پوشک‌های احتکار شده، تولید برندهای خارجی بوده‌اند که یا به صورت قاچاق و یا به صورت رسمی، به کشور وارد و احتکار شده‌اند.

پوشـک خواری!

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، اگر پوشک بچه کمیاب نیست، پس چرا قیمت آن سر به فلک کشیده است؟ آنچه در رسانه‌ها بدان پرداخته شده است، اگرچه تنها بخشی از انواع پاسخ‌هاست، اما تمام پاسخ نیست. «راز پوشک بچه» عنوانی است که باید برای این مطلب در نظر گرفت. از اظهارنظرهای متناقض بگیرید تا آمارهای نافی یکدیگر، البته در آخرین روشنگری درباره بلبشوی بازار پوشک، آنچه به دست آمده این است که از ۲۰۰ واحد تولیدی، فقط حدود ۵۰ شرکت فعال در ایران وجود دارند و ۱۵۰ شرکت هم در شرف تعطیلی هستند. برخی افزایش قیمت را مربوط به ما به التفاوت قیمت ارز می‌دانند، در حالی که این مقدار افزایش قیمت برای کارشناسان غیرمنطقی است. البته در این بین بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که به برخی شرکت‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته است. پس چرا قیمت آن سر به فلک کشیده است؟

 آیا باز هم پای رانت در میان است؟
در این بین شرکت پارس حیات صاحب برند مولفیکس، پاپیا و تِنو، به عنوان یکی از تأمین کنندگان بازار پوشک ایران نامی شناخته شده است. شرکتی که در سال ۲۰۱۱ در شهر ابهر استان زنجان به منظور برآورده‌کردن نیازهای بازار ایران در حوزه‌های پوشک بچه با برندهای مولفیکس و مولپد ساختهَ شد. دو سال بعد دستمال‌کاغذی برندهای تنو و پاپیا نیز به مرحله‌ تولید رسید، او طی این سال‌ها توانسته است با سرمایه‌گذاری خارجی ۶۰ در صد سهم بازار را به خود اختصاص دهد و حالا یکی از وارد کنندگان اصلی این صنعت است که مواد اولیه بسیاری از شرکت‌های زیر دست را تأمین می‌کند. البته گویا حالا تصمیم گرفته دیگر این کار را نکند؛ بسیاری از شرکت‌ها متضرر شدند دخل و خرج شان به هم خورده است. ترخیص‌های مشکوک طی مدت زمان بسیار کوتاه، استفاده از محموله بدون تشریفات گمرکی و ۱۲۶۰ ثبت سفارش با تعرفه چهاردرصد که اظهار کالا مغایر با اصل بوده را جزو تخلفات این شرکت عنوان کرده‌اند. توسط این شرکت ۵۰ میلیون دلار مواد اولیه پوشک وارد شده که معادل ۱۰ الی ۱۱ ماه کل نیاز کشور است. در این میان نام محمد عزیزی نماینده ابهر در مجلس نیز به چشم می‌خورد. مدارک حاکی است بارها این نماینده به مثابه وکیل این شرکت پیگیر ترخیص و یا رفع موانع گمرکی این شرکت بوده است. مکاتبات این نماینده مجلس با وزیر صنایع و... درباره حل شدن مشکلات این برند قابل دسترسی است. اگرچه عزیزی در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس این موارد را بهتان دانسته و گفته است تمام تلاش هایش مبنی برحفظ اشتغال منطقه بوده است.عزیزی اگرچه درباره سفرهایش به ترکیه که مبدأ اصلی شرکت سرمایه‌گذار است، توضیح شفافی ارائه نکرده، اما نامه نگاری‌ها و اظهار تخلفات این شرکت توسط گمرک نزد «قدس» محفوظ است. 

