دکتر براتعلی خاکپور گفت: گلبهار در آینده نزدیک شهر دوم استان خواهد شد. چرا که با یک ظرفیت چهارصد هزار نفری پیش بینی شده است

درامد محدودی داریم!

به گزارش قدس آنلاین، شهرهای جدید به عنوان یکی از عوامل و راهکارهای مؤثر در ساماندهی و نظام اسکان جمعیت در کشور می­باشد. شهر جدید گلبهار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد بعنوان یکی از شهرهای اقماری این شهر در محور مشهد – قوچان است.

این شهر که با اهدافی چون ایجاد مرکزیتی به منظور جذب و اسکان سرریز جمعیت شهر مشهد، ایجاد مراکز آموزش عالی، خدمات رفاهی و اجتماعی، ایجاد مراکز عالی خدمات و کارگاه­های تخصصی شهری، جلوگیری از تخریب و کمک به اعاده و بهبود اکوسیستم طبیعی منطقه، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در ارتباط با رفع نیازهای جمعیت ساکن و ایجاد محیط شهری با کیفیت زیستی مطلوب بنا شده است به مانند بسیاری از شهرهای دیگر از این قبیل با یکسری مشکلات مواجه است که به این انگیزه با دکتر براتعلی خاکپور شهردار این شهر به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: آیا ساخت و ساز غیر مجاز به گلبهار هم رسیده است؟

خاکپور:گلبهار در آینده نزدیک شهر دوم استان خواهد شد. چرا که با یک ظرفیت چهارصد هزار نفری پیش بینی شده است هر چند شرایط امروزه به لحاظ جمعیتی آن را در رده شهرهای میانه قرار می‌دهد چون شهرهای کوچک زیر ۵۰ هزار نفر است ولی شهر گلبهار بالای ۵۰ هراز نفره است.

اما در خصوص سئوالتان باید بگویم که خوشبختانه با توجه به اینکه جدید و نوساز بودن شهر و کنترل و نظارتی که در زمان واگذاری و صدور پروانه در این شهر اتفاق می‌افتد ما ساخت و ساز غیر مجاز را در محدوده قانونی شهری نداریم. یا خیلی کم داریم.

قدس آنلاین: یکی از قوانین در گلبهار این بود که هر کسی که زمینی داشت باید ظرف یکسال ساخت و ساز می‌کرد در حالیکه الان تعداد زمین‌های افتاده زیاد شده است همین قضیه خود زمینه ساز مفاسد اجتماعی است چرا این قضیه جدی گرفته نمی‌شود؟

خاکپور:شرکت عمران به نمایندگی از دولت برای فازهای مختلف مجوز فروش می‌گیرد و در قالب همان آگهی‌های مزایده‌ای که دارد واگذار می‌کند در طی قراردادی که با افراد منعقد می‌کند افراد را متعهد می‌کند که مثلا تا یک ماه برای پروانه اقدام کنند و تا ۱۸ ماه هم باید برای ساخت و ساز اقدام کنند و در غیر این صورت شرکت می‌تواند مدعی بشود واینها از افراد پس بگیرد.

علی رغم اینکه شرکت عمران این تعهدات را از افراد می‌گیرند و بر این قرار زمین‌ها را واگذار می‌کنند ولی متاسفانه سازندگان ما نمی‌آیند و ساخت و ساز انجام بدهند و اگر شرکت عمران بخواهد با هر کدام از این‌ها درگیر شود باید به ازای هر قطعه یک پرونده حقوقی باید داشته باشد.

البته تا جایی که می‌دانم برای زمین‌های بزرگ هم اقداماتی در این مسیر انجام داده‌اند.

