۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 619288

 پس از اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای مهار نوسانات ارزی در روزهای قبل، قیمت دلار در دو روز گذشته، نسبتاً شرایط مشابهی داشت ودر مرز ۱۳ هزارتومان باقی ماند.

دلاربازی دلالان در پیاده رو شلوغ

اگر به نمودار قیمت ارز در بازار نگاهی بیندازید، می‌بینید که پس از صحبت‌های رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی در دوهفته قبل به دلیل آنکه برداشت‌های متفاوتی از آینده بازار ارز صورت گرفت و عده‌ای هم که به دنبال سود بیشتر بودند با تفسیر منفی گفته‌های مسئولان، جو روانی بازار را در دست گرفتند به یکباره قیمت دلار افزایش ۴۰۰۰ تومانی داشت و تا مرز ۱۶ هزار تومان پیش رفت.

با وخیم‌تر شدن شرایط، بانک مرکزی بسته جدید مدیریت بازار ارز را ارائه کرد و همین امر موجب شد تا سیر صعودی قیمت دلار مهار شود و هر چند در دو روز اول تغییر چندانی در قیمت‌ها صورت نگرفت، اما سرانجام کلید کاهش قیمت‌ها زده شد و اوایل هفته جاری قیمت دلار اندکی بالاتر از ۱۲ هزار تومان شد.

 همه منتظر ساعت ۱۲

روز گذشته، نرخ دلار در بازار آزاد مشهد بین ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان بود و در حالی که برخی‌ پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در روز دوشنبه را داشتند، اما بااینکه اوایل صبح دیروز همچنان قیمت‌ها با قیمت‌های روز قبل از آن یکسان بود، ولی طبق روال بازار ارز، همه منتظر ساعت ۱۲ بودند چراکه به گفته فعالان این بازار، نرخ روزانه ارز از ساعت ۱۱ به بعد مشخص می‌شود.

 تجمع دلالان

ظهر دیروز برای بررسی بازار ارز راهی خیابان امام خمینی(ره) و محل تجمع دلالان ارز شدیم. عده دلالان بیشتر از هر زمان دیگری بود به نحوی که هر بیننده ناآشنا به مشهد تصور می‌کند باید تجمعی یا راهپیمایی در پیش باشد.

در میان آن‌ها همه اقشار را می‌توان دید؛ پیر و جوان و زن ومرد هرکدام به تناسب توان مالی خود در حال خرید وفروش ارز هستند. برخی‌ آرام نشسته‌اند و با گوشی خود در حال بررسی بازار دلار در پایتخت هستند و هر چند دقیقه یک بار خطاب به دوستان خود فقط یک عدد می‌گویند و مثلاً می‌گویند ۴۵۰ شد یا دقیقه‌ای بعد می‌گویند ۵۰ اومد پایین و...

اینجا والستریتی از نوع جهان سومی است و خبری از تابلوهای بزرگ ودلالان گوشی به دست نیست و همه چیز به سنتی‌ترین شکل موجود صورت می‌گیرد. جوانی با چند بسته تراول در دست به دنبال خرید دلار با قیمت اعلامی خودش است. دیگری داد می‌زند ۲۵۰ خرید ۲۶۰ فروش فقط بانک ملت و دیگری با صدای بلندتری اعلام می‌کند ۵۰۰۰ تا آبی نقد فروش...

خلاصه اینکه باید ابتدا زبان اینجا را بدانی تا بفهمی دلار آبی وچکی یعنی چه، ولی تنها چیزی که ما لازم داشتیم، قیمت روز دلار در همین بازار است که پس از پرس‌وجو از چند دلال معلوم شد اگر بخواهیم بفروشیم، هر دلاررا ۱۲ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان می‌خرند و اگر بخواهیم بخریم، باید ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بپردازیم که البته گویا حدود ساعت ۲ بعدازظهر این ارقام اندکی بالاتر هم رفته بوده است.

یورو هم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان خرید وفروش می‌شد.

 نظر دلال‌ها درباره نرخ‌ها

نکته جالب اینکه با هرکدام از دلال‌ها که صحبت می‌کردیم واز آینده بازار دلار می‌پرسیدیم، بی‌معطلی می‌گفتند آقا بخر این قیمت‌ها موقتی است و بالاتر می‌رود. حتی یک نفر این احتمال را مطرح نکرد که شاید سیاست‌های جدید بانک مرکزی جواب بدهد و قیمت دلار کاهش یافته یا حداقل برای یک سال ثابت بماند!

اینکه دلال‌ها برای فروش دلار خود مشتری امروز خود را می‌ترسانند تا دلار بخرد، امری طبیعی است، اما همین گفته‌های غیرکارشناسی و بی‌دلیل است که جو روانی جامعه را ملتهب می‌کند تا بی‌آنکه تغییری در شرایط کلی جامعه ایجاد شده باشد، قیمت دلار درعرض یک هفته نوسان ۴۰۰۰ تومانی داشته باشد و این نشانه خوبی نیست. باید دولت اطمینانی به شهروندان بدهد که دیگر دلال‌ها و دانه درشت‌های بازار ارز نتوانند نبض قیمت دلار را در دست بگیرند. چیزی که به نظر می‌رسد تاکنون عملی نشده و همچنان دولت یک چیز می‌گوید و بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.