وقتی به جای هدیه ناچیزی که به او دادم، گلی را از دسته گل هایش جدا کرد و به دستم داد و دوباره لابه‌لای حجم ماشین‌ها گم شد، اشک در چشمانم حلقه زد و با خودم گفتم باید بخشش را از این گل فروش یاد گرفت.

بخشش از دارایی نیست از قلب بزرگ است/گزارشی از کارآفرینی برای گل فروشهای خیابانهای مشهدالرضا

به گزارش قدس آنلاین، همسرم بیشتر اوقات به هر مناسبتی از گل فروش‌های سر چهار راه‌ها گل می‌خرد و به من و دخترم هدیه می‌دهد و این عادت قشنگش باعث شد توجه من به آن‌ها بیشتر جلب شود و این سوال‌ها در ذهنم شکل بگیرد که این‌ها از کجا می‌آیند، زیر نظر کجا هستند و چقدر درآمد دارند و...؟

همین امر بهانه‌ای شد تا با مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد باب گفتگو را باز کنم.

*استشمام عطرگل در ۴۰ تقاطع مشهد

بهروز کیانی مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با اشاره به گذشته بعضی از این افراد که از شغل مناسبی برخوردار نبوده اند، می‌گوید: پس از ساماندهی اکنون ۸۵ گل فروش در ۴۰ تقاطع مشهد مشغول به کار هستند که تمامی این افراد بالای ۱۷ سال سن دارند، این افراد قبلا متکدی و یا بیکار بوده اند و با همت بخش خصوصی این افراد آموزش لازم را دیده و ساماندهی شده اند.
 
*بخشش از دارایی نیست از دل بزرگ است

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد بیان می‌کند: برای افزایش آگاهی این افراد تا کنون ۲۰۰ جلسه کلاس آموزشی مختلف مهارت آموزی، کارآفرینی و روش‌های مختلف فروش برگزار شده و بصورت هفتگی و مستمر جلساتی برای آموزش تکنیک خلق ثروت برگزار می‌شود تا آرتباط ان‌ها با مجموعه قطع نشود.

کیانی ادامه می‌دهد: آموزش‌های صورت گرفته موجب شده که این افرد از وضعیت گذشته خود رهایی یابند و هویت اجتماعی پیدا کنند؛ اعتماد به نفس، شخصیت و مهارت اجتماعی آن‌ها پرورش یافته و اکنون برای خود ارزش و اهمیت قائل هستند و توانستند جایگاه خود را پیدا کنند.

وی می‌گوید: با پیگیری‌های فراوان برای این افراد دستگاه کارتخوان تهیه شده تا هم-راستا با بحث پیشرفت تکنولوژی به کسب درآمد مشغول باشند، فعالیت آنان باعث شده تا حداقل درآمد ماهانه شان به ۱ و نیم تا ۲ میلیون تومان برسد.

*فروش شاعرانه گل

در ادامه این گزارش امیر شعبانی کارآفرین اجتماعی که به عنوان پیمانکار در بحث ساماندهی گلفروشان اقدام کرده است، می‌گوید: وضعیت گل فروش‌ها از ۴ تا ۵ ماه پیش بسیار بهتر شده و ساماندهی خوبی در راستای فعالیت آنان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از این گل فروش‌ها دارای همسر و فرزند هستند و بعضا نوه هم دارند، ادامه می‌دهد: در گذشته کودکان کم سن و سال این کار را انجام می‌دادند، ولی الان حدود ۲۰ در صد این افراد بین ۱۷ تا ۲۲ سال سن دارند و حدود ۸۰ درصد آن‌ها ۲۲ سال به بالا هستند و حتی در بین آن‌ها معلول هم داریم که به این شغل مشغول هستند.
 
*بخشش از دارایی نیست از دل بزرگ است

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت تعاونی بارثاوا مهررضا (ع) می‌افزاید: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این عزیزان وضعیت بهتر داشته باشند بطوریکه اخیرا کلاس آموزشی مهارت فروش به روش شعر خوانی را برگزار کردیم تا این افراد گل‌های خود را با خواندن یک بیت شعر به فروش برسانند تا فضای عطرآگین و شاعرانه‌ای را برای خریدار به وجود آورند.

این کارآفرین اجتماعی می‌گوید: برای اولین بار در کشور نخستین شبکه استارت آپ (پیک آنلاین) را راه اندازی کرده ایم که فروش گل بصورت آنلاین را انجام می‌دهد و در این مورد ۱۰ نفر از خانم‌های سرپرست خانوار و کوتاه قامتان را بکار گیری کرده ایم تا به یک فعالیت اجتماعی مثبت مشغول شوند.

وی بیان می‌کند: فروش انواع گل‌های تزیینی در این استارت آپ برای استفاده‌های مختلف در راستای حمایت از برخی گلفروشان انجام شده تا آن‌ها فقط در قالب فروش در تقاطع‌ها عمل نکنند و به این ترتیب افراد بیشتری مشغول به کار شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.