شش ماه بیشتر ندارد، اما عالم را متحول کرده است. می‌آیند بانوان زائر و مجاور، کوچک و بزرگ به سمت مسجد صدیقی‌ها و در کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی، به عشق شیرخواره کربلا کوک‌هایی از ارادت بر پارچه‌های سبز می‌زنند.

دستان کوچک اجابت در مسجد صدیقی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) برای گسترش مراسم نمادین شیرخوارگان حسینی در شهرها و روستاهای ایران و همچنین برخی کشورهای اسلامی در سال ۸۳ تشکیل شد. پس از گذشت دو دهه سال به سال بر عظمت این مراسم در اکثر نقاط جهان افزوده می‌شود و حرم مطهر رضوی نیز هر ساله میزبان این مراسم باشکوه در اولین جمعه ماه محرم است.

*دو ماه فعالیت عاشقانه
تازه خورشید روشنایی‌اش را بر زمین گسترانده، کم کم بانوان از گوشه گوشه شهر به سوی مسجدی در نزدیکی حرم مطهر راهی می‌شوند. ساعت ۷ صبح در مسجد به روی علاقه‌مندان باز است تا برای کمک در کارگاه شیرخوارگان حسینی حاضر شوند. از ۲۰ تیرماه به مدت ۲ ماه هر روز کارگاه با حضور بیش از ۱۵۰ زائر و مجاور، کوچک و بزرگ در سه بخش چرخکار، بسته‌بندی و آماده‌سازی میز برش فعال است تا روزانه ۳ هزار دست لباس آماده و بسته‌بندی شود.

*دومین سال متوالی
مسجد صدیقی‌ها واقع در ورودی باب‌الهادی برای دومین سال متوالی میزبان کارگاه «دوخت لباس شیرخوارگان حسینی» شده است؛ در یکی از روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه راهی این مسجد شدم. پوستر کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی راهنمای مراجعه‌کنندگان به طبقه منهای یک مسجد است؛ بنرهایی مزین به عکس شیرخوارگان در راه پله‌ها نصب شده‌اند تا مسیر را راحت‌تر بیابیم. در سالنی وسیع پارچه‌های سبز به چشم می‌خورد و بانوانی که هر یک، گوشه‌ای از کار را به دست گرفته‌اند.
پارچه‌ها روی تخته‌های بزرگ پهن می‌شوند تا به دو تکه شنل و روسری در آمده و سپس به دست خیاط‌ها برسند و زیر سوزن چرخ صنعتی، مراحل دوم آن‌ها انجام شود. دختر بچه‌ها و آقا پسرهای کوچک هم در دست و پا هستند و لباس‌ها را به خانم‌ها رسانده تا مرحله بسته‌بندی صورت گیرد؛ گاهی بسته‌بندی‌ها را از جلوی دست آنها برداشته و در سبدها مرتب می‌چینند و در این کار از هم سبقت می‌گیرند.
بانوان زائر و مجاور به همراه خادمان حرم دور یک پارچه سبز رنگی نشسته و لباس‌ها را به همراه یک سربند قرمز یا صاحب‌الزمان(عج) و پلاکارد تبلیغاتی با عنوان «یا صاحب‌الزمان(عج)، فرزندم را نذر یاری قیام تو می‌کنم. او را برای ظهور نزدیکت برگزین و حفظ کن» داخل پلاستیک می‌گذارند. دوستداران شش ماهه کربلا در ابتدای کار صلوات خاصه حضرت و دعای فرج را قرائت می‌کنند و با پخش زیارت عاشورا، حدیث‌کساء و روضه سوزناک حضرت علی‌اصغر(ع) فضایی معنوی را فراهم کرده‌اند.

*مراسم شیرخوارگان حسینی در پانزدهمین سال
در سال ۸۳ که مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) شکل گرفت، حرم مطهر رضوی هم به عنوان یک نهاد عظیم فرهنگی و مذهبی قدم در این عرصه گذاشت. مراسم شیرخوارگان حسینی هر ساله به همت اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی در رواق‌های مختلف برگزار می‌شد و دو سالی است که در صحن جامع رضوی میزبان مادران و کودکان است. بنابر توضیح حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده رئیس این اداره، امسال نیز مراسم شیرخوارگان حسینی ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۳ شهریور با اجتماع عظیم مادران و کودکان در صحن جامع رضوی برگزار خواهد شد.
 
*دوخت ۱۱۰ هزار دست لباس
پوشش سبز نونهالان در مراسم شیرخوارگان حسینی، آستان قدس رضوی را بر آن داشت تا کارگاه دوخت لباس را برپا کند. طبق گفته رئیس اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی سه سال است که راه‌اندازی شده و سال اول، ۲۰ هزار دست لباس برای مراسم حرم مطهر رضوی دوخته شد.
سال دوم، ۸۰ هزار دست لباس آماده شد که ۴۰ هزار دست برای حرم و ۴۰ هزار دست هم برای مناطق محروم، شهرستان‌های خراسان رضوی و کشور افغانستان توزیع گردید. در سال سوم هم ۱۳ تُن پارچه سبز برای تهیه ۱۱۰ هزار دست لباس فراهم شده است که ۴۰ هزار دست برای مراسم حرم پیش‌بینی شده و ۷۰ هزار دست آن هم به شهرها و کشورهای میزبان گردهمایی شیرخوارگان حسینی اعم از شهرستان‌های خراسان رضوی، مناطق اهل‌سنت کشور و کشورهای افغانستان، پاکستان هندوستان و... ارسال خواهد شد.

