انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و درون‌ایالتی آمریکا می‌تواند تأثیرات عمیق و قابل توجهی بر آینده سیاسی ترامپ و سیاست‌های ایالات متحده داشته باشد.

  پیامدهای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برای ترامپ چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هم برای جمهوری‌خواهان و هم برای دموکرات‌ها برای کنترل مجلسین این کشور اهمیت زیادی دارد.

میزان مشارکت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا معمولا از انتخابات ریاست جمهوری کمتر است، اما بررسی‌ها اخیر نشان داده است که میزان مشارکت در رقابت‌های مقدماتی درون‌حزبی امسال در سرتاسر آمریکا افزایش داشته است.

طبق نظرسنجی مؤسسه پیو، نیمی از رأی‌دهندگان آمریکایی اعلام کرده‌اند که نسبت به سال‌های پیش، علاقه بیشتری برای مشارکت در انتخابات سال جاری دارند. در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزدهای نهایی مجلس نمایندگان آمریکا، میزان مشارکت 84 درصد بیشتر از رقابت‌های درون‌حزبی سال 2014 بود.

افزایش میزان مشارکت رأی‌دهندگان احتمالا بازتابی از هیجان و گرمای انتخابات میان‌دوره‌ای سال جاری خواهد بود. دموکرات‌ها در تلاش برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا هستند، با این حال مسیر دشواری را برای کنترل سنا پیش‌روی خود دارند.

خروجی انتخابات آبان‌ماه آمریکا برای آینده ریاست جمهوری ترامپ و اولویت‌های قانون‌گذاری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.

چیستی انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

انتخابات میان‌دوره‌ای هر چهار سال یکبار و دو سال پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

در این انتخابات، تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا که دوره‌ای دو ساله دارند، در معرض رأی مردم قرار می‌گیرند. همچنین حدود یک سوم (35) اعضای سنای آمریکا نیز در انتخابات سال جاری انتخاب می‌شوند. البته مدت عضویت سناتورهای آمریکایی شش سال است و هر دو سال یکبار انتخاباتی برای برگزیدن یک‌سوم آن‌ها برگزار می‌شود.

معمولا همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، در هر ایالت برای انتخاب فرماندار و مجالس ایالتی نیز انتخاباتی برگزار می‌شود. از جمله در انتخابات پیش‌رو، در 35 ایالت (از مجموع 50 ایالت آمریکا) برای انتخاب فرماندار ایالت رأی‌گیری خواهد شد.

تأثیرات انتخابات میان‌دوره‌ای بر عرصه سیاسی آمریکا

هر حزبی که کنترل کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) را داشته باشد می‌تواند از طریق تصویب قوانین مطلوب خود، همچنین از طریق مخالفت با اولویت‌ها، سیاست‌ها و لوایح پیشنهادی رئیس جمهوری و نامزدهای معرفی‌شده از سوی کاخ سفید برای عضویت در دیوان عالی آمریکا، سیاست‌های مدنظرش را به پیش ببرد.

علاوه بر آن، انتخاب فرمانداران ایالت‌ها [در شرایط کنونی] می‌تواند بر تعیین حق رأی‌دادن میلیون‌ها نفر از شهروندان آمریکایی اثرگذار باشد. برای مثال در ایالت فلوریدا، کسانی که مرتکب جرمی شده باشند، به طور دائم از حق رأی‌دادن محروم می‌شوند. بر اساس این قانون، حدود 1.5 میلیون نفر از ساکنان فلوریدا برای همیشه از حق رأی‌دادن محروم شده‌اند. در واقع از زمانی که ریک اسکات، در سال 2011 به فرمانداری فلوریدا انتخاب شد، تلاش‌های فرماندار قبل از خود را برای اعاده حق رأی به کسانی که سابقه کیفری در جرایم غیرخشونت‌آمیز داشته‌اند را خنثی کرد.

