بانکهای چینی در حال ابطال کارتهای اعتباری دلارپایه مشتریان خود از جمله ایرانی ها هستند و همین امر، مشکلات زیادی را برای تجار مقیم این کشور ایجاد کرده است.

چین کارتهای اعتباری دلارپایه تجار را ابطال کرد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، موضوع برخورد بانکهای چینی با تجار و دانشجویان ایرانی بارها تکرار شده است. دی ماه سال گذشته بود که حساب ایرانی‌های مقیم چین، تجار و دانشجویان ایرانی به بهانه تبعیت از تحریم‌های احتمالی آمریکا مسدود شد. البته این اولین باری نبود که چین، حساب ایرانی‌ها را در این کشور مسدود می‌کرد؛ بلکه هر بار بهانه‌ای جدید برای آن می‌آورد. پیش از آن هم که چینی‌ها حساب دانشجویان ایرانی و برخی تجار را مسدود کرده بودند دلیل اصلی‌شان اجرای برخی قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی بود.

سال گذشته، برخی تجار با دریافت اخطارهایی از سوی برخی بانکهای چینی مواجه شدند که مسدود شدن حسابهای شان  را خبر می‌داد و البته از تغییراتی در سیاست این کشور در مقابل ایران حرف می‌زنند که شاید آینده درخشانی را پیش روی تجارت خارجی دو کشور قرار ندهد. آن زمان اعلام شد که حسابهای شرکتهای ایرانی ثبت شده در چین یک به یک در بانکهای چینی در حال بسته شدن است و موضوع، تنها منحصر به دانشجویان و اشخاص حقیقی ایرانی نیست.

حال هم، خبر از چین می‌رسد که بانکهای چینی در حل ابطال کارتهای اعتباری دلارپایه مشتریان خود از جمله ایرانی ها  هستند.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تائید این خبر گفت: بانکهای چینی در حال ابطال کارتهای اعتباری اعم از مسترکارت و ویزاکارت های مشتریان ایرانی خود هستند.

وی این اقدام را مرتبط با تحریم های امریکا علیه ایران ارزیابی کرد و افزود: تبعیت از تحریم‌های آمریکا بیشتر از دور قبل شده است و در انطباق عملیات خود با FATF هم بسیار جدی هستند.

سلطانی گفت: مشتریان ایرانی اکنون تنها فقط با یوان چین امکان کار دارند.

این سخن در حالی است که بانک مرکزی چین طی ماههای اخیر که جنگ تجاری این کشور با امریکا شدت گرفته است، در تلاش برای تقویت ارزش پول ملی(یوان) اقدامات متعددی انجام داده است و به نظر می رسد حذف کارتهای اعتباری دلاری از مبادلات داخلی در چین و مبنا قراردادن کارتهای اعتباری صرفا یوان پایه، در ادامه این اقدام بانک مرکزی چین برای تقویت یوان است. 

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.