رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ما هرگز تسلیم فشار آمریکا نخواهند شد، تصریح کرد: دولت امروز در صف مقدم جنگ اقتصادی، روانی و تبلیغاتی قرار دارد.

آمریکایی‌ها از طرق مختلف برای مذاکره پیغام می‌دهند/ تا پایان این دولت باید سن مدیریت بطور میانگین ۸ سال کاهش پیدا کند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در چهاردهمین جشنواره ملی شهید رجایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در برخی از عملیات های دفاع مقدس با ناکامی مواجه بودیم و پس از بروز برخی مشکلات در سال ۱۳۶۲، عملیات موفق خیبر را انجام دادیم اما در سال ۶۳ مجددا دچار مشکل شدیم و زمانی که عملیات بدر اجرا شد، امیدمان به پیروزی در این عملیات بود.

وی افزود: موفقیت ما در بدر هم ناقص بود که امام با بیان اینکه «نگویید شکست، بگویید عدم‌الفتح» گفتند این شکست ما نیست چون راه و مسیر ما درست است. نباید اگر چندماه در سختی قرار گرفتیم، از اهدافمان عقب نشینی کنیم و امیدمان متزلزل شود، چراکه پس از همین شکست ها به یک عملیات موفق و پیروزی بزرگ بنام والفجر ۸ دست یافتیم.

روحانی ادامه داد: در انقلاب اسلامی نیز سختی ها و تاریکی های زیادی داشتیم. در سال ۴۱ یک موفقیت و پیروزی در نهضت اسلامی به دست آوردیم اما در فروردین سال ۴۲ کشتار مدرسه فیضیه رخ داد. محرم آن سال پیروزی به دست آوردیم اما در ۱۲ محرم امام خمینی(ره) دستگیر شد. قیام خونین ۱۵ خرداد با کشتار بزرگی رخ داد، اما فروردین ۴۳ امام(ره) از زندان آزاد شد که شادمانی بزرگی را در مسیر نهضت اسلامی به وجود آورد. اما در آبان همان سال امام(ره) مجددا دستگیر و این بار به ترکیه تبعید شد. این فراز و نشیب ها ادامه داشت تا نهایتا منجر به پیروزی نهایی در سال ۱۳۵۷ شد.

رئیس جمهور با اشاره به فرارسیدن سالروز واقعه ۱۷ شهریور و برگزاری جشنواره شهید رجایی، تصریح کرد: شهیدان رجایی و باهنر روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. زمانی که شهید رجایی نخست وزیر شده بود، از یک طرف مشکلات در درون دستگاه های اجرایی و از طرفی دیگر مشکلات در نیروهای مسلح و در کنار آن جنگ تحمیلی و کشتار مردم توسط گروهک ها غالب شده بود.

وی گفت: زمانی که در مجلس بودیم، هر روز که در مجلس می نشستیم می دیدیم که صندلی بغل دست ما یک قاب عکس و دسته گل گذاشته اند یا درب منزل شهید می شدند یا در مسیر به شهادت می رسیدند و عده ای هم در حزب شهید شدند. آیا ملت ما در برابر این ترورها ترسید و عقب نشینی کرد؟

روحانی با بیان اینکه با مقاومت و روحیه ایستادیم و از مشکلات عبور کردیم، خاطرنشان کرد: مگر ملت ما ملتی است که در برابر فشار یک گروه حاکم جدید در کاخ سفید که خودشان هم نمی دانند چه می گویند و چکار می کنند سر خم کنند؟ این گروه با همه در افتاده اند و نه تنها با جمهوری اسلامی ایران بلکه با دوستان قدیمی و سنتی خود نیز روبرو شده اند.