تأثیرات انتخابات میان‌دوره بر آینده ریاست جمهوری ترامپ

اگر جمهوری‌خواهان همچنان بتوانند کنترل کنگره را در دست داشته باشند، برخی از اولویت‌ها و وعده‌های انتخاباتی اصلی ترامپ می‌توانند بار دیگر احیا و پیگیری شوند. برای نمونه، دونالد ترامپ بریا تغییر قانون خدمات بهداشتی و درمانی مصوب دوران اوباما (موسوم به اوباماکر)، وعده‌هایی قوی و جدی داد، ترامپ سال گذشته نیز تلاش کرد در راستای این وعده انتخاباتی خود عمل کند، اما سناتورهای جمهوری‌خواه از جلب رأی مثبت همتایان خود در این ماجرا بازماندند. در این وضعیت، جمهوری‌خواهان در شرایطی می‌توانند بار دیگر چنین تلاشی کنند که کنترل کنگره را همچنان در اختیار داشته باشند.

اما اگر دموکرات‌ها بتوانند کنترل کنگره را به دست آورند، اعضای این حزب می‌توانند برخی اقدامات مدنظرشان که پیشتر با مانع جمهوری‌خواهان مواجه می‌شد را به پیش برده و تصویب کنند. برای مثال می‌توانند مانع از ساخت دیوار مرزی در امتداد مرز با مکزیک شوند یا با طرح ترامپ برای کاهش هزینه‌ها در بخش خدمات اجتماعی مقابله کنند. علاوه بر آن دموکرات‌ها می‌توانند با قدرت بیشتری بر اقدامات دولت ترامپ نظارت کنند. آن‌ها می‌توانند دستیاران و منصوبان ترامپ را به ادای شهادت در مقابل هر یک از مجلسین وادار کنند یا نهادهای تولیدی را ملزم به ارائه گزارش‌های رسمی درباره سیاست‌ها و اقدامات‌شان کنند. دموکرات‌ها با اکثریت یافتن در هر یک از مجلس نمایندگان یا سنای آمریکا می‌توانند درباره اقدامات شخص ترامپ یا تیم وی تحقیقاتی رسمی را آغاز کنند.

اما شاید مهمترین پیامد اکثریت‌یافتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، توان آن‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح ترامپ است، مسئله‌ای که ترامپ به شدت از مواجه شدن با آن پرهیز دارد.

زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره آمریکا

انتخابات کنگره آمریکا قرار است روز سه‌شنبه مورخ 6 نوامبر (15 آبان‌ماه) برگزار شود. همچنین در ده‌ها ایالت آمریکا، فرآیند رأی‌گیری برای انتخاب فرماندار، شهرداران و مجالس قانون‌گذاری ایالتی نیز در همان روز برگزار خواهند شد.

بیم و امیدهای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای

برای کنترل سنا، هر حزب باید 51 کرسی را به دست آورد؛ برای کنترل مجلس نمایندگان نیز هر حزب باید دستکم 218 کرسی را در اختیار داشته باشد.

در حال حاضر دموکرات‌ها 195 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار خد دارند و برای کنترل این مجلس باید مجموع کرسی‌های خود را دستکم 23 عدد دیگر افزایش دهد.

اما در سنا وضعیت خیلی شانه‌به‌شانه است و دموکرات‌ها با در اختیار داشتن 49 کرسی سنای ایالات متحده، برای دستیابی به اکثریت در سنا به دو کرسی بیشتر نیاز دارند. این انتخابات میان‌دوره سنای آمریکا یک بعد دیگر دارد. از 35 کرسی سنا که در انتخابات سال جاری به رأی مردم گذاشته می‌شوند، 26 کرسی در حال حاضر در دست دموکرات‌ها و تنها 9 کرسی در دست جمهوری‌خواهان است. به عبارت دیگر، جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها شانس بیشتری برای کسب کرسی‌های بیشتر سنا دارند. از 26 کرسی دموکرات‌ها که امسال به رأی گذاشته می‌شود، 10 کرسی آن در ایالت‌هایی قرار دارند که ترامپ توانسته است در آن‌ها پیروز شود.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در مجلس نمایندگان آمریکا، رقابت بر سر 64 کرسی از مجموع 435 کرسی، واقعا رقابتی است و در 29 کرسی رقابت بسیار حساس است، به طوری که نتیجه ممکن است به نفع هر طرف رقم بخورد.

