آمار بیکاری در تربت حیدریه ۱۱٫۴ گزارش شده، این در حالی است که این شهرستان دارای ظرفیت‌های بالایی در صنعت، کشاورزی و حتی توریسم بوده که می‌توان با مدیریت درست این آمار را به صفر رساند.

حلقه‌های مفقوده اشتغال در تربت حیدریه/احیای گردشگری وایجاد صنایع تبدیلی تربت‌حیدریه اشتغال‌زایی جوانان رابدنبال دارد

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان ۲۵۰ هزارنفری تربت‌حیدریه در جنوب خراسان رضوی به‌عنوان چهارمین شهر بزرگ این استان مطرح است که سالانه حدود ۱۰ میلیون زائر و گردشگر از این شهرستان در ایام مختلف سال تردد می‌کنند، اما هنوز نتوانسته آن‌طور که باید وشاید از این ظرفیت برای ایجاد ثروت پایدار و اشتغال‌زایی بهره ببرد.

ظرفیت‌هایی همچون قطب تولید زعفران ایران و جهان، پایتخت ابریشم کشور، تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی ارگانیزه و باکیفیت اعم از باغات پسته و انار و آلو تا سیب‌زمینی و چغندرقند و ... که متأسفانه به‌جز چند مورد اندک نتوانسته با ایجاد صنایع تبدیلی از این سرمایه‌ها استفاده کند.

این روزها یکی از مشکلات عمده جوانان شهرستان تربت‌حیدریه که بسیاری از آن‌ها دارای مدارک تحصیلی عالی و دانشگاهی هستند، بیکاری و عدم اشتغال است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی، صنعت، آی تی و همچنین صنایع تبدیلی با برنامه‌ریزی و به‌کارگیری برنامه‌ها و طرح‌های هدفمند، می‌توان جوانان تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیل را برای ایجاد کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی زودبازده به کار گرفت.

این شهرستان دارای ۷ مرکز دانشگاهی شامل دانشگاه عالی، آزاد اسلامی،   پیام نور، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علمی کاربردی و سما است که سالانه بالغ‌بر ۱۲ هزار دانشجو با ۲۵۰ استاد عضو هیئت‌علمی تحصیل و تدریس می‌کنند و بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان این مراکز بومی همین منطقه هستند.

*حلقه مفقوده مراکز دانشگاهی و اشتغال در کجاست؟

آنچه در سال‌های اخیر به آن مقداری توجه شده بخصوص در دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی ورود برخی رشته‌های تحصیلی متناسب با ظرفیت‌های منطقه اعم از باستان‌شناسی، کشاورزی و ... است که در کنار پژوهشکده زعفران شرکت‌های دانش‌بنیان در هر دو مرکز دانشگاهی نقش مهمی می‌تواند در ایجاد اشتغال و تولید ثروت ایجاد کنند.

اما یک حلقه مفقوده وجود دارد که نتوانسته این زنجیره را نیز کامل کند تا بتوان از کنار این‌همه ظرفیت در بخش‌های مهم  نرخ بیکاری در شهرستان را کاهش و برای منطقه ثروت پایدار ایجاد کرد و همه مسئولان نیز متفق‌القول به آن اذعان دارند اما چه کسی یا نهادی باید این زنجیره را کامل کند.

*ضعف هماهنگی‌های بین بخشی حلقه مفقوده

 روسای ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیزصرفاً برای پیشبرد اهداف روزمره حوزه مدیریتی خود و در راستای پاسخگویی به مقامات بالادستی خود تلاش می‌کنند، اما انتظار بر این است که مدیران در فعالیت‌هایی که قادر به انجام آن هستند نیز مشارکت داشته باشند.

امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفتیم و مدیران در نهادها و دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی باید آرایش جنگی در حوزه اقتصاد داشته باشند و صرف پاسخگویی به مقامات بالادستی و فعالیت‌های معمول مدیران را دچار روزمرگی کرده و این‌یک آسیب برای منطقه به شمار می‌رود.

*تبعات بیکاری و افزایش آسیب‌های اجتماعی

بی‌شک یکی از مهم‌ترین معضلات بیکاری در جامعه افزایش تهدیدات آسیب‌های اجتماعی است که این چالش‌ها در حاشیه شهرها نمود بیشتری پیداکرده و چنانچه برای رفع آن تدبیری اتخاذ نشود چه‌بسا جمعیت شهری گرفتار این آسیب‌ها و تهدیدات شوند.

از سرقت‌های خرد و کلان گرفته تا اعتیاد و کارتن‌خوابی و خریدوفروش مواد مخدر که عمده کارشناسان با ریشه‌یابی این آسیب‌ها به معضل بیکاری رسیدند، به‌طوری‌که چنانچه این افراد در فعالیتی مشغول می‌شدند بخش مهمی از این آسیب‌ها وجود نداشت.

*احیای صنعت گردشگری در تربت‌حیدریه فرصتی برای اشتغال‌زایی جوانان جویای کار

رئیس میراث فرهنگی تربت‌حیدریه از صنعت گردشگری به‌عنوان یک بسته حمایتی برای اشتغال‌زایی در این شهرستان یادکرد و افزود: تربت‌حیدریه به‌عنوان دروازه جنوبی ورود به مشهد الرضا(ع) و همچنین نخستین شهری که مردم بعد از مشهد به آن وارد می‌شوند از موقعیت بسیار مناسبی برای احیای صنعت گردشگری برخوردار است و با فراهم کردن و احیای بسترهای همچون استراحتگاه‌ها و اقامتگاه‌ها و تفریحگاه‌ها می‌توان برای مسافران جاذبه و برای مردم این دیار نیز اشتغال مناسب ایجاد کند.