رئیس جمهور ادامه داد: این گروه از طرفی ملت ایران را تحت فشار قرار می دهند و از طرفی هر روز پیغام می فرستند که بیایید با هم مذاکره کنیم. هر دوهفته نمی گذرد که برای ما پیغام می فرستند که بیاید مذاکره کنیم. نرمش در پیام را ببینیم یا عمل ددمنشانه شما را ببینیم. اگر راست می گویید و دوستدار ملت ایران هستید چرا در زندگی مردم ایران می خواهید فشار وارد کنید.

وی با بیان اینکه مردم ما هرگز تسلیم فشار آمریکا نخواهند شد، تصریح کرد: دولت امروز در صف مقدم جنگ اقتصادی، روانی و تبلیغاتی قرار دارد. از همه احزاب، گروه ها و جناح ها می خواهم که امروز روز گله، رقابت و انتقام نیست، بلکه امروز که در میدان نبرد هستیم روز وحدت و انسجام است.

روحانی با بیان اینکه امروز ما در میدان مبارزه هستیم، ممکن است بین سپاه و ارتش اختلاف سلیقه وجود داشته باشد، اظهار داشت: در دوران جنگ در برخی عملیات‌ها بین ارتش و سپاه در ستاد جنگ اختلاف‌نظر وجود داشت ولی زمانی که تصمیم‌گیری و عملیات شروع می‌شد، ولو اینکه عملیات را سپاه انجام می‌داد، ارتش نمی‌گفت چون من در قرارگاه مخالفت کردم، پس کنار می‌آیم؛ تمام توپخانه ارتش و هوانیروز و سیستم پدافندی عملیات را پشتیبانی می‌کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: به بهانه اینکه قبلاً بین ارتش و سپاه اختلاف‌نظر وجود داشته، عملیات معطل نمی‌شد؛ این اختلاف‌نظرها برای قبل از شروع جنگ است، جنگ که شروع شد، همه در کنار هم و متصل هستند.

روحانی گفت: یکی از دوستان بسیار خوبم بعد از حضور من در مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای به من نوشته که «ای کاش شما فلان حرف‌ها را می‌زدید»؛ بنده سه جمله به ایشان پاسخ دادم و گفتم «همه حرف‌های شما درست است، این حرف‌ها مال شرایط صلح است. من خودم بلد بودم» اگر شرایط ما، شرایط صلح بود، اگر دشمن به میدان نیامده بود و اگر آمریکا شمشیر را از غلاف خارج نکرده بود، بنده طور دیگری صحبت می‌کردم و سخن دیگری می‌گفتم اما امروز، روز جنگ با دشمن است.

وی اظهار داشت: ممکن است با عده‌ای اختلاف‌نظر داشته باشیم و در انتخابات با هم رقابت کرده باشیم، اما امروز با هم هستیم. امروز مجلس، دولت و قوه قضائیه در کنار هم و ارکان دیگر نظام در کنار دولت هستند.

روحانی ادامه داد: امروز بیانات روز پنجشنبه مقام معظم رهبری را یکبار دیگر مرور کنیم. جمله مهمی گفتند. ایشان تأکید داشتند «در روز سخت کسی حق ندارد پشت دولت را خالی کند». مردانگی، مروت، اخلاق، اصول انقلاب و منافع ملی ایجاب می‌کند که امروز در کنار یکدیگر باشیم، همدیگر را یاری کنیم و پشتوانه همدیگر باشیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت نمی تواند از یک‌طرف با آمریکا مبارزه کند و از سوی دیگر حواسش به راست و چپ باشد. دولت نمی‌تواند در سه جبهه بجنگد؛ امروز روبروی دولت، آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

وی تصریح کرد: راست و چپ به عنوان دو جناح میمنه و میسره دولت باید حامی دولت در میدان جنگ باشند. من می‌فهمم سال آینده انتخابات است، ما این‌کاره هستیم؛ سال‌ها در انتخابات بودیم. حداقل پنج دوره در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چند دوره در انتخابات خبرگان شرکت کردم. می‌دانم شرایط انتخابات یعنی چه.