*ناهار نذری
ارادت به اهل‌بیت(ع) با گوشت و خون مردم ایران زمین عجین شده و برای خدمت به خاندان پاک سلاله زهرا(س) از هیچ کاری مضایقه نمی‌کنند. برخی نذورات خود را به مسئولان کارگاه می‌دهند تا صرف تهیه ناهار خادمان این کارگاه شود. نیره صنعتی که از خادمیاران اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع‌رسانی و در این کارگاه رابط بین بانوان و مسئولان کارگاه است در مورد ناهار نذری می‌گوید: «زائران و مجاوران امام‌رضا(ع) از حضور در این کارگاه ابراز خوشحالی می‌کنند و خیلی‌ها اینجا آمده و از شش ماهه امام‌حسین(ع) شفا و حاجت‌ گرفته‌اند. همه آنها با خلوص‌نیت و افتخاری در کارگاه دوخت لباس شیرخوارگاه حسینی مشغول هستند و پخت غذا هم به پیشنهاد خودشان است که مبلغ نذری‌شان را می‌دهند تا غذایی برای خادمان حضرت علی‌اصغر(ع) تهیه شود».

*گرفتن تذکره کربلا
قاسم و سکینه دو نوجوان کربلا یادآور شجاعت و رشادت‌هایی هستند که امروز نوجوانان مسیر زندگی خود را از آنها سرمشق می‌گیرند. نفیسه کمالی نوجوان ۱۱ ساله یکی از افرادی است که بر خلاف سن کمش، پا به پای بزرگترها و بلکه بیشتر از آنها وقتش را در این کارگاه صرف می‌کند. خانه‌شان نزدیک حرم است و می‌تواند هر روز ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پشت چرخ خیاطی بنشیند و روسری‌های سبز رنگ را بدوزد. او با لبخند می‌گوید: «دوست مادرم دو سال است برای کمک به این کارگاه می‌آید و به ما هم پیشنهاد داد برای  کمک بیاییم. چون تعطیلات تابستان است و من هم درس و مشق ندارم، تا بتوانم، هر روز می‌آیم. اینجا حال و هوای کربلا را دارد؛ پارسال به همراه خانواده کربلا رفتیم. از امام رضا(ع) خواستم تذکره کربلا را برایم امضا کند و دوباره به زیارت امام حسین(ع) بروم».  
سمت دیگر سالن نوجوان دیگری دیده می‌شود که نوار سبزی را دور گردنش بسته و با عشق پایه چرخ صنعتی را خم و راست می‌کند تا روسری‌هایی که جلو دستش می‌گذارند، دوخته شود. وقتی نزدیکش شده و می‌خواهم خودش را معرفی کند بدون اینکه صورتش را به سمت من برگرداند با سرعتی که در کارش دارد، می‌دوزد و می‌گوید: «به خیاطی خیلی علاقه دارم و وقتی با مادرم اینجا آمدیم، تصمیم گرفتم من هم لباس بدوزم، یکی از خانم‌ها کار با چرخ را یادم داد و هر وقت می‌آیم، پشت چرخ می‌نشینم و این کار از دو جهت لذت بسیار برای من دارد، یکی علاقه خودم به خیاطی و دیگری دوختن لباس عزاداران حضرت علی‌اصغر(ع)».

*آرزوهای کودکانه
کمک‌هایش همراه با شیطنت و بازیگوشی است، به دنبال دیگر بچه‌ها دویده و در جمع کردن بسته‌بندی لباس‌ها از جلوی دست خانم‌ها از دوستانش سبقت می‌گیرد. محمدحسین صدایش می‌زنند، پسرکی ۷ ساله که در حین جست و خیز کردن به این طرف و آن طرف در پاسخ سوالم که از او می‌پرسم چقدر حضرت علی‌اصغر(ع) را می‌شناسی؟ می‌گوید: «من در فیلم مختار دیدم حرمله به گلوی حضرت علی‌اصغر(ع) تیر سه شعبه زد و او را شهید کرد».
زینب دختر ۵ ساله تهرانی هم به همراه مادرش به این کارگاه آمده و با دیگر بچه‌ها همراه شده و در جمع کردن بسته‌بندی لباس‌ها و آوردن لباس‌های دوخته شده از جلوی دست خیاط‌ها برای بسته‌بندی کمک می‌کند. او با چشمانی معصوم به من نگاه کرده و در پاسخ سوالم که از او می‌پرسم چه چیزی از حضرت علی‌اصغر(ع) می‌خواهی؟ می‌گوید «یک خواهر کوچولو از حضرت علی‌اصغر(ع) می‌خواهم که اسمش را فاطمه بذارم».

لازم به ذکر است در اولین روز جمعه محرم همنوا با ۵ هزار و یک صد نقطه در ۵ قاره دنیا و در ۵۰ کشور صدای مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) بلند می‌شود که این صدا دستگاه استکبار را به لرزه در خواهد آورد.

همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی هر سال همزمان با اولین جمعه ماه محرم همنوا با سراسر کشور در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

منبع: آستان نیوز

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.