خرید نفت چین از ایران در ماه آگوست، در آستانه اعمال مجدد تحریم‌ها، به رکورد ۸۷۴ هزار بشکه در روز رسیده است که از آخرین رقم بی سابقه خرید نفت این کشور از ایران حدود ۴.۵ سال می‌گذرد.

پکن همچنان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آمارهای گلوبال پلاتس نشان داد، واردات نفت چین از ایران در ماه آگوست در آستانه اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در ماه نوامبر، به رکورد ۸۷۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس آمار اداره گمرک چین، آخرین رکورد بالای واردات نفت چین از ایران به آوریل ۲۰۱۴ با رقم روزانه ۸۰۳ هزار بشکه باز می‌گردد.

واردات در ماه آگوست شامل واردات مستقیم ارسال شده با کشتی به مقصد چین و یک محموله بسیار بزرگ که در میانمار تخلیه شد، است و این محموله از طریق خط لوله چین- میانمار به پالایشگاهی در جنوب غرب چین ارسال شده است.

بر اساس این آمار، واردات نفت چین از ایران در بازه ژانویه تا ماه آگوست ۱۶۵.۵۷ میلیون بشکه بوده است که ۷۲ درصد کل وارداتی است که چین در تمام سال ۲۰۱۷ از ایران داشته است. پکن در تمام سال گذشته میلادی ۲۲۹.۹۹ میلیون بشکه نفت از ایران خریده است.

یک تحلیلگر هنگ کنگی گفت: «بعید است که این رقم تا پایان سال بیشتر افزایش یابد و رقم بی سابقه واردات در ماه آگوست احتمالا به این دلیل است که چین می‌خواهد در آستانه اعمال مجدد تحریم‌ها در ماه نوامبر، تا آنجا که ممکن است نفت ایران را بخرد.»

خریداران چینی احتمالا در ماه آگوست ۱۷.۴۲ میلیون بشکه نفت معادل ۵۸۱ هزار بشکه در روز از ایران برای تحویل در ماه سپتامبر خریده‌اند که شامل یک محموله بسیار بزرگ به مقصد میانمار است.

بیشتر نفت ایران که به چین ارسال می‌شود توسط پالایشگاه‌های چینی مصرف می‌شود و باقی در مخازنی که توسط شرکت ملی نفت ایران اجاره شده است، ذخیره می‌شود.

انتظار می‌رود، علی رغم تحریم ها، پکن همچنان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران باقی بماند، زیرا پکن اعلام کرده که تجارت میان کشور علی رغم تحریم‌ها حالت عادی خود را حفظ می‌کند.

یک مقام شرکت سینوپک هفته گذشته گفت: «تجارت این شرکت در صورت توقف واردات از ایران زیان خواهد دید.»

سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان به لحاظ ظرفیت و توان عملیاتی است که نزدیک به دو سوم نفت وارداتی چین از ایران را جذب می‌کند. این پالایشگاه در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۴۹.۸۳ میلیون بشکه نفت از ایران خریده است.

این مدیر چینی توضیح داد، وابستگی سینوپک به نفت ایران طبیعی است، زیرا بیشتر پالایشگاه‌ها برای پالایش نفت ایران ساخته و تنظیم شدند. نفت ایران محتوای آروماتیک غنی دارد و مدت زیادی است ایران این ماده را به صورت قانونی برای این شرکت تامین می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.