گیلان - رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: ۲۵ تا ۳۰قلاده پلنگ در گیلان وجود دارد.

جمعیت پلنگ گیلان ۲۵ تا۳۰ قلاده است/ مشارکت و همکاری موثر کشاورزان با محیط زیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان ،حسین علی‌نژاد  گفت: پلنگ از گربه‌سانانی است که می‌تواند در کنار جوامع انسانی زندگی کند، بدون اینکه دیده شود یا اثری از خود بر جای بگذارد.

وی افزود:به طور تقریبی می‌توان گفت بین ۲۵تا ۳۰قلاده پلنگ در گیلان وجود دارد.

علی‌نژاد  در پاسخ به اینکه حضور پلنگ گیلان در کدام شهرستانها بیشتر است، افزود: مشاهده بیشتر پلنگ در یک شهرستان دلیل بر بیشتر بودن جمعیت این حیوان در آن شهرستان نیست و در مجموع آمار دقیقی از جمعیت پلنگ در شهرستانهای استان وجود ندارد.  

علی‌نژاد ادامه داد: پلنگ ایرانی با نام علمی (Panther pardus saxicolor) و خال‌های توخالی، بزرگ جثه ترین پلنگ دنیاست که تنوع غذایی و زیستگاهی گسترده‌ای دارد؛ بطوری که استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل، سمنان، گلستان، لرستان، خوزستان و ایلام از مهم‌ترین زیستگاه‌های این گربه‌سان است.

وی با بیان اینکه پلنگ نسبت به درندگان دیگر کم آزارتر است و فقط برای دفاع از خود به انسان حمله می‌کند،خاطرنشان کرد: مشارکت روستاییان در حفاظت از پلنگ های گیلان بسیار موثر است و اخیرا همکاری بسیار خوبی با اداره کل حفاظت محیط زیست دارند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد:به دامدارن توصیه شده است غروب هنگام، دامهایشان را از جنگل ها جمع آوری کنند و در صورت پیدا کردن لاشه دام هایشان از آن دور شوند.

وی حفاظت از زیستگاه های طبیعی، نصب دوربین های تله ای، احداث پاسگاه های محیط بانی ثابت در ۲۵ منطقه و همچنین استقرار پاسگاه های فصلی محیط بانی و رصد محیط بانان را از مهم ترین اقدامات و برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست برای کمک به بقا و احیای این گونه در خطر انقراض عنوان کرد و گفت: توزیع بروشورهای متعدد و برگزاری سالانه ۲۰۰ ساعت دوره آموزشی برای دهیاران روستاهای حاشیه زیستگاه های طبیعی پلنگ ایرانی در گیلان از دیگر برنامه های این اداره کل برای حفاظت از این گونه در خطر انقراض است.

علی نژاد افزود: از آنجا که بیشتر زیستگاه های این جانور در حاشیه روستاها قرار گرفته و در مواقعی ری برای تامین غذا به روستاهای حاشیه زیستگاه خود پناه می آورد، فرهنگ سازی و آگاه سازی اهالی این روستاها برای جلب مشارکت های عمومی در این باره تاثیر بسزایی دارد که در این زمینه هم در دوره های آموزشی تلاش می کنیم دهیاران را با اهمیت حیات وحش و روش های حفاظت و تیمار حیوانات آشنا کنیم و از آنان می خواهیم به اهالی روستاهای خود نیز اطلاع رسانی کرده و در صورت مشاهده این گونه ها به ماموران حفاظت محیط زیست گزارش دهند.

پلنگ ها تنها زندگی می‌کنند و دارای قلمرو مخصوص به خود هستند و حتی برای حفظ  قلمرو خود با پلنگ دیگر درگیر می‌شوند و ممکن است همخون خود را هم از بین ببرند.

قلمرو هر پلنگ حدود ۵۰ کیلومتر مربع است که البته توسعه شهرها و روستاها و بهره برداری بیش از حد از جنگل ها باعث شده قلمرو و زیستگاه های این حیوان، قطعه قطعه و جزیره ای شود .همین امر باعث شده این حیوان در خطر انقراض، برای تامین غذا به حاشیه روستاها بیاید، دام های دامداران را شکار کند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.