طی روزهای اخیر قیمت دلار از کانال 12هزارتومان هم عبور کرده واین روزها درکانال بالای 13هزارتومان میچرخد، این اتفاق اگر چه در ابتدا بسیار ناخوشایند به نظرمیرسد وکاهش ارزش پول ملی باعث بروز مشکلات فراوانی برای کشور ومردم خواهد شد اما فرصتهایی را هم بوجود میاورد که اگراز انها درست استفاده کنیم منجر به ایجاد اشتغال و رونق بخشهای گردشگری و صنایع دستی کشورمیشود.

مردم ایران پول ندارند صنایع دستی بخرند/ فرصت استفاده ازقیمت ارز به نفع صنایع دستی/ بازارچه های صنایع دستی برای گردشگران نداریم

***تاثیر مثبت نرخ دلار بر تعداد گردشگران

درهمین راستا ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی میگوید: تاثیر افزایش نرخ دلار برای بازار گردشگری تاکنون مثبت بوده است و در 2 ماه اخیر نسبت به سال گذشته با افزایش گردشگر روبرو بوده‌ایم.

ابوالفضل مکرمی‌فر اظهار میدارد:  بیشتر این گردشگران عرب زبان و شیعه هستند که با توجه به ارزان شدن سفر به ایران از این سفر بیش از گذشته استقبال می‌کنند.

درهمین راستا ، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم میگوید: در دو هفته ابتدایی تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد رشد 94 درصدی گردشگران خارجی بوده‌ایم که حدود 60 هزار نفر از این گردشگران عراقی هستند.

گذشته از اینکه حضور گردشگران به خودی خود میتواند برای کشور مثبت بوده و ایجاد اشتغال کند باید درنظر داشت که از این گردشگران میتوان برای رونق صنایع دستی کشور هم بهره برد . این درشرایطی است که اوضاع اقتصادی کشور باعث شده تا مردم تمایل زیادی به خرید صنایع دستی نداشته باشند و درواقع شاید اگر درست برنامه ریزی شود میتوان با عرضه این صنایع دستی به گردشگران خارجی دوباره رونق را به این بخش اقتصادی بازگرداند.

***ناتوان شدن مردم از خرید صنایع‌دستی

درهمین راستا شهربانو امامیان مسئول غرفه صنایع دستی بردسکن درنمایشگاه گردشگری مشهد میگوید: در این دوره از نمایشگاه  سعی شده تا محصولات هنرهای تجسمی، گلیم بافی و خطاطی عرضه شود.اما متاسفانه امسال نسبت به سال‌های گذشته بازدید از سوی مردم بسیار ضعیف بوده و مردم بیشتر به سمت غرفه‌های خوراکی جات می‌روند که در واقع این موضوع از شرایط اقتصادی که در جامعه حاکم است پیروی میکند و باعث شده بر روی توان خرید مردم نسبت به این محصولات تاثیر گذارد.

ایران داودی مسئول غرفه تایباد درنمایشگاه گردشگری مشهد هم میگوید: امسال بازدید خوبی از سوی مردم در این نمایشگاه صورت نگرفته است که به طبع نیز از فروش خوبی هم نسبت به سال‌های گذشته برخوردار نبودیم.

 وی می‌گوید: صنایع دستی و محصولاتی که در این غرفه ارائه شده شامل سوزن دوزی، سفال، چرم، رو دوزی، سرامیک، لباس‌های سنتی، حوله، فرط بافی و محصولات متنوع دیگری که به نوعی کاربردی هستند را عرضه کرده‌ایم.

داودی اظهار می‌کند: در واقع ما به هنرهای قدیمی این شهرستان روی آورده‌ایم تا آن‌ها را به روز کنیم و با این کار به نوعی اشتغال‌زایی در شهرستان می‌شود که از این طریق بانوان زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند.

مریم نازلی مسئول غرفه شهرستان فریمان نیز با بیان اینکه برای تعدادی از بانوان این شهرستان اشتغال زایی ایجاد شده است خاطرنشان میکند: فروش کمی در این دوره از نمایشگاه داشتیم چرا که صنایع دستی باید ارزان ارائه شود تا بفروش برسد اما این کار امکان پذیر نیست چرا که تمامی محصولاتی که استفاده می‌کنیم خود به نوعی هزینه‌های بسیار بالایی را دارد.

درهمین حال یک هنرمند مینیاتور کار نیز یادآور میشود: مردم چندان برای کار دست هزینه نمی‌کنند و بیشتر تمایل دارند، آماده خرید کنند تا اینکه کاری را سفارش دهند که دستی انجام می‌شود.

 الهام رضازاده اظهار میکند: به طور کلی مردم  چندان برای کار دست هزینه نمی‌کنند و نه تنها در کار و هنر ما بلکه در سایر هنرها نیز اینگونه است. 

گلایه های هنرمندان صنایع دستی از شرایط اقتصادی کشور درحالی است که یک کارشناس صنایع دستی میگوید:قیمت مواداولیه به‌دلیل شرایط اقتصادی موجود، نسبت به‌قبل خیلی بیشتر شده، بخاطر همین براساس شرایط و طوری‌که مناسب باشد قیمت‌گذاری کردیم، اما بازخوردی که در نمایشگاه داشتیم و افرادی آمده‌اند، از قیمت‌ها تعجب می‌کنند. به نظر آن‌ها قیمت‌ها زیاد است و اصلا توضیح نمی‌پرسند.

این کارشناس صنایع دستی افزود: قیمت‌ها روی ظروف گذاشته شده و از پچ پچ‌ها و نوع نگاه‌ها، می‌توان تعجب‌زدگی آنان را متوجه شد؛ و تشخیص داد که خیلی از قیمت‌ها راضی نیستند.

***عرضه صنایع دستی به گردشگران

به نظرمیرسد باتوجه باکاهش ارزش پول ایرانی نسبت به سایر ارزها ، قیمتهای صنایع دستی برای گردشگران خارجی بسیار مناسب باشد و آنها با توجه به کیفیت بالای کالاهای دستی ایرانی تمایل زیادی به خرید داشته باشند . این درحالی است که تجربه نشان داده هرجا این قبیل صنایع دستی به گردشگران خارجی عرضه شده است از خرید آنها استقبال کرده اند.

مساله و مشکل اکنون مکانهایی برای نمایش وعرضه صنایع دستی به این گردشگران است . شاید فوری ترین نیاز اختصاص بازارچه های مخصوصی درهر شهر یا مناطق دیدنی و اماکنی که گردشگران خارجی را جذب میکند به صنایع دستی باشد. اتفاقی که درمشهد با وجود هزاران گردشگر خارجی هنوز رخ نداده است .

ازسوی دیگر باید شرایط را برای عرضه مناسب ومتناسب با سلیقه گردشگران خارجی فراهم کردو به دست اندرکاران صنایع دستی کمک کرد تا بتوانند کالای خودرا به بسته بندیهای مناسب به گونه ای عرضه کنند که امکان انتقال ان به خارج کشور فراهم باشد چرا که هرکالای با کیفیت ایرانی وهر صنایع دستی میتواندسفیری از تولید ایرانی درخارج از کشور باشد .

درنهایت نیز برگزاری نمایشگاههای خارج ازکشور برای تولید کنندگان صنایع دستی است تا ضمن معرفی صنایع دستی کشورمان به دیگر کشورها زمینه های صادرات را هم فراهم کنند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.