تیم ملی والیبال ایران در صورتی که نتواند در گروه D صدرنشین شود، کار سختی در دور بعدی مسابقات قهرمانی جهان در پیش خواهد داشت.

پیروزی مقابل لهستان گام بلندی برای صعود به ۶ تیم برتر

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، نوزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان با حضور ۲۴ تیم از ۱۸ شهریور در ۶ شهر ایتالیا (فیرنتزه، بولونیا، باری، رم، میلان و تورینو) و ۳ شهر بلغارستان (رز، وارنا و صوفیا) آغاز شده است و ۸ مهر با معرفی قهرمان پایان می‌یابد.

این برای نخستین بار است که میزبانی این مسابقات به دو کشور واگذار می‌شود؛ اما مرحله سوم و فینال این رقابت‌ها با حضور شش تیم در تورین ایتالیا برگزار می‌شود.

فرمول مسابقات

پس از انجام ۱۵ مسابقه در هر گروه که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود چهار تیم نخست از گروه‌های شش تیمی صعود کرده و در گروه‌های E تا H (چهار گروه چهار تیمی) قرار می‌گیرند. به ترتیبی که جزییات آن در جدول زیر عنوان شده تیم‌های اول هر روه با تیم‌های دوم، سوم و چهارم سایر گروه‌ها به رقابت می‌پردازند. موضوع مهم در این مرحله این است که تمام امتیازات مرحله قبل حفظ و منظور می‌شود بدین صورت که جدول نهایی در مرحله دوم از مجموع ۸ بازی محاسبه شده که برای هر تیم شامل ۵ بازی دور اول و سه بازی دور دوم می‌باشد. پس از انجام شش مسابقه در هر گروه تیم‌های اول و دو تیم از بهترین تیم‌های رتبه دوم به دور بعد صعود می‌کنند.

دور سوم شامل دو گروه سه تیمی است و پس از انجام دو بازی تیم‌های اول و دوم هر گروه به صورت ضربدری دو بازی مرحله نیمه‌نهایی را انجام خواهند داد. تیم‌های سوم گروه‌های مرحله سوم برای کسب مقام پنجم و ششم رقابت می‌کنند. قهرمان این رقابت‌ها ۸ مهر در تورین ایتالیا مشخص خواهد شد.

جدول نتایج تا پایان بازی سوم سوم

تاکنون تمام تیم‌ها در هر چهار گروه سه بازی انجام داده‌اند و دو بازی دیگر را نیز تا روز پایانی به انجام خواهد رساند. جدول رده‌بندی گروه‌ها به شرح زیر است:

گروه A

از مهمترین نتایج این گروه در سه بازی اول شکست پنج سته بلژیک مقابل اسلوونی، شکست آرژانتین مقابل بلژیک و پیروزی اسلوونی مقابل تیم آماده ژاپن بود. در این گروه تیم‌های ایتالیا و اسلوونی با سه برد در صدر قرار دارند و سه تیم بلژیک، آرژانتین و ژاپن با یک برد برای مقام‌های سوم و چهارم در دو روز پایانی خواهند جنگید. با توجه به یک بازی آسان بلژیک مقابل دومینیکن و مسابقه حساس تیم‌های آرژانتین و ژاپن در روز آخر می‌توان صعود بلژیک را محتمل‌تر دانست. بازی تیم‌های ایتالیا و اسلوونی نیز در روز آخر مرحله اول صدرنشین را مشخص خواهد نمود.

بازی‌های مهم باقیمانده

ژاپن-بلژیک

آرژانتین-اسلوونی

ژاپن-آرژانتین

ایتالیا-اسلوونی

گروه B

در این گروه تیم‌های برزیل، فرانسه، کانادا، هلند، چین و مصر حضور دارند. بر خلاف پیش‌بینی‌ها تنها تیم کانادا توانست سه بازی نخست خود را با پیروزی پشت سر بگذارد و تیم‌های فرانسه، برزیل و هلند هر کدام یک بازی را به حریف باختند. از نتایج قابل توجه این گروه شکست ۳-۲ فرانسه مقابل برزیل بود اما بزرگترین شگفتی این مسابقات پیروزی ۳-۱ هلند در مقابل برزیل قهرمان المپیک رقم زد. با توجه با بازی‌های باقیمانده‌ی کانادا مقابل برزیل و فرانسه بعید به نظر می‌رسد آنتیگا –مربی سابق لهستان مدافع عنوان قهرمانی- بتواند جایگاه صدرنشینی را تا روز پایانی حفظ کند. دیگر بازی تعیین‌کننده این گروه نیز جدال هلند شگفتی‌ساز با فرانسه است.

