تجارب و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و شبکه‌های بهداشتی در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد تا به صورت الگو از آن استفاده کنند.

 تجارب ایران در حوزه سلامت و بهداشت در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گیرد

این مطلب را رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه برگزاری همایش «روز بهورز» در گفت‌وگو با خبرنگارما عنوان کرد و افزود: بسیاری از شاخص‌های بهداشتی که سازمان بهداشت جهانی برای سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی کرده، ما در سال ۲۰۱۵ و۲۰۱۶ به آن دست یافتیم که بهورزان نقش مهمی در ارتقای این شاخص‌ها داشته‌اند.

دکترمحمدرضا دارابی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد شبکه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت در روستاها، بهورزان به عنوان نیروهای خط اول بهداشت و درمان توانستند شاخص‌های سلامت را ارتقا ببخشند و با اقدام‌های اولیه بهداشتی درمانی میزان مرگ و میر مادران و نوزادان را که بشدت در کشور افزایش یافته بود، کاهش دهند. به طوری که امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۵ سال بود به ۷۲/۵ در آقایان و ۷۵/۵ در خانم‌ها افزایش یافت. ایمن سازی و واکسیناسیون که درحد بسیار پایین بود به نزدیک صد درصد رسیده، مرگ و میر مادران که ۲۰۰ مورد در ۱۰۰ هزار تولد بود، الآن به کمتر از ۲۰ مورد رسیده و به همین ترتیب مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر دوسال کاهش چشمگیری پیدا کرده است. وی ادامه داد: از این رو قرار است در بازنگری قطعنامه آلماآتا پس از ۴۰ سال ایران به عنوان یکی از کشورهای ممتاز، تجارب موفق شبکه‌های بهداشتی خود را به صورت مستند در اختیار سایر کشورها قراردهد تا سیستم شبکه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت ایران به پیشنهاد WHO در تمام جهان اجرا شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین به فعالیت خانه‌های بهداشت مصوب زیرپوشش این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۷۲۸ خانه بهداشت با پوشش یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی، ۱۲۲۰بهورز، استقرار پرونده الکترونیک سامانه سینا از سال ۹۵ در تمام خانه‌های بهداشت و ارائه خدمات بر پایه پرونده الکترونیک براساس بسته‌های خدمتی مبتنی بر گروه‌های سنی از جمله خدماتی است که عدالت در سلامت را برای تمام جمعیت روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق کرده و خوشبختانه تعداد خانه بهداشت و شمار بهورزان ما در حد مصوب تکمیل است و کمبودی نداریم. وی در پاسخ به پرسش ما درخصوص طرح تحول نظام سلامت گفت: تمام تلاش ما این است که با وجود مشکلات مالی بتوانیم با حمایت‌های مقام معظم رهبری و دولت، برمشکلات فائق آمده و خدمات را به شکل مطلوب ارائه دهیم.

به علاوه با اجتماعی شدن سلامت چنانچه هرنهادی سهم خود را در حوزه سلامت بپذیرد و در این زمینه تلاش کند، خدمات با کیفیت مناسب تری به مردم بویژه در مناطق روستایی و محروم ارائه خواهد شد. گفتنی است در همایش گرامیداشت روز بهورز از ۲۴۸ مربی و مدیر آموزشگاه و بهورز نمونه با اهدای لوح و هدایا قدردانی شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.