‌مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل گفت: فاز اول مرکز فرهنگی دفاع مقدس تا پایان امسال آماده افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس و رونمایی دایره‌المعارف دفاع مقدس اردبیل

‌به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین ، ‌علی واحد در همایش پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: عملیات احداث این مرکز از سال ۹۵ شروع شده و با حمایت مسئولان به ویژه استاندار اردبیل احداث این مجموعه با قوت و قدرت تمام در حال انجام است و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال بخش سازه‌ای این مرکز به اتمام رسیده و اواخر امسال فاز اول آن را در اختیار مردم استان قرار دهیم.

واحد در مورد نهضت تاریخ شفاهی رزمندگان و تدوین پنج عنوان کتاب در این زمینه بیان کرد: ما در کتاب‌هایی که در دست تهیه و تدوین داریم سعی می‌کنیم تا نقش نیروهای مسلح را در عملیات‌های سرنوشت‌ساز به ویژه نقش رزمندگان این استان را در آزادسازی سوسنگرد تبیین کرده و زمینه آشنایی نسل جوان و نوجوان را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در پنج عنوان کتاب چاپ شده در راستای صیانت از تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس با محوریت عملیات بیت‌المقدس و مرصاد سعی داریم تا نقش یگان‌ها به ویژه گردان قاسم را در عملیات‌هایی همچون والفجر ۸ کربلای ۴ و۵ و بدر تبیین کنیم.


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به همکاری ۲۵ نویسنده در قالب نهضت تاریخ شفاهی و جمع‌آوری آثار گرانسنگ رزمندگان اشاره کرد و افزود: ما در این آثار سعی داریم تا نقش نیروهای سپاهی، بسیجی، ارتشی و نیروی انتظامی را تبیین کرده و اطلاع‌رسانی کنیم.

واحد در مورد تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس اردبیل نیز اظهار کرد: ۲۰ نفر روی این پروژه کار می‌کنند و تاکنون بیش از ۳۵ تا ۴۰ جلسه برای تدوین این دایره‌المعارف با نویسندگان و پدیدآورندگان با محوریت مدخل‌های مختلف برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: تاکنون ۲۸۰ مدخل برای تدوین این دایره‌المعارف انتخاب شده و با توجه به اینکه این پروژه علمی و تحقیقاتی یک کار گسترده و عظیم است امیدواریم در یک سال آینده تکمیل و رونمایی شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل همچنین به برنامه‌های هفه دفاع مقدس و تقارن این ایام با ماه محرم اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۵۰ عنوان برنامه در هفته دفاع مقدس در دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی برگزار خواهد شد و نمایشگاه رزمی فرهنگی نیز با محوریت عملیات مرصاد برپا خواهد شد.

در این همایش در کنار پخش نماهنگ، خاطره‌گوئی و مداحی تعدادی از رزمندگان اردبیلی خاطرات خود را از هشت سال دفاع مقدس در رویارویی با رژیم بعث عراق بیان کرده و در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدایایی از ۷ پیشکسوت و رزمنده دفاع مقدس که بیشترین زمان حضور در جبهه‌ها را در قالب یگان‌هایی مختلف داشتند تجلیل شد.

نباید در انتقال مواریث دفاع مقدس به نسل جوان کوتاهی کنیم

به گزارش ایسنا، ‌علی نواداد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز در این همایش نکوداشت رزمندگان و پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: دوران دفاع مقدس با فرهنگ ایثار و شهادت که برگرفته از مکتب امام حسین(ع) است آمیخته و عجین شده به طوری که رزمندگان ما با لبیک به امام شهیدان حضرت سیدالشهدا(ع) در جبهه‌های حق علیه باطل حاضر شده و با شجاعت و اخلاص صحنه‌های ماندگاری را خلق کردند.

وی خاطرنشان کرد: نباید این سرمایه‌ها و گنجینه‌های معنوی جامعه ما اعم از رزمندگان و ایثارگران مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گیرند بلکه باید این انسان‌های فداکار را برای نسل امروز و آینده معرفی کنیم تا با الگو قرار دادن آنها نسل انقلابی ما مدافع کشور و در مسیر خط ولایت حرکت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل افزود: نباید اجازه دهیم تا دشمنان از خلا این انتقال سرمایه‌های معنوی به نفع خود بهره‌برداری کنند و بخواهند بین نسل گذشته و امروز فاصله بیندازند در حالی که باید با وفاق و همدلی در مسیری حرکت کنیم تا نسل‌های آینده به وجود شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران ما ببالند.

نواداد با قدردانی از شروع نهضت تهیه و تدوین تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس به همت بنیاد حفظ آثار تصریح کرد: ضرورت دارد همه این گنجینه‌ها را به شکل مکتوب گردآوری کنیم تا نسل آینده و تاریخ این کشور به وجود فرزندان رشید این مرز و بوم به خود ببالند.

سردار جلیل بابازاده فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل نیز در این مراسم با انتقاد از بی‌توجهی و زندگی غریبانه رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس اظهار کرد: استان اردبیل با تقدیم ۳۴۰۰ شهید و ۳۴ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس و در قالب لشگر عاشورا مجاهدتی بی‌نظیر از خود به یادگار گذاشت که ضرورت دارد ابعاد این ایثارگری‌ها با قلم رسا و تهیه آثار تصویری به شکل ماندگار حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: شهدا و قهرمانان این ملت هر چند مظلومانه به شهادت رسیدند اما ضرورت دارد در حفظ و صیانت از آثار این شهدا و ایثارگران مجموعه‌های فرهنگی و هنری مورد حمایت قرار گیرند که متاسفانه به دلیل برخی غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها این نیروهای مخلص و فداکار یکی پس از دیگری در کنج عزلت و غربت جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما موضوع نفوذ دشمن را جدی نگرفتیم و امروز این نفوذ در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نمایان است، افزود: معلوم نیست به چه دلیلی می‌خواهند عقبه‌های ارزشی این نظام را که رزمندگان، ایثارگران و نیروهای ارزشی انقلاب است به نوعی حذف کرده و کنار بگذارند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس به شرایط حساس کشور و ضرورت حفظ وحدت و همدلی اشاره کرد و گفت: نسل جوان ما در حالی که تا ۸۰ درصد دوران پیروزی انقلاب را درک نکرده و تا ۵۱ درصد دوران دفاع مقدس را به یاد ندارند امروز باید یک فضای عاطفی و عقلانی بین نسل امروز و گذشته برقرار شود که روش درست این ارتباط‌گیری بسیار مهم و خطیر به نظر می‌رسد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.