رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما به برخی سیاست‌های دولت نظیر اختصاص بسیاری از منابع به موضوع اشتغال روستایی انتقاد داریم؛ گفت: هزینه کردن این منابع از اشتغال آن بسیار بیشتر است و از طرفی در موضوع مهاجرت نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بر ندارد.

انتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران از طرح اشتغال روستایی/ باید مراقب ستون پنجم تحریم‌ها باشیم
به گزارش قدس آنلاین،   پنجاه و پنجمین نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ظهر امروز با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، استاندار خراسان رضوی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر صنعت و معدن و جمعی از مسؤولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

انتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران از طرح اشتغال روستایی

رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست با بیان اینکه اقتصاد و امنیت رابطه تنگاتنگی باهم دارند؛ گفت: حضور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این نشست حرکت بسیار ارزنده‎‌ای است که امیدواریم ادامه داشته باشد.

غلامحسین شافعی افزود: ما به‌شدت نگران هدر رفت منابع هستیم و بسیاری از برنامه‌هایی که قرار بود اجرا شود، اکنون به‌دلیل کمبود منابع معطل مانده‌اند.

وی اظهار کرد: میزان نیاز واحدهای صنعتی به سرمایه در گردش بسیار افزایش یافته است و از طرفی بانک‌ها نیز برای اعطای این تسهیلات سقفی دارند، از این رو از دولت انتظار داریم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سخنان کارآفرینان، صنعتگران و بازرگانان را بشنود و تا حد توان آنها را اجرایی کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما به برخی سیاست‌های دولت نظیر اختصاص بسیاری از منابع به موضوع اشتغال روستایی انتقاد داریم؛ ادامه داد: هزینه کردن این منابع از اشتغال آن بسیار بیشتر است و از طرفی در موضوع مهاجرت نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بر ندارد.

شافعی بیان کرد: چرا کسری منابع مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز از جیب بانک مرکزی پرداخت می‌شود در حالی که این افراد قبلا سودهای کلانی دریافت می‌کردند، در شرایط کنونی این منابع به‌جای اینکه صرف تولید و ایجاد اشتغال شود، صرف کمک به مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز می‌شود.

باید آثار کاهش ارزش پول کشور بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه مهار و کنترل شود

در ادامه استاندار خراسان رضوی گفت: این استان بالغ بر  ۶ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و معدنی دارد که نزدیک به ۹۵ درصد آن مربوط به بخش خصوصی است و جزو استان‌های انگشت شمار کشور در توانمند بودن بخش خصوصی است.

علیرضا رشیدیان افزود: کاهش ارزش پول کشور نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است که باید آثار آن بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه مهار و کنترل شود.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مسأله در حال حاضر این است که همه در کنار یکدیگر قرار بگیریم و مشکلات کشور را حل کنیم، زمان پاس دادن مشکلات به یکدیگر نیست، زیرا دشمنان کشور از جمله آمریکا در حال بررسی و رصد کردن شرایط جامعه هستند و حتی برای روزهایی نظیر ۱۳ آبان منتظر واکنش و حضور مردم هستند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تحریم‌ها و ایجاد جو روانی در جامعه شرایط اقتصادی را تحت الشعاع خودش قرار داده است و درخواست بنده از تمام مسؤولان استان این است که به مردم سخت نگیرند.

رشیدیان با بیان اینکه سال گذشته ۳۱ میلیون نفر زائر و گردشگر به خراسان رضوی سفر کرده‌اند؛ اظهار کرد: شایعات اخیر در مورد گردشگران خارجی در استان به‌هیچ وجه صحت ندارد و هیچ فساد سازمان یافته‌ای در این زمینه رخ نداده است، تمام این شایعات به این دلیل است که دشمنان سعی دارند با ایجاد اختلاف از حضور افراد از سایر کشورها در ایران و به‌خصوص خراسان رضوی ممانعت کنند.

وی با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدایی امسال حدود ۲۷ هزار شغل در استان ایجاد شده است، ادامه داد: انتظار داریم که پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان نیز در اولویت مسائل اجرایی قرار بگیرد، زیرا در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی استان نقش تاثیرگذاری دارد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: در خصوص عدم قرار دادن دو منطقه ویژه سرخس و دوغارون در طرح هشت منطقه آزاد کشور هستیم که اگرچه این دو جزو قدیمی‌ترین مناطق ویژه هستند اما متاسفانه مورد غفلت قرار گرفتند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای مرزها فکر اساسی انجام دهند

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قضات استان به‌صورت میدانی از واحدهای تولیدی بازدید می‌کنند و از نزدیک در مورد مشکلات آنها اطلاع پیدا می‌کنند.

سید امیر مرتضوی اظهار کرد: به نمایندگان مجلس انتقاد داریم که چرا کالاها و موادی که مورد نیاز جامعه هستند و مردم به‌شدت به آنها نیاز دارند در بورس عرضه می‌شوند.