علی محمدی خاطرنشان کرد: جلگه رخ، بخش بایگ و بخش مرکزی تربت‌حیدریه استعداد گردشگری و جذب مسافر و زائر را دارد که می‌توان با کمک نهادهایی همچون میراث فرهنگی و شهرداری‌ها ضمن ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای شهروندان تربتی و جاذبه برای مسافران و زائران در رفع بیکاری و تولید ثروت نیز اثرگذار باشد.

*بخشی عمده‌ای از جوانان جویای کار روانه بازار می‌شوند

رئیس شورای اسلامی شهرستان تربت‌حیدریه در این خصوص اظهار داشت: بخش مهمی از جوانان جویای کار در این شهرستان اعم از تحصیل‌کرده‌ها، به دلیل فقدان بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و صنایع مادر، در این منطقه به بازار روی می‌آورند و این مقوله اصناف را نیز دچار مشکل کرده است.

رامین مصطفوی می‌افزاید: عدم تجربه کافی و پشتیبانی مالی مناسب از عمده‌ترین دلایل برگشت افراد از اصناف به جامعه بیکار تربت‌حیدریه محسوب می‌شود و چنانچه قبل از ورود خود تحقیق و مشورت لازم را انجام می‌دادند شاید به چنین وضعی گرفتار نمی‌شدند.

*تاکنون ۳۶ درصد تعهد اشتغال شهرستان محقق شده است

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی تربت حیدریه تصریح کرد : در این شهرستان  تاکنون تعداد ۷۵۷ تعاونی به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۲۳ تعاونی با سرمایه ۱۰۱ میلیارد ریال فعال  و  اشتغالی معادل ۲۵۶۷ نفر را ایجاد کرده است.

علی اکبر اسماعیل پناه همچنین تعداد تعاونی های بانوان را ۲۵ تعاونی با ۲۴۷ میلیون ریال ریال سرمایه و اشتغال ۱۷۶ عنوان کرد و افزود یکی از اهداف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توسعه و تقویت تعاونی های بانوان می باشد زیرا معتقد هستیم که یکی از بهترین و کم هزینه ترین راه های رفع مشکل بیکاری، استفاده از ظرفیت های تعاونی های می باشد.

وی در ادامه سهمیه اعتبارات مشاغل خانگی ۹۶ را مبلغ دو هزار و ۵۰ میلیون ریال ذکر کرد و افزود صد در صد این منابع در شهرستان جذب شده است و  این تسهیلات به ۳۹ طرح پشتیبان (با ۲۳۲ نفر تحت پوشش) و ۱۰۴ طرح مستقل پرداخت شد که در مجموع ۳۷۵ نفر اشتغال جدید ایجاد کرده است.

رییس اداره کار تربت حیدریه گفت: سهمیه سال جاری نیز در مرحله اول ۲۲۰۰۰ میلیون ریال است که اخیراً ابلاغ شده و در مرحله اول اولویت پرداخت با طرح های پشتیبان می باشد و تاکنون ۴۴ طرح به مبلغ ۱۲۷۰۰ میلیون ریال به بانک های عامل معرفی شده اند.

وی بیان داشت: در طرح کارورزی در سال ۹۶ سهمیه تربت حیدریه ۱۷۷ نفر بوده که تا پایان سال تعداد ۷۸ نفر (معادل ۴۴% تعهد) انعقاد قرارداد شده است و سهمیه امسال ۱۱۵ نفر است که تاکنون ۹۳ نفر معادل ( ۸۱% ) فارغ التحصیل دانشگاه جذب واحدهای پذیرنده شدند.

اسماعیل پناه افزود: تعهد شهرستان در ایجاد اشتغال جدید و ثبت در سامانه رصد در سال جاری تعداد ۳۲۶۴ نفر است که تاکنون تعداد ۹۶۴ نفر در سامانه رصد ثبت و تعداد ۲۲۲ نفر در بخش مسکن توسط بنیاد مسکن ایجاد شده است. (مجموعاً ۱۱۸۶ نفر معادل حدود ۳۶% تعهد محقق شده است).

وی در پایان با اعلام اینکه طرح مشوق های بیمه کارفرمایی هم اکنون ابلاغ و در حال اجرا است (که بر اساس آن کارفرمایان می توانند در قبال بکارگیری فارغ التحصیلان لیسانس و بالاتر، مازاد بر نیروهای بیمه شده موجود و به ازاء هر دو نفر بیمه شده، یک نفر، از معافیت ۲۰% حق بیمه سهم کارفرما بهره مند شوند)، از کارفرمایان خواست از طرح مذکور و طرح های : کارورزی، حرفه آموزی در محیط کار واقعی و طرح سی هفتاد (بکارگیری مقرری بگیران بیمه بیکاری با پرداخت فقط ۳۰% حقوق) استفاده کنند تا با کاهش هزینه های کارگری، و در نتیجه کاهش هزینه تولید یا خدمات، بتوانند بخشی از مشکلات خود را مرتفع و در بازار رقابتی حضور یابند.

این در حالی است که این شهرستان رتبه دهم جمعیت بیکار خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نرخ بیکاری در تربت حیدریه ۱۱٫۴ درصد اعلام شده بود.

منبع: تربت تابان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.