۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 619055

در بین همه ماجراهای مالی دایی و باشگاه‌هایش، پنج‌تای آن‌ها بیشتر از بقیه خبرساز بوده‌اند.

پرونده های مالی جنجالی علی دایی

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، علی دایی و اختلافات مالی، دو عبارتی هستند که زیاد کنار هم تکرار شده‌اند. ترکیبی که همیشه دایی در نقش شاکی و باشگاهی از آن طلبکار است، در نقش متشاکی قرار دارند. ماجراهای اخیر دایی با پرسپولیس، او را دوباره در صدر اخبار قرار داده است. دایی بابت طلب سال سومش از پرسپولیس، از باشگاه شکایت کرده و در نهایت دو طرف به توافقی نرسیدند. مدارک پرسپولیس بدون رضایت گرفتن از دایی به AFC ارسال شده و خطر حذف آن‌ها از لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد. این پرونده، اولین پرونده مالی دایی نیست که در رسانه‌ها جنجالی شده و احتمالا آخرینش هم نخواهد بود.

دایی از همان شروع فوتبال حرفه‌ایش نشان داد در مسائل مالی هم کاملا حرفه‌ای است. گفته می‌شود سال ۷۳ و اوایل حضور دایی در پرسپولیس، یک شرکت تجاری در دربی روی پیراهن این تیم تبلیغ کرد. علاوه بر تبلیغ بر روی پیراهن، بنری هم با عکس ستاره‌های این تیم مثل دایی و عابدزاده چاپ شد. همان زمان، گفته می‌شد دایی بابت این تبلیغ بی اجازه از این شرکت شکایت کرده و غرامت سنگینی هم از آن‌ها گرفته است. رقمی که برای دایی که آن زمان هنوز حضور در اروپا را در کارنامه نداشت، مبلغ قابل توجهی محسوب می‌شد. اگر این روایت حقیقت داشته باشد، این ماجرا می‌تواند اولین پرونده مالی مهم زندگی ورزشی دایی لقب بگیرد. پرونده‌هایی که بعد از بازگشت او به ایران، پررنگ‌تر و پرماجراتر شد.

اتوبوس و عوارضی

سال ۱۳۸۳ پروین در مصاحبه‌ای که اخیرا در خبرآنلاین بازنشر شد، گفته بود او ۲۵۰ از پرسپولیس گرفته و اتوبوس تیم را در عوارضی نگه داشته است: «شما پارسال در پرسپولیس ۲۵۰ میلیون بستی. بچه‌ها نمی‌دانستند چه خبر است. خان‌محمدی و جباری ۱۵ میلیون گرفتند. وقتی دیدند این اختلاف قیمت هست، یکسری چیزها پیش آمد. شما اتوبوس تیم را دم عوارضی نگه داشتی و گفتی تا چکت نقد نشود همراه تیم نمی‌روی.» این روایت، مربوط به بازی برگشت پرسپولیس و پگاه گیلان است. زمانی که بدهی پرسپولیس به دایی، بالا رفته بود و بر اساس این روایت، او در عوارضی تیم را نگه داشته تا چکش نقد شود.

داستانی مشابه امسال

بعد از انتخاب دایی به عنوان سرمربی تیم ملی، او توانست مجوز تولید پیراهن‌های تیم ملی را هم از فدراسیون بگیرد. اتفاقی که مخالفان زیادی مثل مایلی کهن داشت و بعضی از آن‌ها، ادعا می‌کردند شرکت دایی بابت تولید پیراهن تیم ملی نه تنها پولی نمی‌دهد، که از فدراسیون هزینه پیراهن‌ها را هم می‌گیرد. دایی بعد اخراج از تیم ملی هم، شکایت مشابهی با ماجرای فعلی پرسپولیس از آن‌ها داشت. او در شکایتی، اعلام کرده بود فدراسیون باید تمام قرارداد سه ساله را پس از اخراج به او پرداخت کند اما فدراسیونی‌ها، اعتقاد داشتند فقط باید بابت ۹ ماه بیکاری دایی تا پیوستن به پرسپولیس دستمزد بدهند. در نهایت کمیته انضباطی، فدراسیون را به پرداخت غرامت ۴۵۰ میلیونی محکوم کرد.

