یک مقام ارشد کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، در یادداشتی جنجالی خبر داده که «یک جبهه مقاومت و ایستادگی» در برابر «دونالد ترامپ» در درون دولت او ایجاد شده است.

در درون دولت، جبهه‌ای برای مقابله با ترامپ ایجاد شده است

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین،  «نیویورک تایمز» یادداشتی به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید منتشر کرد که در آن نویسنده از این روزنامه خواسته، بدون انتشار نامش آن را با این عنوان منتشر کند: «من در درون دولت ترامپ، بخشی از  جبهه مقاومت و ایستادگی (در برابر ترامپ) هستم».

در این یادداشت آمده که «من برای رئیس‌جمهور کار می‌کنم اما من و همکاران هم فکرم متعهد شده‌ایم تا بخش‌هایی از دستور کار و تمایلات فاجعه‌بار او را خنثی کنیم».

نیویورک تایمز درباره انتشار این یادداشت توضیحاتی هم داده و تاکید کرده که «اقدام نادر در انتشار یک یادداشت به نقل از فردی بی نام و مجهول، به درخواست یک عضو ارشد دولت ترامپ انجام شده و ما هویت او را می‌دانیم اما انتشار نامش سبب به مخاطره افتادن شغل او می‌شود».

در یاداشت این عضو ارشد کاخ سفید تصریح شده که ترامپ در حال مواجهه با آزمونی است که «هیچ یک از روسای جمهور دوره معاصر آمریکا با آن مواجه نبود».

به گفته این مقام کاخ سفید، علاوه بر موضوع تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و ادعای تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو، دو تکه شدن و تفرقه در کشور درباره ریاست جمهوری جمهوری ترامپ و یا حتی احتمال شکست حزب او در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، رئیس‌جمهور با یک مشکل جدی در درون دولت خودش مواجه است.

این مقام کاخ سفید نوشت: «معما آن است که بسیاری از مقام‌های ارشد در دولت او سرسختانه در حال کار کردن در درون دولت برای خنثی کردن بخش‌هایی از دستور کار و تمایلات فاجعه‌بار او هستند. من این را می‌دانم چرا که خودم یکی از این مقام‌ها هستم».

وی ادامه داد: «روشن بگویم که مواضع ما "مقاومت و ایستادگی" برآمده از چپگرایی نیست و ما خواهان توفیق دولت هستیم و فکر می‌کنیم که بسیاری از سیاست‌هایش همین حالا هم آمریکا را امن‌تر و مرفه‌تر کرده است اما معتقدیم مسئولیت اولیه ما در قبال این کشور است و  رئیس‌جمهور کارهایی می‌کند که برای سلامت و زندگی جمهوری ما کشنده است . به خاطر همین است که بسیاری از ما منتصبان و گماشتگان ترامپ متعهد شده‌ایم که هر کاری بتوانیم برای حفاظت از نهادهای دموکراتیکمان انجام دهیم و تا زمانی که آقای ترامپ از منصب کنار نرفته، اقدامات لحظه‌ای و بی حساب و کتاب او را خنثی کنیم».

از نظر این مقام، «ریشه مشکلات، عدم مراعات اصول اخلاقی توسط ترامپ است».

در این یادداشت آمده که «اگرچه او به عنوان یک جمهوری‌خواه منتخب شد اما رئیس‌جمهور وابستگی کمی به ایده‌آل‌های محافظه‌کاران(جمهوری‌خواهان) از قبیل  آزادی تفکر، بازار آزاد و مردان آزاد دارد».

او در این یادداشت تصریح کرد: «مقام‌های ارشد از کاخ سفید گرفته تا وزارتخانه‌ها و نهادهای قوه اجرایی، به طور خصوصی بر بی اعتمادی روزانه خود درباره اظهارات و اقدامات فرمانده کل قوا اذعان می‌کنند».

این مقام ناشناس و ارشد کاخ سفید ادامه داد: «رئیس‌جمهور ترامپ در محافل عمومی و خصوصی اولویت دادنش به افراد خودکامه و دیکتاتور از قبیل ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را نشان می‌دهد».

او در ادامه از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا که در مورد قوانین در هنگام غیبت و جانشینی ریاست جمهوری است، صحبت می‌کند. معمولا این متمم زمانی به کار گرفته می‌شود که احساس شود شخص رئیس‌جمهوری در انجام وظایف خود ناتوان و بی کفایت است.

در این یادداشت آمده است: «با توجه به شهادت بسیاری درباره ناتوانی رئیس‌جمهور در انجام وظایفش، نجواها و در گوشی‌های مقدماتی در درون کابینه برای رجوع به متمم ۲۵ قانون اساسی وجود داشت، فرایند پیچیده‌‍ای که خلع و برچیدن رئیس‌جمهور را آغاز خواهد کرد اما هیچکس نمی‌خواست سبب تسریع در یک بحران قانون اساسی شود در نتیجه ما هر آنچه بتوانیم برای حرکت دولت به سمت درست انجام می‌دهیم البته تا زمانی که دیگر این کار به جایی نرسد».

یادداشت این عضو ارشد دولت ترامپ اینگونه به اتمام می‌رسد: «یک مقاومت بی سر و صدا و آرام در درون دولتی که مردم برای اولویت قرار گرفتن کشور ان را انتخاب کردند، وجود دارد اما تفاوت واقعی را شهروندان با فرا رفتن از مسائل سیاسی و دست دراز کردن به سمت آن سوی طیف سیاسی و حل مسائلشان برای توجه به آمریکایی‌ها ایجاد خواهند کرد».

انتشار این گزارش با اظهارنظر تند ترامپ هم مواجه شد و او در کاخ سفید به انتشار این یادداشت واکنش نشان داد.

رئیس‌جمهور آمریکا که بارها رسانه‌های مخالف خود را «اخبار جعلی» خوانده بود، این بار در واکنش به یادداشت  نیویورک تایمز، در سندیت و اعتبار این یادداشت ابراز تردید کرد.

ترامپ مدعی شد که تاکید این روزنامه بر «ناشناس» بودن و عدم انتشار نام نویسنده این یادداشت نشانه‌ای از «دروغگویی» این رسانه است.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر هم تلویحا این مقام کاخ سفید را به خیانت متهم کرده و در توئیتی یک کلمه‌ای به صورت سوالی نوشت: «خیانت؟»

او در یک توئیت دیگر نوشت: «آیا این به اصطلاح "مقام ارشد کاخ سفید" اصلا وجود خارجی دارد یا این یکی دیگر از منابع ساختگی نیویورک تایمز ورشکسته است؟ اگر این شخص ناشناس و ترسو واقعا وجود خارجی داشته باشد، (نیویورک) تایمز باید به دلایل امنیت ملی او را فورا به دولت تحویل دهد».

منبع: فارس 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.