رئیس ستاد بازسازی عتبات در سامرا با اشاره به اقدامات این ستاد در سامرا از سنگ‌فرش باب‌الغیبه به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و باب‌القبله به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع در حرم امامین عسکریین (ع) خبر داد.

ساخت گنبد حرم امامین عسکریین (ع) با مساحت ۱۲۰۰ مترمربع/پیشرفت ۹۸ درصدی سنگ‌فرش صحن باب‌الغیبه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سامرا یکی از شهرهای مهم زیارتی عراق است که در سال‌های گذشته به دلیل نفوذ تکفیری‌ها و داعش به این سرزمین و عدم وجود امنیت لازم، امکان اعزام زائران به سامرا برای زیارت حرم امامین عسکریین (ع) وجود نداشت و حتی به دلیل توطئه‌های دشمنان اسلام، نه تنها گنبد، بلکه فضا و صحن این حرم نیز فضای چندان مناسبی نداشت.

حرم امامین عسکریین(ع) در سال ۱۳۸۴ در نخستین حمله تروریست‌های تکفیری به حرم عسکریین(ع) بسیار تخریب شد، تا جایی که گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت. شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد، اما به علت استحکام بنا، پایه‌های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها سالم باقی ماند.

دومین انفجار در حرم عسکریین(ع) نیز با حمله تروریست‎ها در سال ۱۳۸۶ آغاز شد که در آن زمان آن‌ها پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‎گذاری در حرم کردند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست به طور کامل تخریب شد و شمار زیادی از زائران در آنجا به شهادت رسیدند.

پس از شکل‌گیری داعش نیز با توجه به اهمیت سامرا برای مسلمانان، حرم امامین عسکریین (ع) مورد تعرض داعش قرار گرفت؛ به طوری که سال ۱۳۹۳ با تلاش و مقاومت مردم و نیروهای نظامی توطئه داعشی‌ها خنثی شد و آن‌ها نتوانستند به این حرم نفوذ کنند. البته با وجود گذشت بیش از سه سال از این فاجعه، هنوز هم آثار گلوله‌های داعشی‌ها در نه تنها اطراف حرم بلکه در جای جای این شهر دیده می‌شود.

پس از این فجایع و تخریب‌های مکرر دشمنان اسلام در سامرا، ستاد بازسازی عتبات اقدام به بازسازی و توسعه حرم شریف امامین عسکریین (ع) کرد و تاکنون فعالیت‌های مختلفی برای توسعه و بازسازی این حرم شریف انجام داده است.

در ادامه گفت‌وگویی با «عباس قطب‌الدینی» رئیس ستاد بازسازی عتبات در سامرا را درباره اقدامات ایران در حرم امامین عسکریین(ع) می‌خوانیم:

ساخت گنبد حرم امامین عسکریین (ع) با مساحت ۱۲۰۰ مترمربع

ستاد بازسازی عتبات در شهر سامرا پس از استقرار و آغاز فعالیت در سال‌های نخست چه اقداماتی را عملیاتی کرد؟

شهر سامرا دو نگین امامت و چراغ فروغ هدایت را میهمان است که علاوه بر حرم مطهر امامین عسکریین (ع)، منزل امام زمان (عج) و محل غیبت ایشان نیز به شمار می‌رود.

ستاد بازسازی عتبات در وهله نخست کار ساخت گنبد طلای حرم امامین عسکریین(ع) را از سال ۱۳۸۹ کلید زد. این گنبد که با مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع بزرگترین گنبد در اعتاب مقدسه به شمار می‎آید، در تابستان ۱۳۹۱ با بیش از ۲۳ هزار خشت طلا، طلاکاری شد.

پس از آن، ضریح مطهر، صندوقچه‌های قبور و درهای حرم با همت هنرمندان ایرانی ساخته و در سامراء به بهره‌برداری رسید.

پیشرفت ۹۸ درصدی سنگ‌فرش صحن ۲۵۰۰ متری باب‌الغیبه سامرا 

هم‌اکنون چه برنامه‌هایی را در حرم امامین عسکریین (ع) دست اجرا دارید؟

ستاد بازسازی عتبات طرح‌هایی را در این مکان مقدس در دست اجرا دارد که امید است مورد عنایت امامین عسکریین (ع) و توجهات حضرت بقیه الله (عج)  قرار بگیرد و با این برنامه‌ها بتوانیم غبار غربت را از خانه پدری حضرت مهدی(عج) بزداییم. یکی از برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات در سامرا، سنگ فرش صحن باب الغیبه به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که نقش مهمی در این امر دارد.

همچنین ساختمان اداری ستاد بازسازی عتبات عالیات سامرا و پله برقی برای سرویس‌های بهداشتی، کارخانه تصفیه آب، ترمیم کتیبه‌های گنبد حرم مطهر امامین عسکریین (ع) و نصب نیم ضریح سرداب مقدس و سنگ فرش باب القبله از دیگر برنامه‌های ما در سامرا است.

سنگ فرش محوطه باب الغیبه حرم مطهر امامین عسکریین (ع) از چه زمانی به ستاد بازسازی عتبات محول شد؟

محوطه باب الغیبه حرم مطهر امامین عسکریین (ع) از محل ورودی اصلی حرم از سمت غرب منتهی به سرویس‌های بهداشتی، از سمت شمال مسجد قدیم و گنبد به سرداب حضرت حجت (عج) و از سمت جنوب به دیوار بتنی و ساختمان‌های قدیمی و سمت شرق به درب اصلی باب الغیبه حرم مطهر منتهی می‌شود که انجام سنگ‌فرش این بخش از ۱۸ خردادماه سال جاری طی صورت‌جلسه با متولیان عتبه عسکریین (ع) به ایران محول شد.

