همزمان با نشست سالانه جنبش عدالتخواه دانشجویی در مشهد مقدس، صندلی داغ عدالتخواهی این تشکل دانشجویی پیرامون شرکت پدیده و مطالبات سهامدارانش با حضور مدیرعامل مجموعه پدیده برگزار شد.

ماجرای حقوق مدیرعامل پدیده و طلب ۸۰۰۰ میلیاردی سهامداران

به گزارش خبرنگار ما، تنها به فاصله دو روز از نشست مشترک جنبش عدالتخواهی دانشجویی کشور با دادستان عمومی و انقلاب مرکزخراسان رضوی پیرامون مشکلات و مطالبات سهامداران شرکت پدیده؛ این بار قرعه جانمایی بر روی صندلی داغ عدالتخواهی به نام مدیرعامل شرکت پدیده رقم خورد و ابوالفضل انتظاری در جمع شماری از اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.

  بدهی‌های پدیده چه اندازه است؟

مدیرعامل مجموعه پدیده در پاسخ به سؤال دانشجویان مبنی بر بیان شفاف بدهی‌های پدیده پاسخ داد: عمده بدهی‌های شرکت در حوزه بانکی متعلق به مؤسسات و بانک‌های میزان، عسکریه سابق(ملل) و بانک قوامین است که البته بخشودگی‌ها و حذف جرایم تأخیر تأدیه نیز به آن تعلق گرفته است. بدهی به مؤسسه میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که به بانک صادرات منتقل شده است و نکته مهم اینکه حالا نرخ سود بالای ۳۵ درصدی میزان، حذف و نرخ سود بانک مرکزی اعمال می‌شود. بدهی به مؤسسه عسکریه نیز کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است و طبق تواقفنامه کلی اخیر، قرارشده تا همان نرخ سود بانک مرکزی تعلق گیرد. تفاهمنامه کارشناسی با رایزنی‌های فشرده صورت گرفته، اما رسمی نشده و در سلسله مراتب بانک ملل در دست اقدام است تا از نرخ سود بالای ۳۵ درصد به نفع سهامداران رهایی یابیم. با بانک قوامین نیز دعوای حقوقی بر سر مبلغ نهایی بدهی در بازپرسی داریم که تا ختم آن رقم معینی نمی‌توان مشخص کرد.

انتظاری میزان بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی مانند پیمانکاران و... را زیر ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: البته حدود ۱۲۰ میلیارد تومان این بدهی با سهام، تهاتر شده است.

وی از جهاد کشاورزی به عنوان بزرگ‌ترین طلبکار دولتی نام برد و اظهارکرد: این اداره بابت تغییر کاربری حدود ۶۱۰ میلیارد تومان طلبکار است و با توجه به اصل و فرع مبلغ مدعی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی بوده‌اند، اما با طرح در دیوان عدالت اداری با حضور گروه کارشناسی و وکلای حقوقی این مبلغ رد شد. همچنین طلب بزرگ شهرداری شاندیز نیز به صورت سهام ابنیه بلوکه شده، تهاتر شده است. حدوداً ۴۰ میلیارد تومان نیز بدهی به دارایی و موارد متفرقه داریم.

  ارزش دارایی‌های مجموعه پدیده

مدیرعامل پدیده ارزش دارایی‌های این مجموعه را براساس کارشناسی سال ۹۴ حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: قیمت کارشناسی سهام شرکت ابنیه را هم از محل همین ۹۰۰۰ میلیارد تومان و از قرار هر سهم ۳۳۷۵ به دست آورده‌اند. در عین حال پس از سال ۹۴ اتفاقات خوبی رقم خورده است که باعث ارزش افزوده مجموعه شده است.

وی تصریح کرد: بدون شک ارزش دارایی‌های پدیده بسیار فراتر از ۹۰۰۰ میلیارد تومان سال ۹۴ است و قطعاً در کارشناسی توسط کارشناسان رسمی دادگستری بعدی تا انتهای سال، این ارزش، خود را نشان خواهد داد.

  اصلاح ساختار مالی شرکت

انتظاری خاطرنشان کرد: ساختار مالی شرکت باید اصلاح شود چراکه شرکت‌ها مشمول ماده ۱۴۱ هستند و این یک محدودیت و مانع بزرگ است. الآن نقشه راه توسط گروهی کارشناسی در حال تهیه است تا بتوانیم پس از آن به کانون کارشناسان رسمی کشور ارجاع دهیم و با استفاده از مجوزی که امسال در بودجه سال ۹۷ گنجانده شده، پس از کارشناسی، افزایش سرمایه اتفاق بیفتد و از ماده ۱۴۱ رها شویم. حتماً باید تا پایان سال جاری کارشناسی انجام و مجمع فوق العاده گذاشته و تصویب شود تا از امتیاز بودجه سال ۹۷ بهره مند شویم چراکه این افزایش سرمایه، مالیات نخواهد داشت.

