صبح که می‌شود نماد امید و آغاز فصل زندگی و هنگامه‌ی غروب یادآور آرامش و شادی یک روز است، حال اگر در این طلوع و غروب آفتاب؛ نامی از قرآن و آیاتش به میان آورده شود، بسیار زیبا و آرامش‌بخش‌ خواهد بود.

«بیات مختاری» نامش با مراسم «صفه» جاودانه شد

 به گزارش قدس آنلاین، شاید قدمت بسیاری از مراسمی که در بارگاه مطهر رضوی برگزار می‌شود، بیش از ۱۰۰ سال بوده و این امر برای زائران و مجاوران بسیاری حائز اهمیت و قابل تعمق است، با مراجعه به بسیاری از وقف‌نامه و مشاهده مصارف موقوفاتی واقفان به چرایی آن می‌توان آگاهی یافت.
مراسم صفه از جمله برنامه‌های حرم مطهر رضوی است که قدمتی ۱۶۳ ساله داشته و «امام وردیخان بیات مختاری» در طول تمامی سال‌ها با میزبانی کارکنان و زائران بارگاه رضوی توانسته زائران و مجاوران را به بزم نیکوی قرآن‌خوانی دعوت کند و بدین‌ترتیب زمینه‌ی آرامش و ثواب برای بسیاری از افراد را با شرکت در این برنامه فراهم سازد.
یکی از جمله واقفان نیکواندیش بارگاه مطهر رضوی «امام وردیخان بیات مختاری و آبجی سلطان» است که در سال ۱۲۷۶ هجری قمری بسیاری از املاک و مزارع خویش را برای آستان قدس رضوی وقف کرده است.
موارد موقوفاتی وی شامل تمامی مزرعه نجف‌آباد، تمامی هفت ثمن محمدآباد، دو سوم مزرعه سنجلیه، نصف مزرعه سنجویی و تمام باغ سنجلیه به نام باغ ارم در نیشابور است.
یک چهارم باغ سنجلیه موقوفه «آبجی سلطان خانم»؛ همسر واقف بوده که او نیز با این موقوفه، همانند همسر خویش نام خود را جاودانه ساخته است.
در وقف‌نامه این موقوفه این‌گونه آمده که وی منافع و درآمد موقوفات خویش را پس از کسر دو سهم از ۱۲ سهم حق‌التولیه و ۲۲ خروار گندم و ۱۶ تومان نقدی و ۱۰۰ من پیه گداخته برای تأمین هزینه‌های حفاظ و روشنایی حفاظ توحیدخانه مبارکه از جمله رواق‌های شمالی حرم مطهر رضوی به کار گیرد.
همچنین در این وقف‌نامه این‌گونه آمده که مبلغ ۱۰ تومان به عنوان عیدی به کارگزاران آستان قدس رضوی در عید نوروز اعطاء شود.
مابقی درآمد رقبات به فرزندان صلبی و بطنی واقف و واقفه تعلق داشته و نیمی دیگر از درآمد برای تعزیه‌خوانی و امر سوگواری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از دیگر مصارف این موقوفه نیز می‌توان به حق‌التولیه، حق‌النظاره، خدام، اعیاد، اولاد و ذوی الارحام اشاره کرد که تلاش شده تا تمامی این مصارف با درآمد کنونی موقوفه هم اکنون به اجرا رسد.

*«مراسم صفه»
مراسم صفه هر روزه با درآمد موقوفات «بیات مختاری و آبجی سلطان خانم» برگزار می‌شود؛ مراسم صفه همزمان با طلوع آفتاب و غروب آن در رواق دارالزهد انجام شده و ۱۴ حافظ با حضور بسیاری از خدام، کفاشان، دربانان و فراشان هر روزه در این مراسم شرکت می‌کنند، در این مراسم روزانه ۱۴ جزء قرآن کریم خوانده می‌شود که این امر به مدت ۱۶۳ سال است که از زمان ثبت این موقوفه تاکنون ادامه یافته است.
مراسم صفه مراسمی بسیار زیبایی است که تلاوت آیات الهی در آن موجب شده که نه تنها نام واقف ماندگار شود، بلکه روزانه بسیاری از مردم نیز در این مراسم حضور یافته و با قلبی آکنده از عشق و عنایت الهی تک تک واژه‌های این کتاب آسمانی را به زبان آورده و با تدبر و تعمق در این دستورات و تعالیم، این کتاب ارزشمند را ره‌توشه‌ی زندگی‌شان می‌سازند.

منبع: آستان نیوز

پایان پیام/  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.