روحانی گفت: روز آزمایش بزرگ ملی ماست؛ جناحی فکر نکند که اگر علیه دولت یک کلمه گفت، محبوب می‌شود. خطا می‌کنند و می‌گویند چون دولت مشکل دارد، من هم یک فشار به دولت بیاورم و نزد مردم محبوب شوم، اما بدانید مغبوض خواهید شد. مردم به شما پشت خواهند کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم به افراد غیور احترام می‌گذارند، افزود: در زمان جنگ، غیرت ایجاب می‌کند همه جناح‌ها در میدان مبارزه در برابر دشمن قرار گیرند. امروز ما دشمنی به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی نداریم.

وی تأکید کرد: نه جبهه راست، دشمن ماست و نه جبهه چپ؛ باید همه با هم باشیم. بار سنگینی بر دوش شما دولتیان است. منظورم از دولت، ۲ میلیون کارمند دولت است.

روحانی اظهار داشت: بار ما امروز سنگین‌تر است. من می‌فهمم کارمندان دولت امروز در فشار معیشتی و اقتصادی هستند، چون حقوق شما ثابت است. حقوق کارمندان برای یک سال برنامه‌ریزی می‌شود و هرچه فشار اقتصادی افزایش یابد، حقوق‌بگیران ثابت بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.

روحانی گفت: مسئولان رده بالای اجرایی باید به فکر کارمندان باشند و شرایط را برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر برای آنها فراهم آورند.

وی گفت: بخش بزرگی از بحث ما با دوستان و همکاران، اجرا کردن بسته حمایتی بود، ما می دانیم مردم در سختی قرار دارند و زمان جنگ است و زمان جنگ یعنی موشک باران، بمباران، بنابراین ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و باید آستین ها را بالا بزنیم و با تمام قدرت به خدمت به کشور و این مردم بسیج شویم.

رئیس جمهور اظهارکرد: مردم ما باید احساس کنند که اگر در این برهه پرفشار به اداره ای مراجعه می کنند، کار آنها به نسبت سال ۹۶ زودتر انجام می شود، احترام آنها در ادارات دولتی بیشتر شده است و این کمک شما کارمندان به دولت و نظام است.

روحانی ادامه داد: تمام نامه هایی که در ادارات سیر می کنند، آقای انصاری باید آنها را تنظیم و دسته بندی کند. چرا که همه آن نامه ها باید دارای تاریخ و مهر شوند که در چه تاریخی، چه ساعتی از فلان بخش خارج شده است تا در نهایت بتوان آنها را قضاوت و امتیازدهی کرد.

وی بیان کرد: اگر استانی در خدمات دهی به مردم به نسبت استان های دیگر بهتر عمل کرد، آن استاندار، فرماندار، رئیس بخش و وزیر مربوطه را مورد تشویق و حمایت بیشتر قرار دهید. ما باید زمان خدمت رسانی را کوتاه و دقیق کنیم.

رئیس جمهور افزود: من نباید فکر کنم که این مهری که امروز دست من است و بای پای نامه ای را با آن مهر و امضاء کنم، یک قدرت است و بخواهم بر سر آن مراجعه کننده منتی بگذارم و با نگاهی به آن مراجعه کننده بفهمانم اگر من نبودم آن امضاء را نداشتی. اینهایی را که می گویم در زندگی خود دیده ام. نه الان، سال های خیلی پیش.

روحانی خاطرنشان کرد: این کارها را انجام ندهید، سر مردم منت نگذارید، آنها آقا و ولی نعمت ما هستند و ما خادم آنها هستیم.

وی گفت: اشکالی ندارد که اگر مراجعه کننده ای به شما رجوع کرد، علاوه بر امضاء و مهر نامه های وی، جواب سلام او را با گرمی و لبخند بدهید. بگذارید آن فرد روحیه بگیرد، بگذارید احساس کند که ما خدمتگزار آن فرد هستیم.

