۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 619975

یکم. «خندان است اما این روزها خون به دل دارد»!... اگر نمی‌دانید سخن از چیست، این چند خط را بخوانید.

دوم. حال و روز پسته فیض آبادِ مه ولات در خراسان رضوی، خوش نیست... ت. این را خبرنگارِ ما در گزارشِ خودش می‌نویسد.

سوم. خرداد همین امسال بود که مشکلاتِ پسته کارانِ مه ولات، بالا گرفت و صدایش تا به تهران رسید. در همان روزها سعید باستانی، نماینده مردم مه ولات،

تربت حیدریه و زاوه در مجلس به خبرنگاران گفت: اگر پسته و زعفران در تربت حیدریه و زاوه با مشکل روبه رو شود به معیشت مردم آسیب جدی وارد می‌شود. (خبرگزاری صدا و سیما).

چهارم. فیض آباد در خراسان رضوی دارای ۵۲۵۰ هکتار باغ پسته بارور و ۳۰۰۰ هکتار نهال است که رتبه نخست استان را دارد. پسته فیض آباد زودرس ترین پسته کشور است که برای مصرف نوبرانه به سراسرِ ایران صادر

می شود. فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد است.

پنجم. در خرداد ۹۶، معاون بیمه بانک کشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: «گرما و باد زدگی، خسارات زیادی را به باغ‌های پسته در فیض آباد وارد کرده است.» (تسنیم).... معنای گرمازدگی و باد زدگی، آیا همان تغییرات اقلیمی نیست؟

ششم. قصه پُرغصه پسته کارانِ خراسانی را که دنبال می‌کنی، به تیرماه ۹۵ می‌رسی، آن جا که مدیر حفظ نباتاتِ سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: «باغ‌های پسته گناباد، مه ولات، خلیل آباد، فیض آباد، بجستان، کاشمر و خواف، درگیر آفت پروانه چوبخوار شده‌اند.» (خبرگزاری صدا و سیما).

هفتم. وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید، گرمای مهلک دهه اول فروردین امسال، موجبِ خسارت به باغات پسته شد و برآورد انجمن پسته می‌گوید: تولید این محصول امسال حدود ۵۰ هزار تن خواهد بود، یعنی حدود یک چهارم تولید پسته پارسال. (ایسنا، ۹۷).

هشتم. «علی اکبر نام آور» در تولیدِ پسته در فیض آباد، به واقع، یک «نام آور و رتبه دار» است. او پیشترها در مصاحبه‌ای درباره کشت این محصول در منطقه آبا و اجدادی‌اش گفته: «در فیض آباد درختی از اجدادمان داریم که حدود ۱۲۰ سال سن دارد، اما باغ ریزی‌های جدی از ۴۰ تا ۴۵ سال پیش شروع شد. پدرم آقای رضا نام آور از اولین کسانی بود که شروع به کار کرد.

خیلی‌ها وقتی می‌دیدند پدرم زمین هایش را زیر کشت پسته برده، او را نصیحت می‌کردند که این کار را نکن. نتیجه‌ای نمی‌بینی. برخی می‌گفتند، حاج رضا دیوانه شده! اما وقتی محصول به بار نشست همان کسانی که می‌گفتند حاج رضا دیوانه شده، رفتند و زمین‌های خودشان را زیر کشت پسته بردند.»... فرزند حاج رضا اما به این نکته هم اشاره می‌کند: «سطح آب منطقه پایین رفته و شوری آب زیاد شده. سازمان آب، منطقه مه ولات را منطقه بحرانی اعلام کرده.» (سایتِ انجمن پسته ایران).

نهم. در این گیر و دار، «پسیلِ پسته» هم ناجوانمردانه‌تر از سال‌های پیش، به درختانِ پسته منطقه زده است. پسیل پسته یا همان «شیره خشک»، آفت کلیدی باغ‌های پسته است که از شیره پرورده گیاه می‌خورد و موجب ریزشِ جوانه‌های گل و برگ سال آینده درختان پسته می‌شود.

دهم. «کشاورز باید بداند در چه مقطع زمانی، عملیات سمپاشی، مبارزه با آفات، برداشت محصول و تغذیه باغ را انجام دهد.»... این را «حسین حکم آبادی» عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته کشور می‌گوید.

او مهم‌ترین مشکلات باغداران پسته را رعایت نکردن اصول مدیریت آب و خرده مالکی می‌داند. (ایرنا).

یازدهم. محمد جمالیزاده، کارشناسِ ارشد بیماری شناسی گیاهی و عضو انجمن پسته ایران است. او در جایی می‌گوید: «در ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین رقیب پسته ایران که در چند سال آینده گوی سبقت از ایران را می‌رباید سالانه بودجه‌های تحقیقاتی چند صد میلیون دلاری برای تحقیقات پسته اختصاص داده می‌شود و دانشکده اختصاصی تحقیقات پسته در کالیفرنیا تأسیس شده، اما دریغ از یک ریال هزینه در بخشِ تحقیقاتِ کشاورزیِ ما.» (ایاگنا / خبرگزاری کشاورزی کشور).

دوازدهم. فیض آباد، یک ایستگاه تحقیقات پسته دارد که در سال ۱۳۷۶ راه اندازی شده. این ایستگاه تحقیقات که آدم‌های کاربَلَد را گرد یکدیگر آورده، چه نسخه‌ای برای حالِ ناخوشِ این روزهای پسته فیض آباد دارد؟ حرفِ حسابِ مرکز تحقیقاتِ پسته ایران چیست؟... پسته فیض آباد، شاید این روزها - بیش از هر وقت دیگر- «نقشه راه» می‌خواهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.