رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: ما سربازان جبهه مقدم جنگ هستیم و تنها تدارکات می‌خواهیم، دولت به‌عنوان تدارکات‌چی ما را حمایت کند.

رونمایی از مستند «پیشکسوتان صنعت چاپ خراسان رضوی»/ دولت به‌عنوان تدارکات‌چی ما را حمایت کند
به گزارش قدس آنلاین ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی شامگاه گذشته با حضور در همایش روز ملی بزرگداشت صنعت چاپ که در محل کتابخانه کانون فرهنگی قلم برگزار شد، گفت: صنعت چاپ جدا از جریان‌سازی اقتصادی، رویدادی فرهنگی است.

جعفر مروارید خاطرنشان کرد: پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر، پیش از ورود به این حوزه، دغدغه‌های فرهنگی داشتند، تأثیر چاپ بر انتقال پیام‌های انقلاب در سال ۵۷ و همین‌طور در فرهنگ‌پذیری و جهت دادن به‌جوانان تاثیر به‌سزایی دارد.

وی با اشاره به‌جایگاه ویژه صنعت چاپ در بسته‌بندی و اقتصاد پیشرو؛ عنوان کرد: مشکلاتی مانند بسته‌بندی اقلام و نبود امکانات لازم به صنعت چاپ ضربه می‌زند.

خرد جمعی راهکار حل مشکلات صنعت چاپ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان ظرفیت‌های موجود در استان؛ اظهار کرد: زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فرهنگی مشهد از یک‌سو، ظرفیت‌های زائرپذیری و توریستی آن، نشانه ظرفیت‌های مشهد است، بزرگان صنعت چاپ باید ناظر به ایران ۱۴۰۰ فعالیت کنند.

مروارید افزود: توجه به‌دانشجویان جویای‌کار اهمیت بسیاری دارند، ما از لحاظ منابع انسانی چیزی کم ندارد.

وی خرد جمعی را از عناصر مطلوب فعالان عرصه چاپ در خراسان رضوی برشمرد و متذکر شد: در بازدید روز صنعت چاپ شاهد خرد جمعی و هم‌دلی میان رقبا بودم، این فضای صمیمی به پایان دادن مشکلات یاری می‌کند، امیدواریم با همین هم‌دلی از قطب سوم صنعت چاپ کشور به‌رتبه اول ارتقاء پیدا کنیم.

صنعت بسته‌بندی رتبه دوم ارزآوری را در بسیاری کشورها دارد

در ادامه این مراسم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صنعت چاپ، صنعتی بین بخشی است و در برخی موارد، فرابخشی و فرادستی می‌شود، توجه به‌حوزه بسته‌بندی عامل پیشرفت بسیاری از کشورها بوده و رتبه دوم ارزآوری را در بسیاری کشورها دارد.

علی غفوری‌مقدم سرعت رشد صنعت چاپ در یک دهه اخیر را مثبت ارزیابی کرد و عنوان کرد: نزدیک به 30 واحد صنعتی در خراسان رضوی فعال هستند که ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن فرآورده را دارند، در این واحدها ۱۷۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و این‌ها گویای اهمیت صنعت چاپ در خراسان رضوی است.

وی با اشاره به‌وضعیت صنعت چاپ در چند ماه اخیر؛ عنوان کرد: بزرگان صنعت ما در وزارت صمت و ارشاد به این موضوع توجه کردند، گروه‌بندی‌های ارزی و گروه‌های کالایی مدام تغییر کرد، در آخرین تصمیم‌گیری‌ها با اینکه فقط ۲۵ قلم کالای ردیف اول داشتیم و در گروه دوم اولویت‌بندی ۷۵ کالا بود، ۷ تا ۸ مورد از کالاهای ردیف اول اولویت‌بندی، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به‌صنعت چاپ هستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته مشکلی در حوزه مواد اولیه نداشتیم، اما امروز با مشکل مواجه شده‌ایم، بیش از ۸۰ درصد رشد ارزش دلاری داشتیم.

۴ شرط برای تایید ثبت سفارش کالا

غفوری‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر چهار شرط برای تایید ثبت سفارش کالا وجود دارد؛ اعلام کرد: قیمت کالا، اهلیت فرد ثبت سفارش کننده، نیاز کشور به ماده سفارشی و تجربه مجموعه در حوزه واردات چهار شرط برای تایید ثبت سفارش کالا است.

وی ادامه داد: در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشهد، به‌صورت ویژه تایید ثبت سفارش‌های مختلف به‌استان ما تفویض شد، واردکنندگان توانمند استان باید از این فرصت استفاده کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: معافیت گمرکی صنعت چاپ از سال گذشته و رده‌بندی اقلام ضروری این صنعت در گروه اول نشان‌دهنده توجه مسؤولان به صنعت چاپ است.

دولت به‌عنوان تدارکات‌چی ما را حمایت کند

در ادامه رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با اشاره به اینکه روز ملی صنعت چاپ، یازدهم شهریور ماه است؛ گفت: طبق برنامه صنعت چاپ و نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد، جشن ملی در همان تاریخ در تهران برگزار می‌شود و همین طور تا ۱۸شهریور تمامی جشن‌ها در سراسر کشور ادامه دارد و با فرارسیدن محرم، به‌پایان می‌رسد.

علی مغانی با گلایه از افزایش نرخ مواد اولیه مورد نیاز در صنعت چاپ و نشر؛ بیان کرد: اخیرا مواد مصرفی صنعت چاپ از جمله مرکب، کاغذ و مقوا افزایش قیمت داشته است، در جلسه‌ای با دکتر عباس صالحی مشکلات را مطرح کردیم.

وی افزود: قرار شد کارگروهی در تهران با حضور دو نماینده مطبوعات، دو نماینده از ناشرین و نماینده‌هایی از چاپخانه‌ها تشکیل شود و کلیه برنامه‌ها به تایید آن‌ها برسد.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با اشاره به اینکه ماشین‌آلات چاپ در گروه دوم واردات قرار داشت؛ اظهار کرد: نامه‌ای که دکتر صالحی به آقای جوادی داد و پیگیری‌های انجام شده، موجب شد تا لوازم اولیه چاپ در گروه یک کالایی قرار گرفت، مجدد که ۲۵ کالای اساسی در ردیف اول قرار گرفتند، ملزومات چاپ میان آن‌ها قرار نگرفت، اما روز گذشته مرکب، پشت چسب و چند مورد دیگر کالای ردیف یک شدند که امیدواریم سایر مواد لازم را هم در این چند روز در ردیف کالاهای اساسی قرار دهند.

مغانی بیان کرد: ما سربازان جبهه مقدم جنگ هستیم و تنها تدارکات می‌خواهیم، دولت به‌عنوان تدارکات‌چی ما را حمایت کند.

گفتنی است؛ در این همایش با حضور مسؤولان فرهنگی و مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پوستر مستند پیشکسوتان صنعت چاپ خراسان رضوی رونمایی شد، این مستند به زندگی چهل نفر از پیشکسوتان صنعت چاپ خراسان رضوی پرداخته است.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.