وی ادامه داد: از طرفی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتظار داریم که برای مرزها فکر اساسی انجام دهند، زیرا مشکلات در این مناطق بسیار حاد شده است و کشورهایی همچون ترکمنستان هر موقع تمایل دارند مرز را باز می‌کنند و در مرز تعیین تکلیف می‌کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی با بیان اینکه در پنج ماهه اول سال مشکلات قضایی ۵۳ واحد تولیدی استان برطرف شده است، ادامه داد: از نمایندگان محترم تقاضا داریم که تعارض در قوانین را برطرف کنند، زیرا در موارد متعدد قوانین متضاد واحدهای تولیدی و صنعتی را با مشکل مواجهه کرده است.

چرا در شرایط بحران ۱۵ روز مجلس را تعطیل کردید!؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست خطاب به نمایندگان گفت: نخستین انتقاد به شما نمایندگان وارد است که در زمانی که به گفته خودتان در شرایط بحران هستیم، ۱۵ روز مجلس را تعطیل کردید.

محمدحسین روشنک ادامه داد: در حال حاضر زمان تضعیف یکدیگر نیست، متاسفانه در شرایط فعلی عده‌ای به‌دنبال تضعیف و تسویه حساب با دولت و حتی  رهبری هستند.

اختصاص ارز به‌کالاهای عرضه شده در بورس 

در ادامه معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: به‌صورت شبانه‌روز پیگیر حل مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی هستیم و هرگونه اقدامی که تاکنون در این باره در توان داشته‌ایم، انجام داده‌ایم.

منصور معظمی افزود: طبق دستور جدید رئیس جمهور به‌کالاهای عرضه شده در بورس ارز اختصاص پیدا می‌کند و از طرفی انتظار ما این است که واحدهایی نظیر پتروشیمی‌ها ارز حاصل از مبادلات خودشان را وارد چرخه اقتصادی کشور کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که جو روانی تنها باعث ایجاد نگرانی در جامعه شده است و گرنه شرایط با چند ماه پیش هیچ تغییری نکرده است، تمام مواد اولیه واحدهای تولیدی که کالای اساسی را تولید می‌کنند را نیز تامین کرده و در اختیارشان قرار داده‌ایم.

باید مراقب ستون پنجم تحریم‌ها باشیم

در ادامه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مراقب ستون پنجم تحریم‌ها باشیم؛ گفت: افق سیاست خارجی کشور در ارتباط با سایر کشورها افق بسیار روشنی است و ۵۰ کشور که ۹۶ درصد مناسبات اقتصادی کشور با آنها صورت می‌گیرد را احصاء کرده‌ایم و هر کدام از نمایندگان را مامور مذاکره و پیگیری گسترش روابط با آنها کرده‌ایم.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با بیان اینکه مسائل امنیتی نباید به موضوع اقتصاد وارد شود؛ ادامه داد: ایران نیز ابزارهایی در اختیار دارد که اگر آنها را به‌کار گیرد برای کشورهای تحریم‌کننده گران تمام می‌شود، اگرچه ایران بنایی برای گسترش بحران در دنیا ندارد.

وی اظهار کرد: باید اقداماتی انجام دهیم که شاخص‌های اقتصادی کشور ارتقا پیدا کند، اگرچه سوال از رئیس جمهور و استیضاح وزیران حق نمایندگان مجلس است اما هیچ کدام از آنها باعث ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور نشد.

باید به‌سمت اصلاح امنیت روانی پیش برویم

در ادامه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین موضوع در حال حاضر در جامعه مسئله امنیت روانی است، در شرایط بحرانی، تضعیف کردن دولت باعث حذف یکدیگر می‌شود اما باید به‌سمت اصلاح امنیت روانی پیش برویم.

عزیز اکبریان افزود: امروز هرکس براساس دیدگاه خود طرف مقابل را محاکمه می‌کند که کاری بسیار اشتباه است، در شرایط فعلی هم مردم و هم تولیدکننده ضرر می‌کنند و در این بین فقط دلال‌ها هستند که منفعت می‌برند.

وی اظهار کرد: ما مخالف تفکیک وزارتخانه‌ها هستیم، اگر ادغام وزارتخانه‌ها اشتباه بوده، تفکیک آنها اشتباه بزرگتری است، موضوع تثبیت نرخ ارز اشتباه بسیار بزرگی بود که بارها آن را به‌دولت تذکر دادیم اما گوش شنوایی در این باره وجود نداشت اما اینکه این موضوع را هر روز بزرگتر کنیم، اشتباه بدتری است.

در ادامه جلسه برخی از فعالان حوزه صنعت، معدن و کشاورزی به اظهار نظر و برخی گلایه‌ها و انتقادات از مجلس و دولت پرداختند.

منبع : فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.