وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمترین کاری که هر مجموعه خدمت گذار می‌تواند برای مردم مشهد و زائرین امام رضا (ع) انجام دهد، توسعه مراکز خدمات درمانی است و اگر آستان قدس و پدیده به دولت در حوزه سلامت کمک کنند تا کمبودهای مشهد جبران شود از ایشان تشکر می‌کنیم.

واکنش وزیر بهداشت به پیشنهاد آیت الله علم الهدی برای پدیده

به گزارش قدس آنلاین ، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی ظهر امروز در برنامه رادیو زیارت گفت: در کشور سرانه سلامت متفاوت بوده و در استان‌های مختلف متغییر است بنابراین مبنای دقیقی ندارد و در طول زمان بسته به اینکه مسؤولان محلی، نمایندگان یا کارشناسان سازمان برنامه و بودجه توانستند چه عددی را تثبیت کنند، همان مبنای پرداخت در بودجه سرانه یا سالیانه می‌شود. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مشهد در مقایسه با سایر استان‌های کشور سرانه سلامت کمتری دارد بیان کرد: به هیچ شهری چه زیارتی باشد یا گردشگرپذیر سرانه خاصی تعلق نمی‌گیرد و از این جهت با توجه به آمارهای موجود می‌توان گفت که مشهد جزو محروم‌ترین شهرها در آینده خواهد بود همانطورکه اکنون نیز مشهد جزو محروم‌ترین شهرها است .

وی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی مشهد در مقایسه با نیمی از کشور به نسبت جمعیت کمتر است، ادامه داد: امیدواریم همت مضاعفی نسبت به آنچه تاکنون اتفاق افتاده از طرف مسؤولان محلی استان و نمایندگان مشهد صورت گیرد همچنین این موضوع جزو مطالبات سالیانه وزارت بهداشت نیز هست و هر ساله به دستگاه‌های مربوط اعلام می‌شود اما انتظار است که نمایندگان مجلس مشهد نیز کمک کنند تا این نقص به تدریج رفع شود.  

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه من وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستم و درباره بودجه شهرهای زیارتی باید از مسؤول بودجه دولت یعنی دکتر نوبخت و نمایندگان مشهد سوال کرد، گفت: انتظار نیست که در بودجه یک سال سرانه منظم شود ولی این انتظار است که در بازه زمانی 5 تا 10 ساله این مشکل اصلاح شود و اعتقاد من این است که یک تحرک بیشتر می‌تواند به اصلاح کمک کند و اگر هر سال 10 تا 15 درصد بودجه افزایش یابد، ظرف 5 تا 10 سال این کاستی برطرف می‌شود. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بودجه دولت محدود و مطالبات متعدد است و تنها موضوع زیارت نیست بلکه خشکسالی، سیل، سرمازدگی و زلزله مسائل غیرقابل پیش‌بینی است که طبیعتا اولویت در این زمینه بیشتر است و مشاهده می‌کنیم کشوری که بیشتر بودجه آن به فروش نفت و میعانات نفتی بستگی دارد به یک سوم یا یک چهارم کاهش پیدا می‌کند بنابراین نمی‌توان انتظار برطرف شدن تمام مشکلات را داشت اما می‌توان انتظار داشت که عدالت برقرار شود. 

وی با بیان اینکه اگر سرانه به نسبت جمعیت است بنابراین باید در کل کشور اینگونه باشد، تصریح کرد: در دوره‌ای اصفهان، شیراز یا مشهد نفوذ بیشتری دارد و سرانه آن افزایش پیدا می‌کند که این خوب نیست و باید سرانه، منطقی را برای ایجاد عدالت در خدمات برای تمام ایرانیان به یک نسبت تعقیب کند و معتقد هستیم که مشهد یک شهر خاص است اما متاسفانه عده‌ای فقط حرف می‌زنند و ادعا می‌کنند. 

قاضی‌زاده هاشمی افزود: مطالبه ما این است که سرانه یکسان باشد و سرانه مشهد را به اندازه استان فارس، اصفهان و سایر استان‌های کشور ببینید و از نظر رقم نیز پیشنهاد این است که تمام این شهرها را یکسان در نظر بگیرند به جز استان‌های عقب مانده که باید مقداری بودجه قوی‌تری برای جبران کمبودها لحاظ شود. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در زمینه اورژانس و خدمات بهداشتی سرانه خراسان رضوی جزو کمترین سرانه‌ها است اذعان کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص سرانه بسیار پیگیری کردند که هنوز این مشکل برطرف نشده است. 

وی متذکر شد: در مشهد 2 هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم و اگر بخواهیم پیش‌بینی افق 1404 را داشته باشیم این عدد را باید در 2 ضرب کنیم همچنین در خصوص کادر درمانی نیز با کمبود مواجه هستیم و در حال حاضر بسیار کمبود پرستار داریم که در کل کشور به ویژه مشهد فشار زیادی بر پرستاران وارد می‌شود. 

