در حالی که بجستان یکی از محروم‌ترین شهرهای خراسان رضوی است که آب شربشان را با کارت از جایگاه‌های آب شیرین برمی دارند و کسبه و بازاریان این شهر با اینکه نسبت به قدرت خرید مردم و خشکسالی‌های مکرر جزو کم درآمدترین کسبه حتی در کشور می‌باشند، اما متأسفانه اداره دارایی این شهر همت جزم کرده تا در حدی که توان دارد از این محروم‌ترین و کم درآمدترین کسبه کشور کسب درآمد کند.

سایه سنگین مالیات برکسب و کار بجستان

 یکی از کسبه شهر بجستان در اعتراض به تصمیم اداره دارایی در دریافت مالیات به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اظهار نامه‌های مالیاتی کسبه که همگی با توجه به شرایط اقتصادی موجود معاف از پرداخت مالیات هستند، متأسفانه اداره دارایی بجستان نظر دیگری دارد در حالی که در شهرهای همجوار مغازه همکارانم بسیار بزرگ‌تر از مغازه من است ولی مطالبات دارایی از آن‌ها بسیار کمتر است.

محمد طیبی که به شغل ابزار فروشی مشغول است، می‌افزاید: کاسب بجستانی را باید چیزی بدهند که چراغی روشن داشته باشد و موجب رونق شهر باشد چه بسا اکثر کسبه به فکر فرار به مرکز استان هستند که با مغازه کوچک‌تر درآمد بیشتری می‌توانند جذب کنند و از شهرهای اطراف حتی به من پیشنهاد شده که جا و مکان هم بدهند و بروم آنجا مغازه بزنم.

وی یادآور می‌شود: از ممیزی‌های دارایی خواسته‌ام چند روزی از نزدیک کسب و کار ما را رصد کنند تا ببینند چقدر درآمد داریم و آن وقت بر اساس درآمد کسبه، مالیات بگیرند که متأسفانه گوششان بدهکار این حرف‌ها نیست. سعید طحانیان طلا فروش شهر با گلایه از وضعیتی که دارایی به وجود آورده، می‌گوید: با توجه به وضعیت بد اقتصادی مردم و گرانی‌ها قدرت خرید مردم کاهش یافته و کاسبی‌ها از رونق افتاده در این وضعیت دارایی برای بند ۱۶۹ و اجرای آن باید اطلاع رسانی کند و یا مانند اظهارنامه مالیاتی فرمی پر شود، ولی اصلاً گوششان بدهکار نبوده و خودشان برای بار دوم در سال جاری هزینه‌ای را برای کسبه بر آورد کرده‌اند. وی می‌افزاید: چند نفر از کسبه را با این عملکرد از بجستان بیرون کرده‌اند و ما هم با این وضعیت در بجستان نمی‌مانیم اگر دارایی به خواسته کسبه بجستان پاسخگو نباشد و به این ظلم و اجحاف پایان ندهد دسته جمعی تا وزارتخانه خواهیم رفت تا درد نداریمان را به گوش مسئولان برسانیم.

طحانی می‌گوید: از کاسبی که درآمد ندارد از سال ۹۱ علاوه بر اظهار نامه‌ای که پر کرده فرمی برای دریافت مالیات مجدد آورده‌اند و معلوم می‌شود دارایی بجستان از مرکز استان هم جلو زده، چرا مسئولان بجستان با این وضعیت درآمد فشار بر کسبه می‌آورند به جای اینکه جلو مهاجرت را بگیرند و مردم و کسبه را در این شهر سوخته و گرم و بدون امکانات نگه دارند دارایی هم فشار مضاعف آورده.

مسئول یکی دیگر از کارگاه‌ها که نخواست نامش فاش شود با نگاهی دیگر به موضوع وضعیت بد کار و اشتغال در بجستان و اجحافی که دارایی به کارگاه‌های تولیدی دارد، می‌گوید: وام برای تولید و اشتغال گرفته‌ام در عوض اینکه کمک کنند به اشتغال زایی برای وام ۵۰ میلیونی با کارمزد هشت درصد مشخص می‌شود که ۴۵ درصد و ۸۵ میلیون با حساب هایی که دارایی کرده، گرفته‌اند.

وی می‌گوید:هیچ یک از کسبه و تولید کنندگان از قانون‌های مالیاتی خبر ندارند و اطلاع رسانی نمی‌شود و دارایی به دلخواه و بر حسب منطقه هر مبلغی را به عنوان مالیات کسبه اعلام می‌کند تا درآمد خودشان را بالا ببرند، باید گفت به چه قیمتی در این شهر کویری و دور افتاده و محروم و بدون امکانات این کار را می‌کنید.

مدیراین کارگاه تولیدی که چند نفر را به اشتغال گرفته، می‌گوید: عوض اینکه دولت برای اشتغال هر نفر نیروی کاری ازمالیات کارگاه مقداری کم کند و یا به ازای اشتغال هر نفر مبلغی وام بدون بهره بدهند متأسفانه مالیات بیشتری وضع می‌کنند این یعنی شعار حمایت از اشتغال؟

عباس بزرگران مدیر گروه اداره دارایی بجستان  می‌گوید: همه کارهای کارمندان این اداره زیر نظر است و بر همه کارها نظارت دقیق می‌شود، اما آنچه که از مرکز درخواست می‌شود، باید بررسی و حسابرسی شود و دادستانی نیز بر کار دارایی نظارت دارد. وی می‌افزاید: این خواسته ما نیست و ما از این وضعیت نگران و ناراحت هستیم بلکه دستور است و باید اجرا کنیم و به لحاظ وضعیت به وجود آمده فشار عصبی زیادی روی کارمندان ما است و برخی هم در تلاش برای انتقال به شهرستان‌های دیگر به خاطر وضعیت موجود هستند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.