دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد با بیان اینکه گردش مالی لباس فرم مدارس بیش از هزار میلیارد تومان است، گفت: آموزش و پرورش باید اجازه دهد بچه ها با لباس بومی به مدارس بیایند.

لباس فرم مدارس گردش مالی میلیاردی دارد/ باید اجازه دهیم بچه ها با لباس بومی به مدرسه بیایند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش های پوشش مدارس شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش‌ رفت با بیان اینکه لباس در تمام ساعات به عنوان عنصر اساسی همراه ماست و در روح و روان و احساسات و ارتباطات ما تاثیر دارد، گفت: نقش پوشش در حوزه یادگیری و آموزش چندبرابر است و نامناسب بودن لباس از حیث جنس و کیفیت و مدل می‌تواند در اندیشه و تعقل تاثیر منفی بگذارد. طبعا دامنه آموزش و پرورش گسترده است و مخاطبان بسیار دارد و می طلبد به این مقوله نیز توجه مضاعفی صورت گیرد.

قبادی با بیان اینکه قانون این امکان را فراهم کرده تا به این امر در کارگروه مد و لباس که آموزش و پرورش نیز عضو آن است توجه ویژه داشته باشیم، اضافه کرد: شاید به علت کثرت مسائل در آموزش و پرورش،در حوزه ساماندهی پوشش مدارس کم کاری صورت گرفته باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد بیان کرد: مبنای ما قانون ساماندهی مد و لباس است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. در ماده 7 آیین نامه اجرایی این قانون وظایف دستگاه ها روشن شده و یکی از اعضای مهم این کارگروه وزارت آموزش و پرورش است تا به اقتضای جمعیتی، سنی، جنسیتی و جغرافیایی برای طراحی و تهیه فرم لباس مدارس اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه دو سه ماه است اخیرا کاری با همکاری استانداران استانهای هرمزگان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان شروع و این امکان فراهم شده است که کارمندان در محیط‌های اداری و... با لباس بومی حضور یابند، اظهار کرد: آموزش و پرورش هم باید این اجازه را بدهد که بچه ها با لباس بومی به مدارس بیایند.

قبادی با بیان اینکه ما در حوزه تخصصی ساماندهی مدولباس باید تلاش همه جانبه تری داشته باشیم گفت: بیش از صد جلسه درباره پوشش در مدارس داشته ایم. یکی از مشکلات احصا شده در این جلسات به واگذاری انتخاب پوشش به شورای مدرسه برمی‌گردد و اولیا و مربیان به علت هزینه های مدرسه و عدم تحمیل هزینه مازاد بر خانواده ها ترجیح می دهند لباس ارزانتری تهیه کنند و به دنبال لباس با قیمت مناسب می گردند و لزوما مدل و کیفیت مناسب در اولویت های بعدی است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد با بیان اینکه رعایت اصل طراحی در پوشش دانش آموزان بسیار مهم است، تصریح کرد: به مدیران مدارس پیشنهاد می کنم از طراحان لباس استفاده کنند. حاضریم برای هر مدرسه یک تا سه طراح معرفی کنیم تا قبل از سفارش به تولیدکننده لباس های مناسب طراحی کنند. همچنین آمادگی داریم نمایشگاه لباس مدارس را برگزار کنیم.

قبادی با بیان اینکه اگر سرانه هر فرم مدرسه را صد هزار تومان و به طور متوسط برای 10 میلیون دانش آموز در نظر بگیریم، هزار میلیارد تومان گردش مالی این حوزه می‌شود گفت: نمی توان از این موضوع مهم غفلت کرد.

وی ادامه داد: یک بحث دیگر این است که صرف نظر از شکل لباس باید به تناسب آن با موارد مختلف از جمله تغییر فصل توجه کرد. هیچ شغلی نیست که لباس مدرسه اش به تناسب فصل تغییر نکند. پلیس هم لباسش متناسب با فصل عوض می‌شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد با اشاره به اینکه برخی مناطق الزام میکنند مدارس تا سقف قیمتی مشخصی به لباس فرم اختصاص دهند گفت: به عنوان مثال وقتی اصرار می‌شود لباس فرم از 35 هزار تومان بیشتر نباشد، اتحادیه و تولید کننده های منتخب ما ضعیف ترین جنس را در نظر می‌گیرند و این به جز انزجار از لباس فرم چیز دیگری به دنبال ندارد. ضمن آنکه اگر جنس لباس مناسب نباشد ممکن است باعث بیماری و حساسیت هم بشود.

قبادی با بیان اینکه اهداف غایی ما تحقق حجاب و عفاف است،در پاسخ به گلایه برخی دانش آموزان از خوش تیپ و خوش لباس نبودن معلم هایشان گفت:
در آیین نامه صراحتا دستورالعمل برگزاری سالانه لباس مدارس ویژه دانش آموزان و معلمان را داریم. البته گلایه بچه ها به معنای این نیست که معلم ها اصول پوشش مناسب را بلد نیستند بلکه باید این دانش و آگاهی را تکمیل کنیم. همچنین باید کمک کنیم قدرت انتخاب بچه ها و خانواده ها ارتقا یابد که اینها هیچ کدام به معنای حذف فرهنگ حجاب و عفاف نیست.

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد افزود: در ماده 9 آیین نامه آمده دستگاه‌ها می‌توانند از محل اعتبارات رفاهی خود بخشی را به لباس فرم شاغلان اختصاص دهند. ما نمایشگاه لباس کتابداران را داشتیم که به همت نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد. آنها لباس های منتخب را در پرتال داخلی گذاشتند و کتابداران از بین آنها رای دادند و دو مدل اول به تولید انبوه رسید و اکنون چند استان هم در حال استفاده از آنها هستند.

وی به مناسب پوشی اشاره کرد و گفت: تاکید هست هر لباس را در جای خود بپوشیم. صرفا هزینه مالی هم برای پوشش مطرح نیست. در این میان نمایشگاه ها می‌توانند کمک کنند سطح کیفی کار بالا برود.

قبادی در پاسخ به اینکه مدیران مدارس چگونه میتوانند از طراحان لباس مناسب برای طراحی لباس فرم مدارس استفاده کنند، بیان کرد: 66723811 شماره تماس دفتر بنده است. هر طرحی انتخاب شود در هزینه آن هم مساعدت می کنیم. در همین تهران هم مدارسی داریم که طراحان موفق را به کار گرفته اند.
 

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.