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در بسیاری از ایام سال کادر درمان مشمول اضافه کاری می‌شوند زیرا اجازه استخدام نیست، از طرفی هم باید به مردم خدمات داد و در این خصوص هم دولت حق دارد زیرا نمی‌خواهد تعداد کارمندان خود را زیاد کند، از طرفی مردم هم حق دارند که خدمات می‌خواهند، هنر این است که بتوان هر دو طرف را راضی نگهداشت بنابراین کمبود نیروی انسانی یک مشکل عمومی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: مسأله سلامت با موضوعات برق، گاز، ساختمان و کشاورزی متفاوت بوده و نیاز به موضوع سلامت، دارو، پزشک، خدمات بیمارستان و بهداشت مانند نفس کشیدن ضروری است که باید در تراز خود توجه شود، این دولت نیز یکی از اولویت‌های خود را حوزه سلامت گذاشته است و گرفتاری‌های برای دولت پیش آمد که همه مطلع هستند و اگر مسائل بر یک روال عادلانه و منطقی از نظر بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی پیش می‌رفت مشکلات کمتری داشتیم. 

وی با بیان اینکه از تخلفات در حوزه گردشگری سلامت اطلاع دارد، عنوان کرد: مشهد بهترین مرکز گردشگرپذیر سلامت است و معتقدم هرچقدر کار ما به استاندارهای بین‌المللی نزدیک شود واجازه سرمایه گذاری به بخش خصوصی در این زمینه داده شود و درعین حال شهرداری، شورای شهر، بانک‌ها به سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه کمک کنند ردپای تخلف کمتر می‌شود. 

قاضی‌زاده هاشمی دلیل تخلفات موسسات و مراکزی را که دلالان سلامت هستند، شناسنامه‌دار نبودن آن‌ها دانست و افزود: اگر این مراکز معتبر و شناسنامه‌دار شوند هیچ وقت با حیثیت خود بازی نمی‌کنند و طبعا سرمایه ارزشمندی که متخصصان این حوزه هستند باعث جذب گردشگر سلامت می‌شوند علاوه بر این، قیمت‌ها در ایران برای گردشگران خارجی بسیار ارزان است و این را از بین نبردیم. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: باید عرضه افزایش پیدا کند و اگر استاندارد باشد متقاضیان را متمایل به این مراکز می‌کند در کنار آن باید قاطعیت در برخورد با متخلفان نیز وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه، نظام پزشکی، قوه قضائیه، دادستان و سازمان تعزیرات برای دفاع از حیثیت جامعه پزشکی در شناسایی افرادی که دلالان سلامت و کسانی که به نوعی دلال‌پرور هستند اقدام و برخورد کنند و درنظر داشته باشند که این برخورد تنها با افراد طمع کار نیست بلکه دفاع از حیثیت علمی کشور و حیثیت ملی ایرانیان به ویژه شهر مشهد است. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اهرم‌های تنبیهی خوبی برای پزشکانی که اقدام به درمان زائران خارجی در مرکزی که پروانه بهره‌برداری گردشگری سلامت را ندارد، وجود دارد و علاوه بر این با بیمارستان‌های متخلف که مجوز پذیرش گردشگر سلامت را ندارند برخورد می‌شود که از تعطیلی بیمارستان تا کم اعتبار شدن آن برای دریافت تعرفه در اختیار بخش نظارت را شامل می‌شود و اگر درجه آن عالی باشد به درجات پایین‌تر سقوط و درآمد آن به یک سوم کاهش پیدا می‌کند و اگر تکرار شود احتمال تعطیل شدن آن بیمارستان نیز هست. 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: تمام اعمال در گردشگری سلامت باید در مشهد انجام شود زیرا مشهد قابل قیاس با سایر شهرها نیست. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حمایت امام جمعه مشهد از تبدیل پروژه پدیده به شهرک سلامت تشکر کرد و افزود: آیت‌الله علم‌الهدی باور دارند که باید برای مردم، مجاوران و زائران امکانات شایسته فراهم شود و تصور من این است که هر مجموعه خدمت‌گذاری، کمترین کاری که می‌تواند برای مردم مشهد و زائرین امام رضا(ع) انجام دهد همین توسعه مراکز خدمات درمانی است و اگر آستان قدس و پدیده به دولت در حوزه سلامت کمک کنند و کمبودهای مشهد جبران شود از ایشان تشکر می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه بیمارستان امام رضا(ع) که متعلق به 100 سال پیش و بیمارستان قائم که 55 ساله بوده دو بیمارستان بزرگ مشهد است، ادامه داد: مدتی پیش بیمارستان جدید امام رضا(ع) با 610 تخت افتتاح شد و واقعیت این است که این دو بیمارستان از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه‌ای از شهر قرار گرفته‌اند که اصلا به مصلحت شهر نیست، هم از جهت ترافیک شهر و هم اینکه در صورت رخ دادن زلزله یا آتش سوزی امکان دسترسی به این دو بیمارستان وجود ندارد.

قاضی‌زاده اضافه کرد: این دو بیمارستان کمتر از 500 متر با هم فاصله دارند در حالی که توزیع بیمارستان‌ها در شهری که طی 100 سال گسترش پیدا کرده عادلانه نیست و ان‌شاالله آیت‌الله علم‌الهدی و دوستان دیگر کمک کنند تا این عقب ماندگی جبران شود.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.