رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حمله به کنسولگری ایران در بصره را اقدام سیاسی جهت دار دانست و گفت: در راس این اقدام بعثی‌ها هستند که قابلیت شناسایی دارند. البته که باید دولت عراق ابعاد معنوی و مادی این حمله را جبران کند.

حمله به کنسولگری ایران در بصره با پشتیبانی بعثی‌ها بود

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حشمت الله فلاحت پیشه در واکنش به حمله به کنسولگری ایران در بصره گفت: باید منتظر مشخص شدن نتیجه تحقیقات باشیم. اولین گامی که ایران باید در قالب کنوانسیون‌های بین‌المللی همچون ژنو و وین بردارد احقاق حقوق ایرانی‌هاست. یعنی فارغ از مناسبات خاصی که بین ایران و عراق وجود داشته و با هم با تروریست‌ها می‌جنگند، باید احقاق حق صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه «حمله به کنسولگری ایران خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است» تاکید کرد: به طور طبیعی دولت عراق مسئولیت حفاظت از کنسولگری و سفارت ایران در این کشور را دارد. لذا باید خسارات معنوی و مادی وارد شده به کنسولگری ایران در بصره را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی پرداخت کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوع دیگر حمله به کنسولگری ایران در بصره را ابعاد سیاسی آن دانست و توضیح داد: باید بررسی کرد چه اتفاقی افتاد، در شرایطی که مناسبات خاصی بین ایران و عراق وجود دارد نیروهای افراطی تلاش کردند مناسبات را به سمت اختلاف پیش ببرند. به همین دلیل باید طرفین مراقب باشند تا اختلاف افکنی‌ها باعث از بین رفتن شرایط بین ایران و عراق نشود.

فلاحت پیشه یادآور شد: ما در آستانه اربعین یعنی برگزاری بزرگترین همایش مردمی بین ایران و عراق هستیم. لذا انجام اینگونه اقدامات و حتی برخی شایعات و اخبار در کشورمان باید مورد بررسی قرار گیرد. نمونه آن مطرح شدن شایعاتی همچون اینکه عراقی‌ها در اربعین ایرانی‌ها را به خانه‌هایشان راه نمی‌دهند و یا اینکه مسائل جنسی را درباره ایرانی‌ها مطرح می‌کنند و در طرف مقابل مطالبی درباره زائران بیان می‌کنند همه اینها نشان می‌دهد که افرادی می‌خواهند روابط بین ایران و عراق را در سطح دولت و ملت خراب کنند.

وی با تاکید بر اینکه «بازگشت ناآرامی اولین ضربه را به عراقی‌ها می‌زند» گفت: این شرایط در فضای دولت جدید عراق شکل گرفته است که می‌تواند اثرگذار باشد ولی حتما عراقی‌ها می‌دانند که بازگشت ناآرامی اولین ضربه را به آنها خواهد زد. البته چنین اقدامات ایذایی نمی‌تواند سابقه همکاری بین ایران و عراق در مقابله با تروریست‌ها را زیر سوال ببرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.