نایب رئیس هیات الحشد الشعبی در عراق اعلام کرد، کنسولگری آمریکا در بصره پشت اقدامات تخریبی و آتش‌زدن‌ها در این استان قرار دارد و در واقع این کنسول‌گری آشوب‌ها را مدیریت می‌کند.

فرمانده الحشد الشعبی: کنسولگری آمریکا پشت آشوب‌ها در بصره است

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «ابومهدی المهندس» نایب رئیس هیات الحشدالشعبی در عراق، عصر شنبه طی گفت‌وگویی تلویزیونی با گروهی از خبرنگاران، گفت که حوادث جاری در بصره تاسف‌آور و دلیلی واضح بر شکست دولت است.

المهندس تصریح کرد خروج تظاهرات‌کنندکان به خیابان‌های حق قانونی آنهاست و بایستی نیروهای امنیتی حمایت لازم از آنها را فراهم کنند.

وی متذکر شد حمله به مقرهای الحشد الشعبی و سوزاندن تصاویر شهدا به توصیه طرف‌های خاصی انجام شده است.

نایب رئیس هیات الحشد الشعبی اضافه کرد که اسناد و شواهد جامعی درباره دست داشتن کنسولگری آمریکا در بصره، به طرف‌های ذی‌ربط داده‌ایم. وی از دولت بغداد خواست موضع خود را درقبال حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در برهه کنونی اعلام کند.

وی بر اقدام جهت جلوگیری از هرگونه تعرضات جدید به مقرهای الحشد الشعبی تأکید کرد.

ابومهدی المهندس گفت: «آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که بصره را به آتش خواهند کشید اگر دور دوم نخست‌وزیری( حیدر العبادی) تمدید نشود.»

فرمانده میدانی الحشد الشعبی با بیان این‌که هرگز جنگ شیعی- شیعی در عراق رخ نخواهد داد، افزود: «حدود 6 هزار تا 8 هزار نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند. جای تاسف است که آمریکایی‌ها از خاک عراق برای اهداف خود استفاده می‌کنند. آنها در جنوب غرب سنجار حضور دارند؛ ما العبادی را از این موضوع مطلع کردیم ولی او ابراز بی‌اطلاعی کرد.»

در همین چارچوب، نایب رئیس هیات الحشد الشعبی اظهار داشت: «روابط الحشد با حیدر العبادی، نخست‌وزیر طی دوره‌های اخیر تنش‌آلود بوده است. ما از العبادی خواستار تامین حقوق اولیه رزمندگان الحشدالشعبی بودیم. این امر تاکنون محقق نشده است؛ چرا که او ما را متهم به وجود آمار غیر واقعی از نیروی الحشد (برای دریافت حقوق) کرد.»

وی حوادث بصره را به حوادث انقلاب 2011 مصر، که منجر به سقوط «حسنی مبارک» شد، تشبیه کرد و گفت: «ما از جمعه‌شب در حال آماده‌باش قرار گرفته‌ایم و مانع از تعدی به هر نقطه‌ای خواهیم شد.»

وی متذکر شد، تنها دولتی که از عراق در نبرد علیه داعش حمایت کرد، ایران بود.

ابومهدی المهندس در ادامه تأکید کرد که حضور آمریکایی‌ها در عراق خطرناک است و قانون اساسی استفاده از اراضی عراق را برای حمله به هر کشوری همسایه منع می‌کند.

فرمانده الحشد الشعبی در پاسخ به سوالی مبنی بر حرف و حدیث‌هایی از فشار آمریکایی‌ها برای ابقای حیدر العبادی در پست نخست‌وزیری، عنوان داشت «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا و «ثامر السبهان» سفیر سابق عربستان برای عراق طرح‌هایی در سر دارند؛ خانه به خانه سراغ سیاستمداران عراقی می‌روند و آنها را تهدید می‌کنند. این نشان می‌دهد چیزهایی وجود دارد اما ما امیدواریم که آنها اجازه دهند مسائل داخلی عراق از راه خود به انجام برسد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.