رأی الیوم در گزارشی نوشت هنوز مشخص نیست در صورت وقوع جنگ علیه تروریست‌ها در شهر ادلب، ترکیه چه موضعی اتخاذ کند.

روزنامه رأی‌ الیوم: موضع اردوغان در قبال ادلب مشخص نیست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر سرشناس عرب نوشت: هنوز مشخص نیست در صورت وقوع جنگ علیه تروریست‌ها در شهر ادلب، ترکیه چه موضعی اتخاذ کند و چرخش ناگهانی در مواضع آنکارا و حتی انتقال به اردوگاه آمریکا یا حتی استقبال رئیس جمهور ترکیه از نقشه راه موافقان داخلی خود مبنی بر مذاکره با دمشق دور از انتظار نیست چرا که در دنیای سیاست هیچ چیزی بعید نیست.

عطوان می‌افزاید: ما اکنون در مرحله انتظار به سر می بریم. نفس ها در سینه برای آغاز جنگ ادلب حبس شده است و کسی دقیقا از زمان آن با خبر نیست.. تنها چیزی که مشخص است این است که همه شواهد و قرائن نشان می دهد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عزم خود را برای آغاز حمله ای جزم کرده است که به گفته اولیگ سرومولوتوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه مقدمات حمله برای نابودی تروریست ها در شهر و حومه آن و بازگرداندن ادلب تحت حاکمیت سوریه، به طور کاملا محرمانه در حال اجراست. وی بر این باور است پیشنهاد ترکیه درباره آتش بس به نفع تروریست هاست و از آنان حفاظت می کند، همان کسانی که پوتین در نشست خبری خود در پایان نشست سه گانه تهران از آنان به عنوان مسلحان تروریست یاد کرد. این حق دولت سوریه است که همه مناطق این کشور از جمله ادلب را تحت کنترل خود درآورد و از هیچ یک از اقدامات لازم برای تحقق این هدف صرف نظر نکند.

به طور خلاصه موضع ترکیه که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در این نشست و پس از آن در صفحه کاربری خود در توییتر از آن سخن گفت عبارت است از مخالفت با هرگونه اقدام فراگیر نظامی، اعمال سیاست «قرار دادن طرف مقابل در برابر عمل انجام شده» به بهانه جنگ با تروریسم در ادلب، درهم پیچیدن طومار مخالفان سوری و اینکه می توان اداره شهر ادلب را به دست مخالفان میانه روی سوری سپرد و ترکیه برای حفاظت از پایگاه هوایی حمیمیم روسیه نزدیک لاذقیه آمادگی دارد. مواضع ترکیه اینگونه است، خواه با جابجا کردن نقش ها و ابراز مسائل، یا آغاز درگیری و چه بسا قطع رابطه با هم‌پیمان روسی و بازگشت به اردوگاه آمریکا.. چرا که در دنیای سیاست هیچ چیزی بعید نیست.

روزنامه وال استریت ژورنال که گفته می شود نزدیک به دولت کنونی آمریکاست به نقل از برخی مسئولان ارشد آمریکایی نوشت: "دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی حمله آتی نیروهای آمریکا به نیروهای روسی و ایرانی در سوریه است".

این روزنامه فاش کرد: "وزارت دفاع آمریکا سناریوی دخالت نظامی را ارائه کرده و برای اجرای آن در انتظار دستور رئیس جمهور است".

روزنامه "بیلد" آلمان نیز با تکرار همین مطالب به نقل از اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان نوشت: آمریکا از آلمان درخواست کرده است در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی، در عملیات انتقام جویانه علیه نظام بشار اسد شرکت کند.

احتمالا سناریو این خواهد بود که روسیه و سوریه عملیات خود را برای آزادسازی ادلب آغاز کنند و ما هم شاهد سناریویی باشیم که کلاه سفیدها در حال امدادرسانی به کودکانی هستند که بر اثر اقدام نظام سوریه به استفاده از سلاح های شیمیایی دچار بی حالی و تنگی نفس شده اند و تجاوز چهار جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس با دخالت نظامی و بمباران نیروهای مهاجم آغاز شده است. درست مثل همان اتفاقی که در دوما در غوطه شرقی و پیش از آن در جسر الشغور افتاد.

موضع ترکیه درباره جنگ قریب الوقوع در ادلب پیچیدگی هایی دارد و لازم است به آن توجه شود و مورد بررسی قرار گیرد چرا که شاید این موضع نقش مهمی در تحولات جنگ و اثری منفی یا مثبت بر روند آن و ائتلاف راهبردی روسیه و ترکیه داشته باشد که در دو سال گذشته تقویت شده است.

از اظهارات برخی مقامات ترکیه ای و شخص اردوغان به طور خلاصه چنین می توان برداشت کرد که ترکیه اکنون برای جنگ آمادگی دارد و با وجود آنکه چند دستگاه تانک به ادلب فرستاده است اما هنوز قصد جدی فرماندهان نظامی ترکیه برای مقاومت در برابر هرگونه حمله سوریه، روسیه و ایران به این شهر آشکار نشده است.

مسئله دیگری که موجب اطمینان ما از احتمال عدم دخالت نظامی اردوغان علیه عملیات سه گانه روسیه، سوریه و ایران به ادلب می شود، یکی از بندهای بیانیه مشترکی است که در نشست تهران صادر شد و به موجب آن سران سه کشور تعهد کردند به همکاری برای نابودی کامل سازمان های تروریستی ادامه دهند و اردوغان نیز بی هیچ قید و شرطی با این بند موافقت کرد.

روزهای دشواری پیش رو داریم.. روزهایی پر از اتفاقات غافلگیرکننده و درگیری آمریکا و روسیه که شاید به جنگ جهانی کوچک یا بزرگ یا تجاوز چهارجانبه به اهداف سوریه بیانجامد که قطعا به آن پاسخ داده خواهد شد و در چنین صورتی این بزرگترین و آخرین جنگ خواهد بود.. باید منتظر بود و دید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.