روسیه طی سال‌های پس از تحریم غرب به بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم در جهان تبدیل شده و در ۷ ماه نخست سال جاری تولید گندم این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰.۲ درصد افزایش یافته است.

صادرات گندم روسیه ۸۰ درصد افزایش یافت

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان گمرک فدرال روسیه نشان می‌دهد، این کشور در ماه جولای سال جاری ۳.۸ میلیون تن گندم صادر کرده است که نسبت به ماه قبل از آن ۷۸ درصد رشد داشته است.

ارزش پولی این صادرات نیز ۷۴ درصد افزایش یافته است. واردات غلات و دانه‌های روغنی روسیه در ۷ ماه نخست سال جاری ۷.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش یافته و به ۲۲۷.۸ میلیون دلار رسیده است. 

روسیه توانسته است طی سال‌های پس از تحریم غرب به بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم در جهان تبدیل شود. این کشور در سال ۲۰۱۶ به بزرگ‌ترین صادرکننده گندم جهان تبدیل شد و این در حالی است که روسیه در سال‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی یک واردکننده گندم بود. 

بنا به گفته آندری سیزوف، مدیر مرکز تحقیقاتی سوو اکون، بازار صادراتی محصولات کشاورزی روسیه روبه گسترش است. این کشور غلات را به الجزایر، اردن، مصر، لبنان، ترکیه و ایران صادر می‌کند. عربستان سعودی نیز اعلام کرده است قصد دارد به مرکز صادرات محصولات کشاورزی روسیه در خاورمیانه تبدیل شود. 

سازمان نظارت بر محصولات غذایی روسیه گزارش داده است که در فصل برداشت جاری صادرات غلات این کشور به چین به رکورد جدیدی دست یافته و طی ۱۲ ماه گذشته ۱.۲۳ میلیون تن غلات به چین صادر شده است.

طی هفته جاری نیز انجمن تولیدکنندگان گندم آمریکا اعلام کرد که از روز یک اکتبر دفتر فروش این انجمن در روسیه به دلیل کاهش شدید تقاضا تعطیل خواهد شد. 

در بیانیه این انجمن آمده است، تبدیل شدن روسیه از یک واردکننده محض گندم به بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان باعث شده است که این انجمن به سمت دیگر بازارها برود. انتظار می‌رود طی سال جاری صادرات محصولات کشاورزی روسیه ۳ درصد رشد یافته و از ۱۲۰.۷ درصد در سال گذشته میلادی به حدود ۱۲۵ میلیون تن در سال جاری افزایش یابد.

روسیه از زمان تحریم اروپا و آمریکا بر سر بحران اوکراین تمرکز خود را بر توسعه تولید داخل  معطوف کرده است که با گذشت حدود 4 سال شاهد به ثمر رسیدن این طرح هستیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.