۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 618422

گیلان_ مراسم بزرگداشت پیوند اعضاء با عنوان "جشن نفس" در رشت برگزار شد.

جشن "نفس" در رشت برگزار شد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، سومین جشن "نفس" مراسم بزرگداشت پیوند اعضاء با حضور خانواده‌های اهدا کننده و گیرنده عضو و بیماران در انتظار اهدا در سالن اجتماعات شهدای نیروی انتظامی رشت برگزار شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مراسم ضمن تشکر از خانواده‌های ایثارگر اهداکننده عضو اظهار داشت: حضور این خانواده‌ها با آفرینش صحنه‌های زیبای گذشت و ایثار می‌تواند فضای جامعه را که اسیر روزمرگی‌ها شده رنگ دیگری ببخشد.
شاهرخ یوسف‌زاده چابک با اشاره به اینکه یکی از جلوه‌هایی که بشریت به آن افتخار می‌کند از خودگذشتگی و ایثار جان است گفت: به‌عنوان یکی از اعضای تیم پیوند باید بگویم زمان اعلام مرگ مغزی یک بیمار جزء سخت‌ترین لحظات کاری کارکنان حوزه درمان است.
وی با بیان اینکه مرگ مغزی یعنی آسیب غیرقابل برگشت مغز با وجود حیات سایر ارگان‌های بدن که در این شرایط مغز دیگر امکان ادامه حیات ندارد افزود: در چنین شرایطی کادر پزشکی تسلیم است و رساندن این پیام به خانواده چشم انتظار بسیار دشوار است.
یوسف‌زاده چابک با تاکید بر اینکه نخستین واکنش هر کسی در برابر مرگ انکار است و ذهن نمی‌تواند به‌راحتی این امر را بپذیرد که امکان بازگشت نیست گفت: تصمیم‌گیری در این شرایط برای خانواده‌های بیماران دچار مرگ مغزی بسیار سخت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تصمیم به اهدای عضو را از زیباترین تصاویری که در فضای جامعه به تصویر کشیده می شود خواند و افزود: افتخار می‌کنیم که خادم این چنین مردمان ایثارگری هستیم.
رئیس مرکز آموزشی درمانی رازی رشت در این مراسم ضمن تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه اظهار داشت: هر ساله ۵ تا ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که نیمی از آنها قابلیت اهدا دارند.
انوش دهنادی مقدم با بیان اینکه در سال ۹۴ تنها ۸۰۰ مورد اهدای عضو در کشور داشتیم که در سال ۹۶ به ۹۲۶ مورد رسید تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که یک سوم بیماران مرگ مغزی که قابلیت اهدا دارند به مرحله اهدا می‌رسند.
وی با اشاره به اینکه هر ساله ۲۷ هزار نفر بیمار در کشور چشم به راه عضو پیوندی هستند و هر ۲ تا ۳ ساعت یکی از آنان جانش را از دست می‌دهد خاطرنشان کرد: هر مورد مرگ مغزی می‌تواند جان یک تا ۸ نفر را نجات بخشد و تا  ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.