رئیس جمهور افزود: یکی از معیارهایی که در جشنواره شهید رجایی مدنظر قرار گرفته است، موضوع دولت الکترونیک بود. شما ببینید کدام دولت بیشتر در بحث دولت الکترونیک قدم برداشته است. دولت الکترونیک، ایجاد شفافیت می کند.

روحانی با بیان اینکه بخشی از فشار اقتصادی و التهابات بازار ارز ناشی از فشارهای دولت آمریکا است، اظهار داشت: من به عنوان رئیس دولت اعلام می کنم بخشی از التهابات ما داخلی است.

وی گفت: روز گذشته من به یکی از مسئولین گفتم اگر کسی کاری در حوزه ارز انجام داد که موجب التهاب در بازار شود، در قدم اول او را عزل و در قدم او را به دادگاه معرفی کنید. چرا باید چنین کارهایی را بکنند؟ برای آنکه سهم خودت در آن شرکت بیشتر شود و سود بیشتری را به دست آوری و به خاطر سهم خودت به ملت ایران ضربه می زنی؟

رئیس جمهور اظهار داشت:  ۴۰ میلیارد دلار ما صادرات غیرنفتی داریم. با گذشت ۶ ماه از سال باید ۲۰ میلیارد از این مبلغ به بانک مرکزی واریز می شد، اما چقدر از آن پول به بانک مرکزی برگشته است؟ اینجا قصد ندارم این رقم را بگویم. چه کسی مسئول است؟ این موضوع را هم باید به گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بیاندازیم.

روحانی بیان کرد: بله، آمریکا و رژیم صهیونیستی خیلی جنایتکارند و تاکنون ضربه های زیادی را به ما وارد کرده اند. اما ما چه کار کرده ایم؟

وی گفت: من از سازمان امور اداری و استخدامی می خواهم یک معیار بزرگ از امروز برای تمام وزارتخانه ها و شرکت ها، زمان تحویل دادن ارز صادراتی قرار دهد. آنکه یک ساعت زودتر ارز صادراتی خود را عرضه می کند و از آن طرف تنبیه کنیم، آنهایی را که در این کار تاخیر دارند و این باید به عنوان یک معیار مهم در دستور کار ما قرار بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت الکترونیک اگر کامل بود همه مشکلات برطرف می شد، تصریح کرد: اگر دولت کاملاً الکترونیک بود، مبداء و مقصد اجناسی که می‌خواهد به کشور وارد شود مشخص بود و دیگر نیازی به اینکه بگوییم عزل کنید، نصب کنید و یا اینکه به قوه قضائیه ارجاع دهید، وجود نداشت.

روحانی دولت الکترونیک را دچار عقب افتادگی برشمرد و ادامه داد: همه تلاش آقای جهرمی و وزارتخانه ها باید دولت الکترونیک باشد. اگر می گوییم شفافیت، با دولت الکترونیک به دست خواهد آمد، چراکه حتی لبخند و اخم کارمند را در دولت الکترونیک می توانیم ببینیم و فضای الکترونیکی به ما خواهد گفت لبخند کجا بوده.

وی با اشاره به سرانه بالای مصرف دارو در کشورمان، افزود: متوسط سرانه مصرف دارو در دنیا را با ایران مقایسه کنید. هرکس دچار بیماری می شود را درحالیکه با مقداری نوشیدنی و استراحت بیشتر بهبود می یابد، به او آنتی بیوتیک می دهند. چه کسی این کار را می کند؟ خود درمانی و مشورت با داروخانه به آنتی بیوتیک منجر می شود. پزشک ما صفحه نسخه را تا جایی که جا دارد پر می کند. قبلا هم گفته‌ام باید این برگ A۵ که در اختیار پزشکان است را نصف کنیم، چراکه هرچه جا دارد را می نویسند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از ده ها پزشک پرسیده‌ام که چرا دارویی را تجویز می کنید که فایده ندارد، می گویند اگر داروهای کمی تجویز کنیم دیگر این بیمار پیش ما نخواهد آمد؛ این درحالی است که یک رژیم غذایی و استراحتی کافی است تا مریض خوب شود. اگر دولت الکترونیک کامل باشد، معلوم می شود که این مریض در طول سال چقدر آنتی بیوتیک دریافت کرده است.

