دیوان بین‌المللی کیفری در پاسخ به تهدیدهای مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد به تحقیقات خود در زمینه جنایات جنگی آمریکا در افغانستان ادامه خواهد داد.

پاسخ دادگاه لاهه به تهدید واشنگتن: بدون هیچ ترس و تردیدی به کار خود ادامه می‌دهیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دیوان بین المللی کیفری امروز سه شنبه در واکنش به تهدیدهای جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این دادگاه به رغم تهدیدهای واشنگتن مبنی بر تحریم قضات و بازرسان به تحقیقات خود در زمینه جنایات جنگی آمریکا در افغانستان ادامه خواهد داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «دیوان بین المللی کیفری بدون هیچ ترس و تردیدی و بر اساس اصول و تحت حاکمیت قوانین به کار خود ادامه می دهد.»

دیوان بین المللی کیفری در لاهه مستقر است و با حمایت 123 کشور به صورت مستقل و بی طرف فعالیت می کند.

جان بولتون روز گذشته در اظهاراتی قضات و بازرسان این دادگاه را به فساد، بدرفتاری و تبانی برای کمک به اشخاص خاص متهم کرد. او مدعی شد دستگاه قضایی آمریکا به مراتب کارآمدتر و حرفه ای تر از دیوان بین المللی کیفری است. وی همچنین گفت در صورتی که دادگاه بین‌المللی کیفری تحقیقات در مورد جنایات جنگی انجام شده از سوی نیروهای آمریکایی در طول جنگ افغانستان را ادامه دهد، دولت ترامپ پاسخ آن را با تحریم خواهد داد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان به حمایت از دیوان بین المللی کیفری و نقش آن در برقراری اصول اساسی ادامه خواهد داد.

آمریکا از تایید «قرارداد رم» که به موجب آن دیوان بین‌المللی کیفری در سال 2002 تاسیس شد، خودداری کرده است. جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا [در سال 2002] با آغاز به کار چنین دادگاهی مخالفت کرد. در حال حاضر، مقامات آمریکایی سعی دارند از تحقیقات این دادگاه در خصوص جنایات جنگی آمریکا در افغانستان و همچنین جنایات متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.