بازی‌های مهم باقیمانده

فرانسه-هلند

برزیل-کانادا

کانادا-فرانسه

گروه C

در این گروه سه قدرت تراز اول والیبال جهان آمریکا، روسیه و صربستان به همراه سه تیم استرالیا، کامرون و تونس قرار دارند. از نتایج شایان توجه بردهای پنج سته آمریکا مقابل صربستان و استرالیا و پیروزی ۳-۱ مقابل روسیه بود.

به نظر می‌رسد با توجه به صدرنشینی آمریکا در سه بازی نخست و دو بازی آسان پیش رو مقابل کامرون و تونس این جایگاه برای این تیم تا روز پایانی نیز تضمین شده است و استرالیا نیز کار چندان دشواری برای رسیدن به دور بعد پیش رو ندارد. بازی صربستان و روسیه نیز در روز آخر تأثیر قابل توجهی در رده‌بندی نهایی تیم‌ها خواهد داشت.

بازی‌های مهم باقیمانده

صربستان-روسیه

گروه D

در این گروه که تیم ملی کشورمان نیز حضور دارد تیم‌های لهستان و بلغارستان از مدعیان صعود بوده و سه تیم نه چندان قدرتمند کوبا، فنلاند و پرتوریکو نیز حاضرند. بدون تردید مهمترین بازی سه روز نخست بازی ایران در مقابل یکی از دومیزبان رقابت‌ها بلغارستان بود که با برد سه امتیازی ایران همراه شد. در سه بازی اول دو تیم لهستان و ایران باسه برد،  ۹ امتیاز مجموع ست‌های برده و باخته یکسان و با اختلاف امتیازشماری در رده‌های اول و دوم گروه هستند. بازی تأثیرگذار این گروه برای کسب صدرنشینی بازی ایران مقابل لهستان در روز دوشنبه است و بازی روز پایانی تیم‌های لهستان و بلغارستان در رده‌بندی پایانی این گروه مؤثر خواهد بود.

بازی‌های مهم باقیمانده

ایران-لهستان

بلغارستان-لهستان

مرحله دوم مسابقات

با توجه با در نظر گرفتن تمام امتیازات مرحله اول در جدول رده‌بندی مرحله دوم و همگروهی با تیم‌های دوم و سوم و چهارم دیگر گروه‌ها، تمام تیم‌ها از جمله ایران طبیعتاً تمام تلاش خود را برای صدرنشینی در گروه به کار می‌گیرند. بنابراین حتی از دست دادن یک امتیاز مقابل لهستان نیز در سرنوشت ایران در پایان مرحله دوم تأثیر بسزایی خواهد داشت.

چنانچه فرضاً رده‌بندی تیم‌ها تا روز آخر تغییری نکند تیم ایران در مرحله بعد با آمریکا، برزیل و بلژیک همگروه می‌شود.

رویارویی با لهستان، یک فینال زودرس

تیم ملی والیبال ایران در شرایطی دوشنبه شب از ساعت ۲۲ به مصاف لهستان می رود که اهمیت این مسابقه بسیار بالاست. ۲ تیم تا به حال از ۳ برد ۹ امتیاز، ۹ ست برده و ۲ ست باخته دارند. در صورتی که شاگردان کولاکوویچ نتوانند از سد مدافع عنوان قهرمانی عبور کنند، در دور بعدی احتمالا با تیم های قدرتمندی همگروه می شوند. از سویی با توجه به محاسبه امتیازات دور نخست در دور دوم، قطعا کسب امتیازات کامل از این گروه می تواند گام بلندی برای صعود به ۶ تیم برتر هم باشد. در صورتی که ایران برنده  بازی با لهستان باشد، در دور بعدی می تواند شرایط بهتری را تجربه کند و شانس صعودش بالا خواهد بود. بنابراین رویارویی با قهرمان دوره قبلی یک فینال زودرس برای شاگردان کولاکوویچ به حساب می آید.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.