ورود زائران به شهر مشهد هر ساله با چالش‌هایی همراه است؛ یکی از آن‌ها اجرای طرح ترافیک است. طرح مذکور که ساعت اجرای آن در ایام پیک زائر و مسافر افزایش می‌یابد هر سال صدای زائران و مسافران را در می‌آورد.

اجرای طرح ترافیک باعث کاهش ماندگاری زائران می‌شود

شفیعی یک زائر خوزستانی در همین خصوص می‌گوید: ما پارسال بعد از سال‌ها تصمیم گرفتیم به مشهد سفر کنیم اما چون از طرح ترافیک خبر نداشتیم وارد طرح شدیم، بعد که به شهرمان برگشتیم کلی جریمه برای ما ثبت شده بود! امسال اما حواس مان جمع است ولی عبور و مرور از مسیر طولانیِ میدان شهدا که خودرویمان را پارک می‌کنیم تا حرم مشکل است.

خلیلی یکی دیگر از زائران اظهار می‌دارد: مشهد برای همه مردم ایران جاذبه دارد اما برخی از مسائل از جمله همین طرح ترافیک سبب می‌شود زمان ماندگاری مسافر کمتر شود. قشقایی یک زائرکردستانی نیز خاطرنشان می‌کند: سال‌های قبل ما بعضی مواقع با هواپیما به مشهد سفر می‌کردیم و کمتر با معضل طرح ترافیک روبه‌رو بودیم اما امسال با گران شدن بلیت‌های هواپیما مجبور شدیم با خودروی شخصی به مشهد بیاییم و اکنون باید با دردسرهای طرح ترافیک

دست و پنجه نرم کنیم. عباسی زائری دیگر که از تهران آمده نیز بیان می‌کند: ما این چند روزی که به مشهد آمدیم سر این موضوع مشکلات زیادی داشتیم. چه خوب بود آن‌هایی که این طرح را اجرایی کردند به فکر راه هایی برای رفاه حال زائران می‌بودند نه اینکه بدون در نظر گرفتن امکاناتی از جمله پارکینگ این طرح اجرایی شود.   وی ادامه می‌دهد: مسئولان استان و مشهد باید حتماً برای بهبود طرح چاره اندیشی کنند چون میزان نارضایتی مسافران خیلی بالاست. حمیدی یکی از شهروندان مشهدی است که میزبان تعدادی از اقوام زائر خود است. او در مورد اجرای طرح ترافیک بیان می‌کند: طرح ترافیک بدون ارائه اطلاعات لازم به مردم و بخصوص به زائران که آشنایی چندانی با این شهر ندارند نوعی اجحاف در حق آنان است.

به گفته او مشهد با مشکل پارکینگ روبه‌روست، در حالی‌که قرار بود درآمد حاصل از الیت صرف ساخت و افزایش پارکینگ در مشهد شود ولی عملاً چنین اتفاقی نیفتاد.

مدیر روابط عمومی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری مشهد در مورد طرح ترافیک بیان می‌کند: محدوده طرح ترافیک هفت کیلومتر مربع خیابان‌های اطراف حرم را در بر می‌گیرد. مجید بخت آزما می‌افزاید: ما به جز بحث ترافیک شهر مشهد بحث آلودگی این شهر را هم داریم بنابراین باید برای کاهش آلودگی هوا چنین طرحی را به اجرا در بیاوریم. وی ادامه می‌دهد: وجود حرم مطهر رضوی موجب می‌شود مشهد هر ساله میزبان ۲۵ میلیون مسافر باشد یعنی هر سه سال یک بار کل مردم ایران به مشهد سفر می‌کنند که تعدادی از آن‌ها با خودروی شخصی وارد این شهر می‌شوند.

وی اذعان می‌دارد: ما ۱۰۰ روز در سال پیک ترافیک داریم که طی آن روزانه ۷۰ تا ۹۰ خودرو حامل زائران وارد مشهد می‌شوند و اگر سرانه ماندگاری آن‌ها سه روز باشد بین ۲۱۰ تا ۲۷۰ خودرو به قصد حرم وارد محدوده اطراف حرم می‌شوند. وی یادآور می‌شود: در هفت کیلومتر مربع اطراف حرم روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ خودرو تردد می‌کنند که سازمان ترافیک باید به آن‌ها خدمات بدهد. طرح زوج و فرد در واقع یکی از همین خدمات است که به تصویب شورای عالی ترافیک هم رسیده است.

 راه حل سرگردانی زائران

بخت آزما می‌گوید: خط BRT با امکانات رفاهی در مسیر جنوب به شمال و برعکس در شهر خدمت رسانی می‌کند چنانچه زائران وارد این محدوده شوند و خودروی خود را در خیابان‌های همجوار منتهی به حرم پارک کنند، می‌توانند از خط BRT برای تردد به حرم استفاده نماید. وی می‌افزاید: یک خط ریلی شرقی غربی و برعکس هم داریم که قادر است ۱۸۰ هزار نفر را در روز جابه‌جا کند در حالی‌که اکنون ۱۲۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند، مردم بر حسب عادت ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی تردد کنند.

وی خاطر نشان می‌کند: یک سری پارکینگ‌ها هم در میدان شهدا، شهید کامیاب، میدان فردوسی، میدان ۱۷ شهریور، پایانه مسافربری و خیابان دانشگاه پیش‌بینی شده‌اند که آماده ارائه خدمات هستند.

او خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر هزینه استفاده از خودروی شخصی آن‌قدر بالاست که مردم ترجیح می‌دهند به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بروند، از این رو باید قوانین استفاده از وسایل شخصی اصلاح شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.