با پیگیری‌های روزنامه قدس شارژ گران الیت تاحدودی اصلاح شد.

شارژ ۲۰۰۰ تومانی الیت، یک گام به نفع شهروندان

به گزارش خبرنگار ما در پی درج سلسله گزارش‌های روزنامه قدس از الزام شارژ ۵۰۰۰ تومانی و ضرایبی از عدد ۵ برای هر پلاک خودرو و رد ادعاهای مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای از سوی سیستم بانکی، خوشبختانه یک گام در جهت حذف این اجحاف به شهروندان برداشته شد.

 ماجرا چه بود؟

ماجرا از این قرار بود که تا به امروز هر پلاک خودرو می‌بایست حداقل ۵۰۰۰ تومان شارژ می‌شد و امکان شارژ کمتر از ۵۰۰۰ تومان اصلاً نبود.

در راستای این الزام در سایت شرکت الیت ارقامی شامل ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ هزار تومان برای شارژ پلاک خودروها از قبل تعیین شده بود و شهروندان هیچ اختیاری برای انتخاب مبلغ شارژ نداشتند.

شارژ الیت توسط پارکبانان نیز به همین منوال بود و پارکبانان مالکان خودرو را وادار به پرداخت این ارقام می‌کردند.

این در حالی است که شهروندان و مسافران این کلانشهر سال‌هاست از هزینه بالای پارک خودرو در معابر مشهد گلایه دارند.

 افشای برخی ادعاها

در جریان تهیه این گزارش‌ها برخی ادعاها نیز افشا شد.

به گونه‌ای که سیستم بانکی زیر بار این الزام به بهانه الکترونیکی شدن پرداخت‌ها نرفت و مدعی شد که دستگاه‌های پوز پارکبانان یک دستگاه معمولی است و می‌توانند با هر مبلغی تراکنش انجام دهند؛ لذا این محدودیت تنها بنا به تقاضای شرکت الیت به بانک اعلام شده است.

اما شرکت الیت مدعی بود که بانک عامل تنها با شرط لحاظ کردن ارقام ۵۰۰۰ تومانی و ضرایب از عدد ۵ اقدام به الکترونیکی کردن پرداخت‌ها کرده در حالی که بانک عامل این ادعا را رد کرد و این گونه افشا کرد که نظام بانکی هیچ محدودیتی برای پرداخت الکترونیکی ندارد.

 یک تخلف محرز

این الزام اگرچه نوعی تخلف محرز بود، اما بی‌سر و صدا اجرا می‌شد چند روزی است که تاحدودی در سایت الیت اصلاح شده است.

بنا به انتقادهایی که به این موضوع شده بود عدد ۲۰۰۰ تومان نیز به این ارقام اضافه شد تا زائر و یا شهروندی که تنها برای ساعتی می‌خواهد در معبری پارک کند بیشتر از هزینه پارک، شارژ پرداخت نکند.

در انتقادهای مردمی آمده بود چرا دارندگان خودرو باید بیشتر از نیازشان پلاک خودرو خود را شارژ کنند در حالی که معلوم نیست تکلیف مبالغ باقیمانده از شارژ پلاک‌ها بویژه خودرو زائران در حساب الیت چه خواهد شد.

 الزام شارژ بالای ۵۰۰۰ تومان

برای اعلام نتیجه این پیگیری با مدیر روابط عمومی شرکت ترافیک هوشمند الیت گفت ‌و ‌گو می‌کنیم.

فاطمی نسب از اضافه شدن عدد ۲۰۰۰ تومان به ارقام قابل شارژ پلاک هر خودرو در سایت الیت خبر می‌دهد و می‌گوید: اما الزام شارژ بالای ۵۰۰۰ تومان با دستگاه پوز پارکبانان هنوز وجود دارد.

 مدیر روابط عمومی شرکت ترافیک هوشمند الیت با بیان اینکه در حال حاضر شهروندان فقط با دو روش، دستگاه پوز پارکبانان و درگاه‌های اینترنتی می‌توانند اقدام به شارژ پلاک خود کنند، می‌افزاید: بنابراین چاره‌ای جز پرداخت ارقام ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ هزار تومان به پارکبانان ندارند، اما برای انتخاب عدد ۲۰۰۰ تومان تنها باید به سایت شرکت الیت مراجعه کنند.

 لزوم ورود شورا به موضوع

اما آنچه در واکاوی این موضوع مشهود است اینکه بیشترین میزان شارژ پلاک خودروها توسط پارکبانان صورت می‌گیرد و درصد خیلی ناچیزی از شهروندان و زائران از طریق سایت شرکت الیت اقدام به شارژ پلاک خودرو می‌کنند.

با این توجیه، حذف این الزام هنوز منتظر عزم جدی مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد است. به گفته منتقدان دریافت وجه قبل از ارایه خدمت، از زائرانی که بخشی از پول آن‌ها بدون استفاده از خدمات الیت در حساب این شرکت می‌ماند نوعی تخلف و اجحاف به مردم است و البته برخی نیز معتقدند که دریافت عوارض شهرداری از خودروها که سالانه پرداخت می‌شود آیا خود نوعی پرداخت هزینه‌های پارک خودرو در حاشیه خیابان را در بر نمی‌گیرد که شهرداری در قالب پارک در حاشیه خیابان دوباره اقدام به دریافت وجه از دارندگان خودرو می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.