یکی از مسیرهای جدیدی که قاچاقچیان سوخت در پیش گرفته اند جمع آوری فراورده های نفتی همچون نفت سفید و گازوئیل از مناطق روستایی می باشد به طوری که با سوء استفاده از سادگی و بی اطلاعی روستاییان این فرآورده ها را با قیمت های بسیار پایین از آنها خریداری می کنند.

خرید فراورده های نفتی توسط افراد ناشناس در روستاهای خراسان/دستگاه های نظارتی مراقب باشند!

به گزارش خبرنگار قدس انلاین، براساس آمار ارایه شده از سوی  مبارزه با جرایم اقتصادی «ناجا» به طور متوسط، روزانه پنج میلیون لیتر فرآورده های نفتی به خارج از کشور قاچاق می شود و به ترتیب نفت سفید، بنزین و گازوییل   بیشترین سهم را در حجم قاچاق فرآورده های نفتی دارند. از طرفی  افزایش نرخ ارز، قاچاق سوخت از کشور را به یک سوداگری بسیار جذاب تبدیل کرده است و در این میان کانال‌های فعالیت باندهای سازمان‌یافته قاچاق بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. تغییر قیمت ارز و اختلاف قیمت فرآورده‌های نفتی داخل و خارج از کشور،   قاچاق فرآورده‌های نفتی را با سود همراه  کرده و انگیزه قاچاقچیان را به شدت  در این زمینه افزایش داده است. از این رو قاچاقچیان از شیوه های مختلف تلاش می کنند تا فرآورده های نفتی را جمع اوری و با قیمت های کلان از طریق مرزهای کشور قاچاق نمایند.

یکی از این روستائیان در این باره گفت: حوالی ساعت ۱۲ ظهر بود که مردی ناشناس به درب منزل ما مراجعه کرد و با بیان این جمله که در منطقه ای نزدیک به روستا چادر زده ایم و برای وسایل گرمایشی نیاز به سوخت داریم از ما درخواست ۲۰لیتر نفت سفید کرد.

حسین غلامی در ادامه به قدس آنلاین افزود: وقتی با این درخواست مواجه شدم برحسب سادگی و شاید دلسوزی این مقدار سوخت را به او تحویل دادم و به قیمتی که ان را خرید کرده بودم نیز مبلغش را دریافت کردم.

او اظهار داشت: اما این مرد که دارای یک وانت سفید بود دوباره درخواست نفت سفید به مقدار مازاد نیاز مصرف  کرد که با پاسخ منفی من مواجه شد.

غلامی ادامه داد: اما روز بعد متوجه شدم که این فرد از برخی منازل دیگر نیز با همین ترفند همین مقدار را خرید کرده است و طبق اظهارات سایر روستائیان به دلیل اینکه کسی به انها شک نکند این فرد در کف وانت خود کیسه پلاستیکی قرار داده  وسوخت های خریداری شده را داخل آن خالی می کرد.

وی افزود: در مناطق روستایی افراد از روی سادگی خیلی زود به سخنان دیگران اعتماد می کنند و همین باعث می شود افراد سودجو سوئ استفاده کرده و با شیوه های مختلف محصولات و یا کالاهایی را که روستاییان  در اختیار دارند را با قیمت های بسیار پایین از انها خریداری کنند.

دستگاه های نظارتی مراقب قاچاقچیان باشند

 فراورده های نفتی در  مناطق روستایی به دلیل بهره مندی از یارانه سوخت از قیمت پایینی تری برخوردار هستند  و قاچاقچیان به این دلیل فرآورده ها را حتی به صورت اندک از منازل روستاییان جمع می کنند. از این رو نیاز است که دستگاه های نظارتی در این باره با بکارگیری ابزار های مختلف از ترویج این شیوه ها جلوگیری نمایند و اطلاع رسانی لازم را نیز به روستائیان در این زمینه داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز دراین باره گفت: نوسانات نرخ ارز باعث ایجاد اختلاف شدید قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور شده و قاچاقچیان را وسوسه کرده است که به این شیوه روی اورند.

محمد رحیم نوروزیان به قدس آنلاین افزود: در این باره جلساتی با ستاد مبارزه با قاچاق سوخت استان نیز صورت گرفته است وکنترل های لازم در این باره نیز صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: عمده این قاچاق سوخت  از مسیر تایباد – دوغارون صورت می گیرد و مواردی نیز در این باره کشف شده است که با انها طبق قانون برخورد صورت خواهد گرفت.

نوروزیان اظهار داشت: قاچاقچیان حتی برای اینکه از شک و تردید دیگران در امان باشند در فواصل نزدیک به گمرک دوغارون سوخت های قاچاق را با گالن تخلیه می کنند و سپس اقدام به قاچاق می کنند.

وی افزود: از روستائیان استان نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده،  این موارد را به دهیار و شوراهای محترم روستا اطلاع رسانی کنند تا با این افراد سود جو برخورد قانونی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.