۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 619318

نبرد دوستانه ایران و ازبکستان روی نیمکت هم جذابیت‌های خاصر خودش را دارد؛ جایی که ۲ مربی نامدار به نام‌های هکتور کوپر و کارلوس کی‌روش حضور دارند.

 ثبات کی‌روش، ادامه خانه به دوشی کوپر

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، روزی که کوپر با رساندن مایورکا به فینال آخرین دوره جام در جام اروپا در سال ۱۹۹۹ نام خودش را سر زبان‌‎ها انداخت، کی‌روش با قبول هدایت امارات پس از چند سال به دنیای مربیگری در رده ملی برگشته بود. کوپر در فینال جام در جام اروپا قافیه را به لاتزیو طلایی اریکسون واگذار کرد و از همان جا سنت دوم شدن را پایه‌ریزی کرد. کی‌روش هم در طول یک سال مربیگری در امارات توفیقی به دست نیاورد. در عوض کوپر در ۲ سال اول مربیگری در والنسیا، برای اولین بار این تیم را به فینال لیگ قهرمانان رساند و ۲ سال متوالی به ترتیب به رئال مادرید و بایرن‌مونیخ باخت تا اولین مربی بازنده ۳ فینال متوالی اروپایی نام بگیرد. اینتر او را به شکستن طلسم قهرمانی در سری A برگزید. کی‌روش هم در آن سال‌ها پس از ترک امارات، سرمربی آفریقای جنوبی شد و این تیم را به جام‌جهانی ۲۰۰۲ برد اما به دلیل اختلاف با فدراسیون فوتبال این کشور فرصت همراهی «بافانا بافانا» در جام آسیایی را از دست داد تا جومو سونو به جای او با حرکات خاص دستانش پس از هر گل آفریقای‌جنوبی، تصویری خاص از خود و تیمش در تابستان ۲۰۰۲ باقی بگذارد. کی‌روش در ادامه، بلندترین پرواز دوران مربیگری خود را تجربه کرد و به جای استیو مک‌لارن، کمک سرآلکس فرگوسن در منچستریونایتد شد؛ سمتی که حدود ۲ سال در اختیار داشت.

آمدم، نبودی! 

اگر کوپر مدت بیش‌تری در والنسیا می‌ماند، فرصت رویارویی با کی‌روش، سرمربی رئال مادرید در سال ۲۰۰۴ را به دست می‌آورد اما او به اینتر رفت و در ۴۶ دقیقه آخر فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ قهرمانی را با مقام سوم سری A معاوضه کرد. در عوض، تیم سابقش یعنی والنسیا مچ رئال کی‌روش را خواباند و در پایان فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ برای دومین بار در عرض ۳ سال فاتح لالیگا شد. کی‌روش با یک سلسله نتایج منفی از رئال مادرید رفت و در سوی مقابل کوپر هم پس از اینتر، رفته رفته از سطح اول دور شد. همان طور که بازگشت کی‌روش به منچستریونایتد چندان جذاب نبود، حضور دوباره کوپر در مایورکا هم ثمری نداشت.پارما و بتیس، ادامه سقوط کوپر بودند اما کی‌روش با هدایت تیم ملی پرتغال به بلندپروازی‌های ملی‌اش ادامه داد؛ هرچند در جام‌جهانی ۲۰۱۰ همراه پرتغال حذف در مرحله یک‌هشتم‌نهایی مقابل اسپانیای قهرمان را نصیب برد. 

 ثبات کی‌روش، ادامه خانه به دوشی کوپر 

کی‌روش پس از امضای قرارداد با تیم ملی ایران به ثبات کاری رسید و ۷ سال است که در جای خود مانده اما کوپر در این بازه زمانی مربیگری در ریسینگ سانتاندر، اوردواسپور ترکیه، الوصل امارات، تیم ملی مصر و حالا تیم ملی ازبکستان را تجربه کرده و اوج کارش، ۳ باخت متوالی با مصر در گروه اول جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود. جام‌جهانی اخیر تنها تورنمنتی بود که این ۲ توامان حضور داشتند و کی‌روش با رقم زدن بهترین نتیجه ایران در تاریخ حضورش در این فستیوال (۴ امتیاز از ۳ بازی) موفق‌تر از کوپر صفر امتیازی عمل کرد. حالا باید اولین رویارویی این ۲ چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

تقابل آماری 

کی‌روش؛ ۳۶۸ بازی به عنوان مربی، ۲۰۷ برد، ۷۹ تساوی، ۸۲ باخت، ۵۷۶ گل زده، ۲۹۹ گل خورده، میانگین ۵۶،۲۵ برد ، کسب ۶ جام

کوپر؛ ۷۴۱ بازی به عنوان مربی، ۳۰۴ برد، ۲۰۵ تساوی، ۲۳۲ باخت، میانگین ۴۱،۳ برد، کسب ۳ جام

منبع: برنامه نود

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.