 بازار به شرایط عادی برمی گردد
با این حال خبر کمبود و افزایش بیش از دو برابری قیمت پوشک در یکی دو هفته گذشته به اندازه کالاهای اساسی خبرساز شد؛ خبری که به مدد شبکه‌های اجتماعی جان گرفت و البته در ابتدا اندکی به لطیفه شبیه بود، اما تمام مسئولان ذی ربط را به تکاپو انداخت تا مشکلات این مسیر را برطرف کنند. واقعیت این است که طیف گسترده‌ای از جامعه به پوشک نوزاد و سالمند نیاز روزانه دارند و به عبارتی این کالا برایشان اساسی است و همین نارسایی شدید در عرضه آن، دردسرهای متعددی برای مردم ایجاد کرده است.
در شرایطی که وعده‌های مسئولان حوزه سلولزی حکایت از رفع این نابسامانی در روزهای اخیر دارد، افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی این محصولات تقریباً قطعی و بدان معنی است که برخی برندهای پوشک در محدوده ۱۰۰ هزار تومان عرضه خواهد شد. 
درخصوص دلایل گرانی و کمبود نسبتاً گسترده پوشک در دو هفته اخیر، تحلیل‌ها و اظهارات متعددی به گوش رسید.
رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ما ضمن تأیید عادی شدن بازار این محصولات تا یکی دو روز آینده اظهارداشت: مسئله پیچیده‌ای وجود ندارد و بازار با کمبود محصولات سلولزی روبه رو نیست، اما به دلیل نامشخص بودن تخصیص یا تخصیص نیافتن ارز دولتی به واردات مواد اولیه، طولانی شدن ترخیص این مواد از گمرک و بعد هم قطعی شدن گزینه دوم، کمبود نقدینگی و مواد اولیه و بعد هم افزایش حدودا ۵/۲ برابری قیمت‌ها رخ داد. حتی شاید با رشد مجدد نرخ ارز باز هم شاهد رشد قیمت باشیم!
عباس فصیح خوشگرد با اشاره به تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن پوشک بچه در کشور افزود: خوشبختانه با ترخیص مواد اولیه و شروع به کار تولیدکنندگان، مشکلی در تأمین نیاز مردم نیست.
وی پیشتر در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها احتکار پوشک‌های تولید داخل را تکذیب کرده و گفته بود پوشک‌های احتکار شده، تولید برندهای خارجی بوده‌اند که یا به صورت قاچاق و یا به صورت رسمی به کشور وارد و احتکار شده‌اند. 
تسنیم هم به نقل از یک تولیدکننده محصولات سلولزی و بهداشتی نوشت: مشکل اصلی تحریم داخلی است نه خارجی. کریم میزبان اظهارداشت: مواد اولیه ما چندین روز در گمرکات مانده و هیچ کس هم پاسخگو نیست. علاوه بر این هرزمان برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌گویند خط اعتباری ما منفی است و عملاً هیچ تسهیلاتی در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌دهند. 
وی ادامه داد: مگر تولیدکننده بدش می‌آید که کالا را با قیمت ارزان راهی بازار کند؟ او هم به دنبال افزایش سهم خود در بازار و خرید ماشین آلات جدید است، اما افزایش هزینه‌ها عاملی شده تا فعالیت ما با مشکلات زیادی همراه شود.

 تناقض‌های آماری 
در شرایطی که انتظار می‌رود، بازار پوشک در روزهای آینده و البته با رشدی حدوداً ۵/۲ برابری در قیمت‌ها، با کمبود روبه رونباشد، ایسنا هم در گزارشی به وجود تناقض‌های آماری موجود در ظرفیت تولیدی محصولات سلولزی اشاره کرده است. در این گزارش آمده است: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اکنون ۱۵۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۲۸۰ هزارتن در زمینه پوشک بچه معمولی، پوشک کامل بچه، پوشک بزرگسال و.... در کشور فعالیت دارند، حال آنکه انجمن صنایع سلولزی تعداد این واحدها را ۱۰۰ واحد و تولید پوشک را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرده است. تناقض دیگری که در این صنعت وجود دارد، ادعای چهارماه پیش مسئولان این صنعت مبنی بر خودکفایی در تولیدات خود است که بر این اساس حتی خواستار خواهان ممنوعیت واردات محصولات سلولزی شده‌اند. اما اکنون انجمن صنایع سلولزی گفته در مواد اولیه دستمال کاغذی وابستگی صد درصدی به واردات و ۸۰ درصدی در زمینه پوشک بچه وجود دارد! این خبرگزاری همچنین به نقل از پروین نباتی مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشت: با توجه به کیفیت محصولات تولیدی، میزان واردات محصولات سلولزی رقم قابل توجهی در گذشته نبوده و حداکثر دودرصد مصرف کشور از طریق واردات تأمین می‌شده است و صرفاً در سال ۱۳۹۵ سهم واردات از مصرف به حدود ۹ درصد رسید، اما در سال ۱۳۹۶ این مقدار تعدیل شد. در سال‌جاری به‌ دلیل گلایه‌هایی که تولیدکنندگان سلولزی داشتند و بر طبل خودکفایی کوبیدند، دولت واردات محصولات سلولزی را ممنوع کرد. بدین جهت هرگونه محصولی که در بازار وجود دارد، قاچاق محسوب می‌شود. در همین راستا امید است، کشف چندین انبار پوشک که یا دست به احتکار زده بودند و یا توزیع غیرقانونی داشته‌اند، بتواند بازار تقاضا را آرام کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.