۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 619862

اروپا به لحاظ مالی و اقتصادی به شدت به آمریکا وابسته و تحت لوای این کشور بوده و از واشنگتن هراس دارد اما حالا به نظر می‌رسد مسئله ایران فرصتی تاریخی برای اروپا ایجاد کرده تا با اتخاذ سیاست مستقلانه جلوی زورگویی‌های واشینگتن ایستادگی کند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی اعلام کرد: سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در تازه‌ترین اقدام خود به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در تلاش هستند تا پیش از ماه نوامبر آینده و آغاز تحریم ها، نهاد مالی مستقلی تاسیس کنند که از این طریق بتوانند بدون ایالات متحده با تهران رابطه بازرگانی داشته باشند.
بر اساس این گزارش این سه کشور در تلاش هستند به این طریق شرکت‌های اروپایی را از عواقب ناشی از تحریم‌های آمریکا در امان نگه دارند. آن‌ها می‌خواهند تا اول نوامبر یک مؤسسه مالی تأسیس کنند که تنها وظیفه آن دور زدن کانال‌های مالی معمول و پرداخت برای معاملات بازرگانی با تهران باشد.
باید توجه داشت ایران پس از خروج ایالات متحده از برجام و برای اینکه به تعهدات خود در این توافق پایبند بماند دو درخواست مهم از اروپا داشته است؛ نخست تضمین خرید نفت ایران به هر میزان که تهران بخواهد و اقدام دیگر که به مراتب مهمتر است برقراری تبادلات بانکی و بازگرداندن پول نفت خریداری شده به ایران است. 
به نظر می‌رسد، اقدام کنونی اروپا در ایجاد این نهاد مالی مستقل را باید در راستای تحقق شرط دوم که از سوی ایران مطرح شده بود دانست. درخواست دوم همانگونه که گفته شد به مراتب مهمتر است؛ زیرا موضوع خرید نفت ایران ذاتاً مهم نیست بلکه بیشتر مسئله بازگرداندن پول آن مطرح است. ضمن اینکه راهکارهای اجرای شرط دوم فراهم است که از جمله آن می‌توان به قراردادهایی که به تازگی میان تهران و مسکو در زمینه فروش نفت و همچنین سواپ آن با دیگر کشورها به امضاء رسیده اشاره کرد. همچنین چین به عنوان یکی از خریداران بزرگ نفت حاضر به قطع رابطه با ایران نبوده و حتی خواهان دریافت نفت بیشتری از تهران شده است.
نکته دیگری که به نظر می‌رسد اروپا را به اتخاذ این تصمیم واداشته مشکلات و بحران هایی است که در زمینه دلار و شبکه سوئیفت (شبکه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) پس از یکجانبه گرایی‌های ایالات متحده در جهان ایجاد شده است. در حقیقت تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مختلف و همچنین استفاده ابزاری از دلار و شبکه سوئیفت در این روند باعث شده که جهان شمولی دلار و شبکه سوئیفت به شدت تضعیف شود. اکنون کشورهای مختلف درصدد هستند در جهت حرکت به سمت استقلال مالی بیشتر از واشنگتن و در امان ماندن از تأثیر دلار به اقتصاد داخلی شان به سمت ایجاد شبکه مالی مستقل ملی حرکت کنند. روسیه شبکه مالی مستقل خود را از دیرباز ایجاد کرده و لازم است که مسئولان کشور ما نیز در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهند. این اقدام اروپا هم در این راستا بوده و بسیار قابل توجه است؛ زیرا به اتحادیه این امکان را می‌دهد یک شبکه مالی مستقل از واشنگتن ایجاد کند. این مسئله همچنین اشراف نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا بر اقتصاد اروپا و جهان را کمتر خواهد کرد. ایجاد شبکه مالی مستقل در اروپا علاوه بر موضوع ایران در موضوع همبستگی و اتحاد اعضای اتحادیه نیز بسیار مهم است. اتحادیه در چند سال گذشته با بحران‌های زیادی روبرو بوده که واگرایی را در آن افزایش داده، بنابراین ایجاد شبکه مالی مستقل، تقویت یورو و اقداماتی از این دست روح همبستگی را در اروپا افزایش خواهد داد.
اکنون به نظر می‌رسد باید این حرکت اروپا را واکنشی به اعلام مواضع و ابراز نارضایتی چند باره مقامات تهران از اروپا در بحث برجام و اعلام این نکته که اگر اتحادیه به این بی تفاوتی ادامه دهد تهران از برجام خارج خواهد شد دانست. البته اروپا به لحاظ مالی و اقتصادی به شدت به آمریکا وابسته و تحت لوای این کشور بوده و از واشنگتن هراس دارد اما حالا به نظر می‌رسد مسئله ایران فرصتی تاریخی برای اروپا ایجاد کرده تا با اتخاذ سیاست مستقلانه جلوی زورگویی‌های واشینگتن ایستادگی کند. حال باید صبر کرد و دید که آیا اروپا قادر است با استفاده از این فرصت تاریخی راه خود را از واشنگتن جدا کرده و در مقابل ترامپ بایستد یا اینکه دوباره از این حرکت به عنوان حربه‌ای برای وقت کشی بیشتر استفاده کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.