معاون توسعه بورس کالای ایران گفت: امسال در حوزه گواهی سپرده زعفران و همچنین بازار فیزیکی در مجموع ۴۶ تن طلای سرخ در بورس کالای ایران معامله شده است.

معامله ۴۶ تن طلای سرخ خراسان رضوی در بورس کالا/۷۰ هزار خراسانی در کار زعفران هستند

به گزارش قدس آنلاین، اکبر میرزاپور در حاشیه برگزاری جلسه هم اندیشی زعفران در تربت حیدریه از راه اندازی بازار قرارداد آتی نیز خبرداد و افزود:از آغاز راه اندازی این بازار در دوم خرداد امسال تاکنون  ۹۰۴ هزار قرارداد به میزان ۹۰  تن زعفران معامله شده که گردش مالی این محصول تاکنون به ۲۸ هزار میلیارد ریال رسیده در حالی که  فقط یک تن محصول تحویل شده است و مابقی  را باید کشاورزان در سررسید های معین تحویل دهند.

معاون توسعه بورس کالای ایران گفت: تاکنون سررسید شهریور، به اتمام رسیده است و کشاورزان می توانند محصول خود را برای سررسید آبان با قیمت هر کیلو ۱۲۰ میلیون ریال و برای سررسید دی  برای هر کیلو ۱۶۳ میلیون ریال پیش فروش کنند.

میرزاپور مزیت این اقدام را در تعیین قیمت جهانی زعفران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تولید این محصول در ایران انجام می شود؛ از این رو این بازار می تواند بعنوان یک مرجع در تعیین قیمت داخل و خارج نیز عمل کند.

بورس کالای ایران از سال  ۹۵ تا ۹۷ سه حوزه وارد بازار زعفران شده که در مرحله نخست ابزارهایی مانند بازار گواهی سپرده را راه اندازی و در ادامه با سیاست های حمایتی یا همان خرید توافقی بستر سازی برای ایجاد بازار نوین را نیز شکل داده است.

خراسان رضوی ۸۲ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران دارد که هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به اراضی زعفران شهرستان زاوه اختصاص دارد.

در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این تعداد بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بیش از ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در  مجموع  ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم  ابجاد می کند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.