رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی خراسان رضوی با اشاره به کاهش آمار تصادفات و تلفات در استان، گفت: موتورسواران و عابران پیاده بیش‌ترین سهم جان‌باختگان را دارند.

کاهش 19 درصدی تصادفات منجر به فوت/ موتورسواران و عابران در صدر جان‌باختگان
به گزارش قدس آنلاین ، سرهنگ محمدباقر سلیمی ، اظهار کرد: نتیجه اصلی تمامی تعاملات و هم‌کاری‌های دستگاه‌ها در پلیس راهور آمار تصادفات است که نشان می‌دهد پلیس راهنمایی‌ورانندگی تا چه حد توانسته در کنترل ترافیک مؤثر باشد.
وی با اشاره به آخرین آمار تصادفات و شاخص‌های ایمنی در 5 ماهه نخست امسال، ادامه داد: بر اساس آخرین آمارها شاهد کاهش آمار تصادفات و افزایش شاخص‌ ایمنی در سطح استان هستیم. بر این اساس در تصادفات منجر به فوت 19 درصد کاهش و در تعداد جان‌باختگان ناشی از حوادث رانندگی 6 درصد کاهش داشته‌ایم.
سلیمی تصریح کرد: با این وجود تصادفات منجر به مصدومیت 6 درصد و در تعداد مجروحین تصادفات 4 درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی خراسان رضوی  خاطرنشان کرد: هم‌چنین در حوزه کنترل تخلفات در تعداد کل جریمه‌های صادر شده شاهد کاهش 9 درصدی بوده‌ایم که این موضوع نشان می‌دهد هدف پلیس صرفاٌ جریمه کردن نیست.
وی با اشاره به شناسایی 20 تخلف حادثه‌ساز شده، بیان کرد: تمرکز پلیس در 5 ماهه اول امسال بر کنترل این تخلفات بوده و بر این اساس شاهد رشد 83 درصدی نظارت و کنترل این تخلفات بوده‌ایم.
سلیمی عنوان کرد: همچنین در طی این مدت شاهد کاهش 16 درصدی توفیق خودرو و موتورسیکلت در سطح استان بوده‌ایم که نشان می‌دهد تخلفاتی که برابر قانون منجر به توقیف وسیله نقلیه می‌شوند عمدتاً تخلفات پرخطر و حادثه‌ساز هستند و هدف پلیس توقیف خودروها نیست.
وی با بیان این که «در پنج ماهه ابتدای سال مجموعاً 95هزار 376 گواهینامه صادر شده است»، بیان کرد: در طی این مدت 54 هزار و 500 نفر به رانندگان استان خراسان رضوی اضافه شدند.
رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی خراسان رضوی درخصوص اقدامات فرهنگی و آموزشی پلیس راهنمایی و رانندگی خزاسان رضوی، اظهار کرد: در 5 ماه نخست سال 1397 آموزش مدارس و مهدکودک‌ها و مراکز آموزشی افزایش 7 درصدی داشته است و به 112 هزار نفر به طور میانگین حداقل یک ساعت آموزشی داده شده است.
وی با اشاره به آموزش پلیس به آموزش به رانندگان حرفه‌ای و ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: این رانندگان به لحاظ شغل حساس خود از جمله گروه‌های هدف آموزشی پلیس هستند. بر این اساس در 5 ماهه نخست امسال 59 هزار و 30 نفر از رانندگان استان خراسان رضوی حداقل در یک کلاس‌ یک ساعته آموزشی شرکت کردند که در این زمینه رشد 4 درصدی داشته‌ایم. 
سلیمی ادامه داد: هم‌چنین آموزش‌هایی برای مردم محلات در مساجد انجام شده که در این زمینه شاهد رشد 20 درصدی هستیم. کارشناسان ما در این مدت در 253 مسجد در استان حاضر شده و حدود 91 هزار نفر در این جلسات شرکت کردند و  در مساجدی که مجهز به سیستم‌های صوتی و تصویری هستند از فیلم‌ها و تیزرهای آموزشی برای آموزش مردم استفاده کردند. همچنین در این جلسات آموزشی پلیس در به لحاظ اهمیت آموزش موتورسوراران و نقش کلاه ایمنی در حفظ جان آنان تعداد 250کلاه ایمنی به موتورسیکلت سواران اهدا شده است.
وی در خصوص شماره‌گزاری وسایل نقلیه، عنوان کرد: در پنج ماه نخست امسال 209 هزار خدمت به مراجعان داده شده که شامل خودروهای نوشماره وارداتی، خودروهای گذرموقت و ترانزیت‌، خودروهای مزایده، نقل‌وانتقالات همه وسایل نقلیه، شماره‌گزاری همه وسایل کشاورزی و عمرانی، خدمات تعویض ارکان وسایل نقلیه و خدمات اصالت خودرو بوده و در مجموع 8 درصد افزایش داشته است.
رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی خراسان با اشاره به اجرای طرح تعاملی کنترل تخلفات حادثه‎ساز و ایمنی، گفت: در این طرح که از ابتدای سال 1397 در بلوار وکیل‌آباد مشهد انجام شده شاهد کاهش تصادفات در این مسیر هستیم.
وی افزود: همچنین طرحی دیگر که با تعامل سازمان آموزش و پرورش در استان به صورت خاص برای آموزش ضمن خدمت معلمان و فرهنگیان به مدت هشت ساعت درقالب آموزش‌های ضمن خدمت، هم در قالب طرح درس هم در قالب سرفصل ایمنی ترافیک و رانندگی تدافعی آموزش داده و امتحان گرفته شده است که امیدواریم این معلمان به عنوان سفیران ما در مدارس و مناطق خود ازتقا فرهنگ ترافیک باشند.
سلیمی با بیان این‌که «جانباختگان در دو حوزه موتورسیکلت و عابرپیاده سهم بیش‌تری دارند»، خاطرنشان کرد: کنترل پلیس و اعمال قانون در این حوزه ها کارگشا نیست، به علت فضای خاص شهرتعداد این کاربران بسیار زیاد هستند، مثلاً تعداد عابرهای پیاده در ساعاتی از روز در مناطقی فضای عابر جوابگو این تعداد جمعیت نیست در این دو حوزه که نیاز است فضاهای آموزشی  در رسانه‌ها ،آموزش و پرورش،سازمان تبلیغات و... کمک کنند .حوزه ایمنی  گذرگاه‌های عابرپیاده، تفکیک گذرعابرپیاده از وسایل نقلیه، توسعه پیادرو پیاده راه زیرگذر و روگذر و... حرکت به سمت مرکزی انسان محور شود یعنی مرکز شهر بیش‌تر به سمت محل عبور عابرپیاده باشد.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.