میزان مطالبات دقیق سهامداران و تعهدنامه‌داران پدیده، دیگر پرسش جنبش دانشجویی عدالتخواه از مدیرعامل پدیده بود که البته وی از پاسخ دقیق طفره می‌رفت و این امر، اعتراض جنبش را در پی داشت.

وی در پاسخ تصریح کرد: مطالبات مردم از پدیده شاندیز سهام شان است که دراختیارشان است و قیمت کارشناسی هر سهم نیز چه با قیمت اعتباری و چه با قیمت بازاری نرخ آن مشخص و در سامانه سناپ معامله می‌شود. عده‌ای از سهامداران که طی سال‌های گذشته با نرخ پایین سهم خریداری کرده‌اند، اکنون در حال سود هستند، اما کسانی که بالای ۹۰۰۰ تومان خریداری کرده‌اند، احساس می‌شود به سود خود نمی‌رسند.

  سهامداران به پول خواهند رسید

ابوالفضل انتظاری افزود: یکی از دغدغه‌های سهامداران که همواره مطرح می‌شود، این است که آیا به پول و سرمایه‌گذاری خود خواهیم رسید و کی این امر محقق می‌شود. براساس عدد و رقم اعلام می‌کنیم که سهامداران حتماً به پول خود خواهند رسید چراکه ساخت و سازها شروع شده، تکمیل پروژه‌ها و بهره‌برداری‌ها اتفاق افتاده، سهام جبرانی اعطا شده و حضور در بورس و فرا بورس نیز پیش روست. برای اولین بار می‌گوییم که از محل سود انباشته، به هر یک سهم توسعه ما، ۲۳ سهم اضافه می‌شود که با سهم خود افراد ۲۴ سهم می‌شود و با رقیق سازی‌های صورت گرفته، دغدغه سهامداران، فعالان اقتصادی و ناظرین بازار به حداقل کاهش خواهد یافت.

مجدداً مجری مراسم از رقم دقیق مطالبات سهامداران پرسید که انتظاری توضیح داد: تعداد ۱۱ میلیارد و۲۰۰ میلیون سهم ابنیه و ۵۲۰ میلیون سهم توسعه در مبالغ سناپ پدیده و بازار اعتباری ضرب و سپس جمع شود. پس از انجام عملیات ریاضی توسط یکی از حاضران سرانجام مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد تومان طلب سهامداران از پدیده به دست آمد که انتظاری آن را تأیید کرد.

  ماجرای فروش پدیده

فروش پدیده از دیگر سؤالات مطروحه بود که مدیر پدیده در این باره اظهار کرد: از زمان تشکیل ستاد تدبیر تا الآن یک مصوبه مبنی بر فروش پدیده نداشته‌ایم، اما خارج از مصوبات و جلسات رسمی همواره این بحث مطرح بوده که اگر کسی یافت شود و مجموعه دارایی‌های پدیده را خریداری کند و مطالبات سهامداران را بدهد، واگذار شود. البته تاکنون اشخاص حقیقی و حقوقی برای خرید اعلام آمادگی کرده‌اند، اما هیچ کدام صلاحیت لازم را نداشته‌اند. بنده هم به عنوان مدیر اجرایی پدیده اعلام آمادگی می‌کنم که اگر چنین فرد یا افرادی پیدا شوند با رعایت شروط ستاد تدبیر؛ مجموعه پدیده واگذار شود.

  میزان حقوق دریافتی مدیرعامل پدیده

انتظاری در پاسخ به سؤال میزان حقوق دریافتی تصریح کرد: از آبان تا اسفند ماه سال گذشته، علی رغم فشردگی جلسات و حساسیت پدیده که شبانه‌روزی کار کردم، اما حقوقی دریافت نکرده و پس از آن براساس مصوبه هیئت مدیره برای مدیریت قبلی، براساس فرمول ۱۵ میلیون تومان به علاوه اضافه کار و مزایا و مأموریت حقوق درهر ماه حقوق دریافت می‌کنم. البته در محضر نمایندگان که حضور دارند و تأیید می‌کنند تاکنون یک ریال مزایا و حق مأموریت و... دریافت نکرده‌ام و همان حقوق ثابت بوده است. وی افزود: در پدیده حدود ۴۵۰ کارمند و کارگر مشغول به کار هستند و میزان حقوق ماهیانه این تعداد براساس قانون کار، حدود یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.