روحانی با انتقاد از دریافت بیش از حد کپی مدارک در ادارات دولتی، اظهار داشت: در هر اداره ای که گذر مراجعه کننده به آنجا بیفتد، از او کپی بسیاری از مدارک را می خواهد و درحالی که با کارت ملی باید همه چیز را ببینیم، کپی همان کارت را هم به صورت دو طرف از مراجعه کنند طلب می کنند!

وی افزود: چرا دستورالعمل برای حل این معضل صادر نمی شود؟ چراکه با کسی که مدارک اضافی از مردم می خواهد برخورد نمی کنیم؟ در همه جای دنیا یک کارت وجود دارد و با آن کارت زندگی می کنند و حتی در بعضی موارد کارت بانکی نیز همان کارت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید زنان و جوانان به پشت میز مدیریت بیایند، گفت: اگر می خواهیم از دخترخانم‌ها استفاده نکنیم، نعوذبالله آنها را از دانشگاه هم محروم کنیم. زنان نیز مانند مردان قدرت فهم، دانش، علم، مدیریت، هنر و... را دارند و در بعضی امور از مردان نیز بهتر هستند. فتیله مرد سالاری را باید در ذهنمان پایین بکشیم.

وی با بیان اینکه در کنار خانم ها جوانان را باید به میدان بیاوریم، اظهار داشت: تا پایان این دولت باید کاری کنیم که سن مدیریت به طور متوسط ۸ سال کاهش پیدا کند و بر این مبنا باید حرکت کنیم. اینکه ۳۰ درصد مدیریت کشور را در اختیار زنان قرار دهیم، کار درستی است که البته امروز هم با این ۳۰ درصد فاصله چندانی نداریم. در پیشگاه خداوند زن و مرد، ساکنین بالای شهر و پایین شهر، روستایی و شهری تفاوتی ندارد بلکه علم، دانش، جهاد، تقوا و پاکدامنی معیار است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تعداد مدیران پایه و میانی که طی سال گذشته در استانداری ها، فرمانداری ها و بخشداری ها منصوب شدند، ۱۷۴ زن بوده است که رقم خوبی در طول یک سال است. در حال حاضر ۲۸ معاون وزیر و هم طراز طی یکسال اخیر در ۱۵ دستگاه اجرایی و ۱۷ مدیرعالی در کنار ۴۲۹ مدیر پایه منصوب شده اند که جمعا ۶۳۶ انتصاب بوده است. نمی خواهم بگویم این کار ایده آل است، اما قدمی قابل قبول در طول یک سال است.

روحانی با تاکید بر اینکه باید این روند را ادامه دهیم و جوانان را در مدیریت های بالا به میدان بیاوریم، تصریح کرد:  روزهایی که در دفاع مقدس بودیم خستگی را احساس نمی کردیم چون جوان بودیم، اما سن که بالاتر می رود کم کم بر جسم و روح آدم تاثیر می گذارد. به همه وزرا تاکید کرده ام که ۲ نفر جوان و ۲ نفر از بانوان را باید بعنوان مشاور و معاون کنار خود بیاورید.

وی در پایان با بیان اینکه باید در مدت کوتاه معیارهای جدید ارائه شود که برای جشنواره آتی شهید رجایی معیار انتخاب مدیران برتر شود، گفت: دستگاهی که آب، برق و گاز کمتر مصرف می کند باید برای ما معیار شود. دستگاهی که حاضر می شود با کارمند کمتر خدمات بیشتری ارائه دهد باید معیار شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.