شاید ما باید اینگونه در نظر بگیریم که اگر بخواهیم این زمین‌ها در موععدش ساخت و ساز بشود نباید به مزایده بگذاریم بلکه باید این زمین‌ها به کسانی که زمین و خانه‌ای ندارند واگذار شود و اگر کسی زمینی نداشته باشد می‌سازد وگرنه خیلی از این کسانی که زمین و ملک دارند آمده‌اند و در این مزایده‌ها شرکت کرده‌اند و به عنوان سرمایه گذاری این زمین‌ها در نظر گرفته می‌شود و به همین خاطر این زمین‌ها ساخته نشود.

البته من پیشنهاد می‌کنم برا اینکه افراد را برای سخت و ساز ترغیب کنیم بیاییم و لایحه‌ای را ترتیب بدهیم به عنوان عوارض زمین‌های رها عوارضی را از این زمین‌ها بگیریم که افراد زودتر برای سخت و ساز اقدام بکنند.

*قدس آنلاین: آیا شرکت عمران مکان‌ها را بر اساس قوانین به شهرداری تحویل داده است؟ آیا دریاچه را هم به شما تحویل داده اند؟

خاکپور: بر اساس قوانین زمانی که شهر جدید ایجاد می‌شود و این شهر فاقد هر گونه هسته اصلی سکونتی است شرکتی در ذیل شرکت مادر تخصصی به عنوان شرکت عمران شهر جدید تاسیس می‌شود. و زمانی که شهر تفصیلی آن شهر تهیه شد این شرکت عمران اراضی واگذار می‌کند و کم کم شهر را می‌سازد.

زمانی که جمعیت شهر به ۱۰ هزار نفر رسید باید شهرداری شکل بگیرد و شرکت عمران ان قسمتی از شهر را که ساخته شده به شهرداری واگذار کند.

و تا زمانی که شهر را عمران را بسازد. پس عملا متولی ساخت شهر شرکت عمرانه و متولی اداره شهر فضایهای ساخته شده با شهرداری مربوطه است از این زاویه فاز یک به شهرداری تحویل داده شده است البته به این معنا نیست که همه سطوح توسط شرکت عمران ساخته شده باشد.

در خصوص بخش دوم سئوالتان هم باید بگویم که من هم پیگیر آن فضاهای که تا کنون تحویل داده نشده هستم از جمله دریاچه.

قدس آنلاین: چرا شهرداری گلبهار برای توسعه شهر اقدام به جذب مشارکتهای اقتصادی در قالب‌های مختلف مانند مجتمع‌های توریستی، تفریحی و تجاری نمی‌کند؟ یا حتی در قالب زیر ساخت‌ها اقدام به جذب سرمایه گذار نمی‌کند؟

خاکپور:از زمانی که من به شهرداری آمده‌ام پیگیر این هستم که در چارت سازمانی خودمان یک واحد سرمایه گذاری ایجاد بکنیم. چون گلبهار پتانسیل خیلی خوبی را در خصوص سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد. و من به دنبال این هستم که باتوجه به منابع زمین ارزان قیمت و فراوانی که داریم برخی از فعالیت‌های خدماتی را که زمین بزرگ مقیاس را نیاز دارد برای فعالیتهای گردشگری، ورزشی و...به این سمت هدایت بکنیم. که البته همه این‌ها در مرحله ایده هست که امیدواریم بتوانیم بزودی آن را عملی کنیم.

من فکر می‌کنم اگر ما بتوانیم یک ایران مینیاتوری را در گلبهار ایجاد بکنیم خودش می‌تواند بهترین راه برای جذب سرمایه‌ها به این سمت باشد.

ما می‌توانیم بارگذاری‌های تفریحی گردشگری بسیار بزرگی را مثل ایجاد یک شهر بزرگ پارک جنگلی که اینجا داریم ایجاد کنیم. چون گلبهار سر ریز مشهد هم از بعد اسکان جمعیت است و هم از نظر خدماتی است. الان طرحی داریم که در حاشیه جنگلی که اینجا داریم و با ایجاد کمپ زائر محلی را برای توقف کوتاهی برای زائران و معرفی گلبهار ایجاد بکنیم.

