معاون رئیس قوه قضاییه آخرین آمار از پرونده‌های مطروحه در قوه قضاییه را تشریح کرد.

آخرین آمار پرونده‌های مطروحه در قوه قضائیه از زبان رئیس مرکز آمار قوه

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در نشست خبری که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، گفت: ۱۶ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۳۲۵ پرونده تکراری و ۵ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۱۳۶ پرونده یکتا در سال ۹۶ وارد دستگاه قضایی شده است.

وی گفت: ممکن است یک پرونده چندین بار در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

شهریاری ادامه داد: در سال ۹۶ به ۱۶ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۸۰ پرونده رسیدگی شده است، اما بر اساس آمار یک میلیون پرونده به پرونده‌های تکرای و ۲۵۰ هزار پرونده نیز به پرونده‌های یکتا افزوده شده است.

وی بیان کرد: در مجموع ۷/۵ درصد در پرونده‌های تکراری و ۴/۵ درصد در پرونده‌های یکتای ورودی به دستگاه قضا در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش داشتیم.

معاون رئیس قوه قضاییه گفت: در سال ۹۶ تعداد پرونده‌های ورودی به دادگاه خانواده افزایش داشت و حدود ۵۳۴ هزار و ۳۴۱ پرونده به این دستگاه وارد شد و به ۵۳۹ هزار و ۳۶۱ پرونده نیز رسیدگی شد، اما همچنان ۲ هزار و ۳۰۰ پرونده در دادگاه‌های خانواده از سال‌های قبل باقی مانده است.

وی افزود: طرح پابند الکترونیکی با کمک سازمان زندان‌ها در حال اجرا است و طرح پایلوت آن با استفاده از ۳۰۰ پابند الکترونیک تولید داخل در کشور اجرا شده است و تا پایان سال یک هزار دستگاه‌ به این تعداد اضافه می‌شود و افرادی که شرایط حبس خانگی را دارند می‌توانند از این پابندها استفاده کنند و از زندان خارج شوند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: در حال حاضر در ۱۰ استان طرح استفاده از پابند الکترونیک اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: تعداد پرونده‌های قضایی در دیوان عالی کشور حدود ۴ هزار و ۵۰۰ پرونده نسبت به سال قبل افزایش داشته، اما رسیدگی به پرونده‌ها در حدود صددرصد بوده است.

معاون رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ پرونده بیش از سال گذشته رسیدگی شده و ۵۳ هزار و ۳۱۲ پرونده در سال ۹۶ وارد بوده که از این تعداد ۵۳ هزار و ۸۱ پرونده مختومه شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری ادامه داد: عملکرد بخش‌های مختلف از جمله دیوان عدالت اداری نشان‌دهنده تلاش مضاعف همکاران است. علی‌رغم اینکه حدود ۴۰ هزار پرونده بیش از سال گذشته وارد دیوان عدالت اداری شده است و وارده‌های این دستگاه را به ۱۷۹ هزار و ۵۷۹ پرونده رسانده است، اما دیوان عدالت اداری بالغ بر ۱۸۱ هزار و ۵۸۳ پرونده را رسیدگی کرده است که میزان آن بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ پرونده بیش از سال گذشته است.

وی افزود: نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری بیش از ۱۰۰ درصد بوده است، البته باید اذعان کنیم تعداد پرونده‌های مانده در دیوان عدالت اداری بالغ بر ۹۳ هزار پرونده است که تعداد قابل ملاحظه‌ای است و فرآیند رسیدگی را در دیوان عدالت اداری طولانی‌مدت کرده است، متاسفانه امکانات لازم در اختیار آن‌ها نیست و لازم است دولت با عنایت به احقاق حقوق شهروندی نسبت به بودجه دستگاه قضایی از جمله دیوان عدالت اداری اهتمام ویژه داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: در ۵ سال اخیر تعداد وارده‌های پرونده در حوزه دادگاه‌های تجدیدنظر مرتب در حال افزایش است و امسال به ۸۲۳ هزار و ۶۱۱ پرونده می‌رسد. این در حالی است که به ۸۲۴ هزار و ۲۸۷ پرونده رسیدگی شده است و نرخ رسیدگی بالغ بر ۱۰۰ درصد است، علی‌رغم اینکه ورودی پرونده‌ها افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: همین وضعیت را ما در دادگاه‌های عمومی کشور شاهد هستیم، به طوری که بالغ بر ۴ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۶۸۴ پرونده وارد این دادگاه‌ها شده که از این تعداد ۴ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۶۶۰ پرونده رسیدگی شده است. همچنین در این مدت از رشد مانده پرونده‌ها نیز جلوگیری شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.