گیلان- مدیر امور دام و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در همه جای دنیا باغداران کندوی زنبور اجاره می‌کنند تا موجب بهبود محصولات باغ شوند، اما در بین باغداران ما این باور نادرست وجود دارد که زنبور موجب کوچکتر شدن میوه باغات می‌شود.

جای زنبورهای عسل در باغات گیلان خالی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ،میرحجت علی اکبرنژاد  گفت: طبق برآوردها پیش بینی می‌شود، امسال شاهد افزایش ۱۵تا ۲۰درصدی تولید عسل در گیلان باشیم.

وی افزود: سال گذشته ۵ هزار تن عسل در گیلان تولید شده بود و امسال پیش بینی می‌شود، بالغ بر ۵هزار و ۵۰۰ تن عسل در استان تولید شود.

علی اکبرنژاد خاطرنشان‌ کرد: آب و هوای خوب بهار امسال یکی از دلایل مهم افزایش تولید عسل در استان است.

وی با اشاره به اینکه شهرستانهای تالش و آستارا از قطب‌های تولید عسل در گیلان محسوب می‌شوند، ادامه داد: هر شهرستانی که گل و گیاه مناسب تری دارد،زنبورداران از تولید عسل بهتری از نظر کمی و کیفی برخوردار هستند.

مدیر امور دام و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان‌ کرد: عسل تولیدی گیلان که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است علاوه در استان به استانهای دیگر نیز صادر می شود.در ضمن کشورهای حاشیه خزر نیز از خرید عسل گیلان استقبال می‌کنند.

وی در خصوص اقداماتی که برای توسعه صادارت عسل گیلان باید انجام شود، گفت: در استان کارخانه بسته بندی عسل وجود ندارد، این درحالیست که برای جذب بازارهای خارجی ابتدا باید محصول دارای بسته بندی مناسب و شکیل باشد تا بتواند با عسل کشورهای خارجی در بازارهای بین المللی رقابت کند.

اکبرنژاد یکی دیگر از اقدماتی که در جهت بهبود وضعیت عسل گیلان باید صورت بگیرد را ترویج فرهنگ زنبورداری در باغ های استان عنوان کرد و افزود: در همه جای دنیا باغدارن کندوی زنبور اجاره می‌کنند تا موجب بهبود محصولات باغ شوند، اما در بین باغداران ما این باور نادرست وجود دارد که زنبور موجب کوچکتر شدن میوه باغات می‌شود.

وی گفت: لازم است در جهت برطرف شدن چنین باورهای غلطی اقدامات لازم انجام شود. 

گفتنی است؛برداشت عسل از اوایل تیرماه شروع و تا پایان شهریور ادامه دارد.  تالش در پرورش زنبور عسل و تولید عسل در گیلان مقام نخست و در کشور هم جایگاه سوم را دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.