۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
کد خبر: 618716

دیروز در جریان تظاهرات مستمر شهر بصره به طور یکپارچه مقر تمامی احزاب عراقی، شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به آنها و دفاتر گروه‌های شبه نظامی وابسته به حشدالشعبی طعمه تخریب و آتش شد. 

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، اتفاقی که ساعاتی چند پس از سخنرانی سید مقتدی صدر که در آن خواستار دور کردن احزاب و ملیشیاها و حشدالشعبی از بصره شده بود افتاد.
در حالی که مقرهای وابسته به صدر و دفتر شاخه نظامی وی یعنی سرایا السلام همچون تظاهرات سراسری جنوب که دو ماه قبل رخ داد مورد تعرض قرار نگرفت.
مردم جنوب عراق نظر کاملا مثبتی به حشدالشعبی دارند و اساساً بنیان این نیروها غالبا توسط جنوبی‌ها شکل گرفته است. اینکه مقرهای همه این گروه‌ها یک شبه طعمه حریق شود بسیار قابل تأمل است به خصوص آنکه خشم مردم از احزابی است که در این سال‌ها بخشی از بدنه دولت یا مدیریت اجرایی بوده‌اند اما اغلب این گروه‌ها غیر از حضور در جبهه مبارزه با داعش تاکنون حضوری در عرصه مدیریت شهری یا سیاسی نداشته‌اند. 
توجه به سمت کنسولگری ایران در بصره برای به آتش کشیدن آن نیز از نکات قابل توجه است. همزمان با افزایش تبلیغات برخی رسانه‌های ایرانی علیه گردشگران و زائران عراقی، شدت یافتن تبلیغات علیه ایران در جنوب و معرفی تهران به عنوان عامل مهم خرابی‌ها به خصوص در استان بصره نیز از مواردی است که به شدت قابل ملاحظه است.
نکته دیگری که از چشم ناظران دور نمانده است ادامه فعالیت شبکه اینترنت توسط دولت است. در تظاهرات تیر ماه، دولت چند روزی شبکه اینترنت را قطع کرد تا مانع از ارتباط فعالان و تظاهرات کنندگان شود در حالی که در پایان سومین روز از تظاهرات خشن بصره که «رابطة شیوخ عشائر شط العرب» آن را بی‌سابقه ترین خشونت ها از زمان عثمانی‌ها تاکنون خوانده بود اینترنت همچنان برقرار است.
در آستانه مذاکرات کش و قوس دار تشکیل قوای سه گانه، نا آرامی‌های بصره که در حقیقت سوار شدن بر موج نارضایتی به حق مردم مظلوم بصره از وضعیت معیشتی و خدماتی بود و تخریب مقر احزاب و گروه های شبه نظامی و اظهارات تند جریان‌ها علیه یکدیگر درباره سوء استفاده از وضعیت موجود بصره، امنیت و استقرار کشور نشانه رفته است.
انحراف تظاهرات از خواسته‌ها و مطالبات عمومی تردیدی باقی نمی‌گذارد که دست‌های خارجی و داخلی در این نا آرامی‌ها نقش ایفا می کنند و در نهایت این مطالبات شهروندان عراقی است که فدای دخالت‌های گروه‌ها و اهداف قدرت‌های خارجی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.