اوایل اسفند ۹۶ بود که با پیگیری‌های اکیپ خبری روزنامه قدس، جلسه‌ای در مسجد روستای چهل بازه واقع در خیابان توس ۹۸ برگزار شد.

بهسازی کال زرکش؛ راه و شهرسازی به وعده اش عمل نکرد

در این جلسه که با محوریت شرایط و معضلات کال زرکش برگزار شده بود، مسئولانی از اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و شرکت آب منطقه‌ای استان حضور داشتند و از نزدیک و از زبان مردم روستاهای امیرآباد، چهل بازه و صید آباد، با مشکلات ومعضلات آن‌ها که در همسایگی کال زرکش زندگی می‌کنند، آشنا شدند.

آنچه که برآیند آن جلسه بود در نهایت به برنامه ریزی برای شروع ساماندهی کال زرکش از اواخر تابستان منتهی شد. با گذشت حدود هفت ماه از آن زمان و در جهت پیگری موضوع ساماندهی کال زرکش با مسئولان مرتبط با موضوع تماس گرفتیم تا از چند وچون فعالیتی که در این مدت برای ساماندهی کال زرکش انجام شده با خبر شویم، ولی در نهایت ناباوری آنچه که عایدمان شد، هیچ بود. کال زرکش هیچ اقدامی تاکنون به خود ندیده جز چند جلسه‌ای که به قول مهندس رحمانی پور، رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی که خودش شخصاً در جلسه اسفندماه گذشته حضور داشت در این مدت هفت ماه پیشرفتی نداشته است!

 تفاهمنامه‌ای که ترمز کار را کشیده است

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد پیگیری موضوع ساماندهی کال زرکش گفت: طرح ساماندهی کال زرکش فرآیند بررسی و تصویبش را طی می‌کند. ما نیز در این مدت جلساتی را با فرمانداری و دستگاه‌های مرتبط برقرار کردیم تا تفاهمنامه‌ای بین هفت دستگاه متولی این طرح بسته شود تا سهم هرکدام از دستگاه‌ها معین شود و بعد از آن عملیات اجرایی آغاز شود.

وی همچنین در واکنش به این مطلب که طبق اعلام شما قرار بود از اواخر تابستان طرح ساماندهی کال زرکش عملیاتی شود، اظهارداشت: موضوع ساماندهی کال زرکش به قوت خود باقی است و پیگیری‌ها در حال انجام، اما برای هماهنگی بین دستگاهی تأخیرهایی وجود دارد که همین کار را سخت‌تر کرده است. امیدواریم هرچه زودتر با تفاهمنامه‌ای که تصویب خواهد شد، کار سرعت بیشتری بگیرد.

فرشته رحمانی پور در ادامه در مورد وضعیت بودجه‌ای که گفته می‌شد به صورت ملی برای ساماندهی کال زرکش در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: ۲۱ میلیارد تومان اعتباری است که در سال ۹۶ به کل پروژه‌های ما اختصاص داده شده است که این رقم نیز برای پروژه‌های ناتمام هزینه خواهد شد؛ البته پروژه کال زرکش در مراحل ابتدایی قرار دارد که با طی این مراحل برای اختصاص بودجه آن هم راهکارهایی داریم.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین گفت: هفته آینده جلسه‌ای با حضور هفت دستگاه مرتبط با ساماندهی کال زرکش برگزار خواهد شد که امیدواریم در آن جلسه وظایف هرکدام از دستگاه‌ها معین شود و کار به مراحل اجرایی‌اش نزدیک شود.

 ساماندهی زرکش بعد از سیاسک

مهندس علی میرزایی، دبیرکارگروه نجات کشف رود نیز که معاونت شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی را برعهده دارد درخصوص آنچه که تاکنون برای ساماندهی کال زرکش انجام شده است، گفت: کشف رود هشت کال فرعی دارد که ساماندهی هر کدام از آن‌ها اولویت بندی شده است. در حال حاضر ساماندهی کال سیاسک در اولویت قرار گرفته است و با توجه به کمبود اعتباری که هست ساماندهی کال زرکش در محله بعدی قرار گرفته است؛ گرچه که بودجه‌ای که مورد نیاز هست، اگر برسد، کال زرکش هم با اولویت خاص پیگیری خواهد

شد. وی افزود: از چهار سال قبل قرار بود ۱۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی کشف رود دولت در طول سه سال به ما بودجه بدهد که تاکنون بعد از چهار سال تنها ۱۴ میلیارد تومان اختصاص داده شده که ۶ میلیارد از آن صرف هزینه هایی جز کشف رود شده

است.

در حال حاضر نیز ۱۱ میلیارد تومان بدهی داریم با این وجود ما فعالیتمان را تعطیل نکرده‌ایم و با همکاری هایی که استانداری و قوه قضائیه داشته‌اند  با همان اولویت بندی که شده، کار را دنبال می‌کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.