در سنای آمریکا نیز جمهوری‌خواهان شانس این را دارند که در ایالت‌های بسیار محافظه‌کار تنی چند از سناتورهای دموکرات را شکست دهند؛ از جمله سناتور جو مانچین از ویرجینای غرب، سناتور هیدی هیکامپ از داکوتای شمالی، سناتور کلیر مک‌کاسکیل از میسوری، سناتور جو دانلی از ایندیانا.

از سوی دیگر دموکرات‌ها نیز به دنیال یک فرصت عالی برای پیروزی هستند؛ سناتور دین هلر از نوادا، تنها ایالتی که در انتخابات ریاست جمهوری به کلینتون رأی داد اما یک سناتور جمهوری‌خواه در آن پیروز شد. دموکرات‌ها همچنین دو فرصت خوب در ایالت‌های متمایل به جمهوری‌خواهان در پیش‌روی خود دارند: کرسی سناتور جف فلیک - که دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کند - از ایالت آریزونا (جایی که نامزد معرفی شده دموکرات‌ها پیشرو است و جمهوری‌خواهان همچنان نامزد نهایی خود را تعیین نکرده‌اند) و کرسی سناتور باب کورکر - که دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کند - از ایالت تنسی، جایی که نامزد دموکرات‌ها توانسته در جلب اقبال عمومی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش بیافتد.

پیش‌بینی‌ها از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده

این اجماع عمومی بین تحلیلگران انتخاباتی و کارشناسان نظرسنجی‌ها وجو ددارد که سنای آمریکا همچنان در اختیار جمهوری‌خواهان باقی بماند.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که شانس پیروزی دموکرات‌ها در سنا تنها اندکی بیش از 50 درصد است، اما در خصوص مجلس نمایندگان شانس پیروزی دموکرات‌ها حدود 76 درصد است.

در نظرسنجی‌های عمومی، میزبان اقبال عمومی به دموکرات‌ها با اختلافی 8 درصدی بیشتر از جمهوری‌خواهان (47.7 به 39.9 درصد) است.

همچنین نسبت تأیید عملکرد ترامپ از سوی رأی‌دهندگان آمریکایی چیزی در 43 درصد است.

شاخص‌های مختلف نشان می‌دهند که پایگاه رأی دموکرات‌ها نسبت به پایگاه رأی جمهوری‌خواهان، شور و شوق بیتشری برای رأی‌دادن دارند.

یک مسئله مهم دیگر، نتایج انتخابات موردی طی ماه‌های اخیر است، جایی که برای جایگزینی اعضای کنار رفته یا متوفق کنگره چندین انتخابات موردی برگزار شد. هرچند جمهوری‌خواهان توانسته‌اند در اکثر این موارد بر دموکرات‌ها فائق شوند، اما باید توجه کرد که اکثر این کرسی‌ها در ایالت‌های بسیار محافظه‌کار برگزار شد و نسبت رأی نامزدهای جمهوری‌خواه در مقایسه با انتخابات سال 2016 در این ایالت‌ها کاهش قابل ملاحضه‌ای داشته است.

با این حال، وضعیت اقتصادی مطلوب آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری دارد. جمهوری‌خواهان همچنیی از مزیت‌هایی ساختاری بهره‌مند هستند: از آنجا که دموکرات‌ها در تعداد کمی از نواحی حضور بالایی دارند، و از آنجا که سیاستمداران جمهوری‌خواه حوزه‌های انتخاباتی را به نفع خود طراحی کرده‌اند، دموکرات‌ها برای پیروزی در مجلس نمایندگان ایالات متحده باید با اختلافی بیش از 5 درصد در مجموع آرای ملی از جمهوری‌خواهان پیش بیافتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.