"ابو ادیب ساعدی" تحلیلگر مسائل منطقه گفت: دشمنان با سوءاستفاده از تظاهرات مسالمت‌آمیز و به حق مردم بصره، می‌خواهند روابط خوب میان ایران و عراق را هدف قرار دهند.

عاملان اصلی تعرض به کنسولگری ایران در بصره چه کسانی بودند؟/ آمریکا و عربستان مبالغ هنگفتی را در این راه هزینه کرده‌اند

"ابو ادیب ساعدی" کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل «قدس‌آنلاین» درباره تحولات اخیر عراق و تعرض به کنسولگری ایران در بصره گفت: باتوجه به شرایط سخت مردم بصره و در راستای توجه بیشتر به این استان مردم دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز زدند و به شرایط و اوضاع کنونی خود اعتراض کردند، چراکه این استان از نظر منابع طبیعی جزو ثروتمندترین مناطق عراق محسوب می‌شود.

وی افزود: این استان با برخورداری از موقعیت استراتژیک و همجوار بودن با سه کشور ایران، کویت، عربستان و همچنین وجود یک فرودگاه بین المللی و داشتن راههای زمینی و آبی به جهان خارج جایگاه خاصی را داراست؛ لذا مردم انتظار دارند که استان‌ بصره از خدمات اولیه برخوردار باشد، از این رو شرایط کنونی باعث نارضایتی گسترده شده است.

این تحلیلگر مسائل عراق همچنین افزود: جریان‌هایی در استان بصره وجود دارند که از این شرایط سوءاستفاده می کنند تا این اعتراضات داخلی را به کشورهای همسایه ربط دهند تا روابط کشور عراق را با دیگر کشورها برهم زنند. سفارت آمریکا و عربستان عاملان اصلی آشوب‌های بصره هستند و مبالغ هنگفتی را در این راه هزینه کرده‌اند.

ساعدی با اشاره به مداخله کشورهای سلطه‌گر در مسائل داخلی کشورهای منطقه، بیان کرد: آمریکا و برخی از کشورهایی که به دنبال مداخله در تشکیل حکومت عراق هستند، با این کار می خواهند روند تشکیل حکومت را تحت تأثیر قرار دهند تا تشکیل حکومت در عراق به نفع آنها منتهی شود، عربستان و آمریکا می خواهند شرایط کنونی عراق را تحت کنترل بگیرند تا بین کشور عراق و کشورهای همسایه تنش ایجاد کنند.

وی با تأکید بر آگاهی ملت دو کشور عراق و ایران از توطئه‌های دشمنان گفت: بعد از حادثه تعرض به کنسولگری و اماکن عمومی از طرف افراد اجیر شده وشناسایی آنها و دستان پشت پرده این حوادث، آرامش به استان بصره بازگشت و ملت آگاه عراق به این توطئه پی بردند؛ آنها اکنون برای به شکست کشاندن این توطئه ها،  به خانه بازگشتند تا از حضور آنها و تظاهرات بحق آنها سوءاستفاده نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    0 0
    چرا یه مقام دولتی عراق بیانیه صادر نمیکنه؟