صدها تن از مخالفان توافق دولت یونان در زمینه تغییر نام مقدونیه در یکی از شهرهای این کشور تظاهرات کردند.

درگیری پلیس و معترضان به تغییر نام مقدونیه در یونان+ عکس

به گزارش گروه بین‌الملل قیس آنلاین، در پی سفر «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر یونان به شهر تسالونیکی به منظور حضور در نمایشگاه بین‌المللی تسالونیکی (TIF) منتقدان به سیاست‌های دولت در برابر مقدونیه تظاهرات کردند.

بنابر گزارشی معترضان زمانی که سیپراس می‌خواست درباره سیاست‌های اقتصادی دولت صحبت کند، تظاهرات کردند و مخالفت خود را به توافق میان آتن و اسکوپیه در زمینه اختلافاتی که یک دهه درباره نام مقدونیه وجود داشت، ابراز کردند.

پلیس برای متفرق کردن گروهی که به معترضان پیوسته بودند و به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب می‌کردند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد. تلویزیون دولتی یونان تصاویری از پلیس ضد شورش نشان می‌داد که نزدیک محل برگزاری نمایشگاه بازرگانی تظاهرات کردند. قرار بود که سیپراس تحت تدابیر شدید امنیتی در این محل سخنرانی کند. شمار تظاهرات‌کنندگان بیش از ۱۵ هزاران نفر برآورد شده که بیشتر آنها پرچم یونان را با خود حمل می‌کردند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز شنبه در پی دیدار با «زوران زائف» نخست‌وزیر مقدونیه از وی خواست تا در زمینه توافق با مقدونیه در راستای تغییر نام این کشور در اواخر ماه جاری (سپتامبر) همه‌پرسی برگزار کند تا به این وسیله زمینه عضویت خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا را تصمین کند. مرکل گفته است که این  مسایل بسیار به هم ارتباط دارند.

مقدونیه تاریخ سی‌ام سپتامبر (۸ مهرماه) را برای برگزاری همه پرسی در زمینه تغییر نام به جمهوری مقدونیه شمالی اعلام کرده است.

مقامات مقدونیه و یونان چندی پیش توافقنامه تغییر نام کشور مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی را امضا کردند. «نیکوس کوتزیاس» و «نیکولا دیمیتروف»وزرای خارجه یونان و مقدونیه در جزیره پرسپا در مرز دو کشور این توافق را با حضور نخست‌وزیران دو کشور امضا کردند. در این مراسم «ماتئو نیمتس» فرستاده سازمان ملل و شماری از مقامات اروپایی شرکت داشتند.

پیشتر، پارلمان یونان با رای عدم اعتماد به «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر این کشور موافقت نکرده بود.این اقدام به دنبال اختلافات در زمینه تغییر نام مقدونیه در پی درخواست حزب اصلی مخالف «دموکراسی نوین» برگزار شد، اما با آرای ۱۵۳ در برابر ۱۲۷ رد شد.

مخالفان در یونان معتقدند که سیپراس در این توافق، امتیازات فراوانی به مقدونیه داده است. دیروز هم معترضان، تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند که به درگیری با نیروهای پلیس منتهی شد.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.