ریش و ریشه

در دورانی که دایی سرمربی راه آهن بود، بابت مطالباتش از پرسپولیس با این باشگاه به مشکل خورد. دایی اعتقاد داشت باشگاه باید مبلغی در ازای پاداش قهرمانی جام حذفی و ۲۲ میلیون هم بابت خرید لباس به او بدهد. به گفته کاشانی، رقم پاداش دایی حدود صد میلیون بود: «ما مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به عنوان پاداش قهرمانی در جام حذفی در نظر گرفتیم و این موضوع، در قرارداد آقای دایی هم قید و برای ایشان ارسال شد.» رویانیان، به شدت بخاطر فشار دایی به باشگاه از او انتقاد کرد. دایی هم در جواب او مصاحبه تند علیه مدیر وقت پرسپولیس انجام داد: «من هرچه دارم از بالایی دارم نه از پرسپولیس. پرسپولیس و تیم ملی وسیله‌اند. اگر پرسپولیس به من ۲۰ تومان داده من ۴ برابرش را به این تیم برگردانده‌ام. مسلمانی به ریش نیست. اعتقاد به ریش نیست به ریشه است. مگر من از تو به خاطر ریشت می‌ترسم؟» البته چند ماه بعد، دایی با انتخاب رویانیان سرمربی پرسپولیس شد و قراردادی سنگین با این باشگاه بست.

شکایت پیاپی

بعد جدایی از پرسپولیس، دایی سرمربی صبا شد و پس از آن به راه آهن رفت. هر دو باشگاه، بخشی از مطالبات او را ندادند و دایی از آن‌ها شکایت کرد. البته لیست طلبکاران این دو باشگاه، طولانی بود و بسیاری از بازیکنان و مربیان سابق آن‌ها، هنوز به طلب‌شان نرسیده‌اند. صبا فصل پیش از لیگ یک هم سقوط کرد و نفت تهران، امسال از لیگ یک اخراج شد.

باز هم پرسپولیس

شکایت جدید دایی، از همه شکایت‌های قبلی برای باشگاه خطرناک‌تر شده است. دایی با پرسپولیس، قراردادی سه ساله و گرانقیمت داشت. قراردادی عجیب، که رویانیان پای آن را امضا کرد. دستمزد دایی برای سال اول بر اساس اعلام سازمان لیگ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون و برای سال دوم، ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون بود. با روند افزایشی این رقم،‌ قرار بود سال سوم دایی حدود ۲،۵ میلیارد دستمزد بگیرد. این در حالی است که دایی بعد اخراج از پرسپولیس، قراردادی یک میلیارد تومانی با صبا بست! یعنی ۴۰ درصد رقمی که قرار بود از پرسپولیس دریافت کند. دایی بعد از اخراج جنجالی، قرار بود رقم دو سال اولش را بگیرد و بابت سال سوم رضایت دهد. با توجه به اینکه سال سوم قرارداد با پرسپولیس دایی سرمربی صبا شد، به نظر می‌رسید این ماجرا مختومه است اما دایی پس از حل نشدن مشکل مالیات دو سال اولش با باشگاه، برای سال سوم از پرسپولیس شکایت کرده و این پرونده، می‌تواند پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا محروم کند. عجیب‌ترین پرونده مالی دایی، که هر دو طرف را بیش از گذشته به دردسر انداخته است. دایی همین چند هفته قبل گفت اگر جای بازیکنان جدا شده پرسپولیس بود، تا پایان محرومیت از تیم نمی‌رفت اما شاید شکایت خودش، عامل محرومیت جدیدی برای پرسپولیس باشد. حالا همه منتظرند واکنش AFC را ببینند تا معلوم شود ابعاد این پرونده، در لیگ قهرمانان هم یقه پرسپولیس را می‌گیرد یا آن‌ها فصل آینده هم در لیگ قهرمانان حاضر خواهند بود.

منبع: برنامه نود

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.