فرستاده کره جنوبی گفت که رهبر کره شمالی در دیدار با وی گفته است پیش از پایان سال 2021 خلع سلاح اتمی از شبه جزیره کره به طور کامل انجام خواهد گرفت.

سئول: کره شمالی پیش از پایان دور اول ریاست جمهوری ترامپ خلع سلاح اتمی را کامل می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین،  مقام‌های کره جنوبی می‌گویند «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفته است خلع سلاح اتمی از شبه جزیره کره را در دوره اول ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به پایان می‌رساند. 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «چانگ ایو-یانگ» سرپرست امنیت ملی کره جنوبی که دیروز (چهارشنبه) در راس هیأتی به پیونگ یانگ رفته بود، امروز (پنج‌شنبه) از توافق رهبر کره شمالی برای برگزاری نشست سوم با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی در روزهای ۱۸ تا ۲۰ سپتامبر (۲۷ تا ۲۹ شهریور) خبر داد. 

چانگ گفت دیدار سوم سران دو کره در پایتخت کره شمالی برگزار می‌شود و طرفین درباره راه‌های عملی برای خلع سلاح اتمی  در شبه جزیره کره گفت‌وگوخواهند کرد. 

چانگ همچنین گفت که در سفر به پیونگ یانگ، کیم به وی گفته اعتمادش به ترامپ تغییر نکرده و وی قصد دارد سلاح اتمی را کنار گذاشته و روابط خصمانه میان کره شمالی و آمریکا را پیش از پایان دور اول ریاست جمهوری ترامپ یعنی تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ پایان دهد. این اولین بار است که رهبر کره شمالی زمانی را برای خلع سلاح اتمی پیشنهاد می‌کند. 

فرستاده کره جنوبی گفت: «کیم از عزم خود برای خلع سلاح کامل اتمی در شبه جزیره کره خبر داد و تمایل خود برای همکاری نزدیک با کره جنوبی و آمریکا را بیان کرد. کیم از تردیدهایی که بخشی از جامعه بین‌المللی درباره خواسته وی نشان داده است، ابراز ناامیدی کرد».

چانگ همچنین گفت که رهبر کره شمالی تاکید کرد، گام‌های اولیه‌ای که کره شمالی برای از بین بردن تجهیزات سایت آزمایش موشکی انجام  داده، بدین معناست که آزمایش‌های موشک‌های دوربرد و هسته‌ای خود را پایان داده است.

فرستاده کره جنوبی گفت کیم در دیدار چهارشنبه افزود، اعلام پایان جنگ میان دو کره که از دهه ۵۰ میلادی تا کنون انجام نگرفته است، ارتباطی با اتحاد کره جنوبی و آمریکا یا حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی ندارد. کره شمالی و کره جنوبی از نظر فنی از زمان پایان جنگ کره در سالهای ۱۹۵۰-۱۹۵۳ در شرایط جنگی به سرمی‌برند و هیچ گاه توافق صلح میان آنها امضا نشده است.

خبرگزاری «یونهاپ» نیز امروز نوشت، کیم در دیدار با فرستاده کره جنوبی درخواست کرده است سئول پیام وی را به آمریکا برساند. یونهاپ درباره جزییات این پیام چیزی ذکر نکرده است. همچنین روز گذشته در سفر به پیونگ یانگ، فرستاده کره جنوبی نامه مون را به کیم تحویل داده بود. 

سران دو کره طی ماه‌های اخیر برای اولین بار در ماه آوریل و سپس در ماه می با یکدیگر دیدار کردند. بعد از آن برای اولین بار در ماه ژوئن گذشته رهبر کره شمالی با ترامپ در سنگاپور دیدار کرده بود و بعد از آن مقرر شد دیدارها در سطوح پایین‌تر میان سران دو کشور انجام بگیرد.

منبع: فارس 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.