ما در گلبهار خانه‌های خالی زیادی داریم و همین خودش می‌تواند برای توقف شبانه زائران و گردشگران در این خانه‌های مفید باشد که هم درامدی برای صاحبان خانه‌ها داشته باشد و هم باعث رونق شهر بشود.

قدس آنلاین: میزان عوارض دریافتی از شهروندان گلبهار به نسبت به شهروندان مشهدی چقدر است و آیا برای هماهنگ سازی این عوارض شورای شهر چه اقداماتی انجام داده است؟

خاکپور:عوارضی که از شهروندان گلبهار گرفته می‌شود با شهروندان مشهدی خیلی زیاد است.

در گلبهار ۲۱۸ هزار و ۶۰۰ تومن عوارض می‌گیریم در حالیکه در مشهد ۷۷۸ هزار و ۹۸۱ تومان است که نزدیک به چهار برابر است. در حالیکه درامد کمتر است و شهر وسیع است. در حالیکه در هر شهری محدوده قانونی شهر توسعه پیدا کند شهرداری از زمین‌ها که وارد محدوده قانونی ورود به محدوده میگیرد ولی ما اینجا چون محدوده شهر برای ظرفیت ۴۰۰ هزار نفری تعریف شده است و به این سادگی پر نمی‌شود بعد فضای جدیدی ایجاد نمی‌شود که بخواهیم ورودی بگیریم برای همین ما از لحاظ محدوده زمینی درامدی نداریم درآمد زمین در اختیار عمران است و درآمد ما از محل صدور پروانه درامد هایی داریم.

در خیلی از شهرها بخشی از درامد از محل تخلفات شهری تامین می‌شود در حالیکه اینجا ما همچین چیزی نداریم و اگر موردی داشته باشیم در حد پروژه‌های تجاری است و برای همین عوارض ما چندان چشمگیر نیست در عین حال باید یکسری زیر ساخت‌های نرم افزاری را هم برای کسب حقوق شهری داشته باشیم که الان با شرکتی قرارداد بسته شده تا بیاید و ممیزی املاک را در فاز یک انجام بدهد که ما بتوانیم بر اساس ممیزی درامدهای خودمان را به درستی وصول کنیم.

قدس آنلاین: وجود سگهای ولگرد در گلبهار زیاد است برای جمع اوری این‌ها چه کرده اید؟ دلیل ازدیاد این حیوانات در شهر چیست؟

خاکپور:شرایط گلبهار با توجه به اینکه در دشت حاصل خیز کشاورزی و موقعیت‌های مختلف روستایی قرار دارد مستعد نگهداشتن سگ هست که همواره با این مشکل مواجه خواهد بود.

در گذشته با پیمانکاری قراردادی جهت گرفتن سگ‌ها بسته بود که موعد قرار داد به اتمام رسیده است و ما الان باید هماهنگی هایی را با یکسری مراکز نگهداری سگ‌ها داشته باشیم و پیمانکاری را بگیریم که این امر را به عهده بگیرند.

البته چون در یک بستر جغرافیایی قرار گرفته‌ایم که مستعد نگهداری از دام است همواره سگ در این منطقه وجود خواهد داشت. باید از این جهت با مجموعه‌ای از سازمان‌ها هماهنگی داشته باشیم و ورود به شهرداری به تنهایی بر طرف کننده این موضوع نخواهد بود.

قدس آنلاین: ایده‌ای هم برای توسعه بیشتر گلبهار در نظر دارید؟

خاکپور: بله من پیشنهادم این است که ما بیاییم وشورای راهبردی توسعه گلبهار را تشکیل بدهیم که این شورا با عضویت مسئولیت ذی ربط شهرستانی و گلبهار شکل بگیرد. در راس آن‌ها امام جمعه محترم و فرماندار مشهد است که مسائل گلبهار را با توجه به این پراکندگی در این شورا مطرح بکنند و با کمک همدیگر نسبت به رفع تنگناها سیاست گذاری لازم را داشته باشند. که البته در این راستا یکسری اقداماتی در حال انجام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.