پس از تکمیل زیرسازی صحن باب الغیبه توسط حرم عسکریین (ع)، صحن مطهر تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات سامرا شد و از خرداد امسال قالب بندی، آرماتور بندی و بتن‌ریزی در قطعات چهار در چهار متر مربع و ارتفاع ۲۵ سانتی‌متر صورت گرفت و بتن ریزی با عیار ۳۵۰کیلوگرم بر متر مکعب طی مدت ۲۰ روز به اتمام رسید.

با توجه به اینکه سنگ سفید کریستال قروه به حجم ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع در انبار موجود بود، پس از تجهیز کارگاه و تهیه مصالح شن و ماسه و سیمان، اعزام نیروهای سنگ کار و کارگر از ۶ خرداد امسال آغاز شد.

هم‌اکنون این محوطه از صحن حرم سامرا چه روندی را طی می‌کند و چند درصد پیشرفت داشته است؟

پروژه سنگ فرش باب الغیبه طی مدت حدود دو ماه انجام شد و تاکنون این پروژه بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و 2 درصد باقیمانده مربوط به دریچه‌های خروجی آب و نصب نوار استیل در درزهای انقطاع و یا ژوئن‌ها است.

این پروژه در پنج مرحله اجرا شد که در دو مرحله بتن ریزی و سه مرحله سنگ فرش اعزام نیرو داشتیم و استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قم، گلستان و سمنان ستاد بازسازی عتبات عالیات سامرا را در تأمین نیروی کار یاری کردند.

احداث ساختمان اداری حرم سامرا در ۴ طبقه/ پیشرفت ۷۰ درصدی این بخش

یکی از طرح‌های توسعه و بازسازی حرمین عسکریین (ع) احداث ساختمان اداری است، این بخش تاکنون چقدر پیشرفت داشته است؟

ساختمان اداری ستاد سامرا در محل جنوب حرم مطهر امامین عسکریین (ع) سمت باب القبله، پشت مضیف زائران قرار دارد. این ساختمان از جمله ساختمان‌های قدیمی به مساحت ۳۰۰ متر در هر طبقه بوده که توسط عتبه مقدس امامین عسکریین (ع) تحویل ستاد بازسازی عتبات شد و از اول اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به پاک‌سازی و بیرون ریختن زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی آن اقدام و عملیات بهسازی و بازسازی ساختمان از اول خردادماه امسال آغاز شد.

 ساختمان اداری ستاد سامرا در همان زمین اولیه به مساحت ۳۰۰ متر در چهار طبقه پیش‌بینی شده است که در طبقه همکف مغازه به ابعاد مختلف وجود دارد و در طبقات فوقانی یعنی اول و دوم، در هر طبقه ۱۰ اتاق حدود ۱۲ متری به همراه یک سرویس بهداشتی عمومی و دو سرویس بهداشتی خصوصی و دو آبدارخانه ساخته می‌شود.

 مساحت هر طبقه حدود ۳۰۰ متر مربع است که با همت و تلاش نیروهای متبرع متخصص در بخش‌های مختلف مرمت و بازسازی شده است و در حال حاضر این ساختمان دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

همچنین قرار است در طبقه چهارم ساختمان ستاد سامرا چند دستگاه سوئیت با سازه سبک فریم آهن و سقف ساندویچ پنل در مساحت حدود ۲۵۰ متر مربع به منظور اسکان و پذیرایی از میهمانان خاص ستاد سامرا احداث شود که پس از تکمیل ساختمان اداری در طبقه سوم، عملیات اجرایی طبقه چهارم آغاز خواهد شد.

خشت‌های طلای ایوان باب‌القبله در حال تولید و بازسازی است

در ایوان باب‌القبله حرم امامین عسکریین (ع) اواخر سال گذشته دیوارها در حال بازسازی بودند، ترمیم کتیبه‌ و ایوان‌های این بخش به کجا رسیده است؟

برای ترمیم کتیبه‌های گنبد حرم مطهر امامین عسکریین (ع) نیز اقداماتی صورت گرفته است. در حال حاضر در ایوان باب‌القبله خشت‌های طلا و کتیبه‌های قرآنی در مرحله تولید و بازسازی است و در اطراف گنبد مطهر کتیبه‌های اسماء ائمه اطهار (ع) و امامین عسکریین (ع) در حال نصب است.

تاکنون چند کتیبه در باب‌القبله نصب شده است؟

 از 12 کتیبه تعداد دو کتیبه به طور کامل نصب شده است و سایر کتیبه‌ها نیز به مرور زمان پس از بررسی و ترمیم در جای خود قرار می‌گیرد.

سنگ فرش باب القبله حرم سامرا با مساحت ۱۷۰۰ مترمربع

باب‌القبله یکی از بخش‌های اصلی در حرم سامرا به شمار می‌رود، اواخر سال گذشته این صحن قرار بود سنگ‌فرش شود، آیا اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

پروژه سنگ فرش باب القبله به مساحت تقریبی یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع پس از زیرسازی توسط عتبه عسکریه تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات سامرا خواهد شد و پس از آن جهت عملیات بتن‌ریزی و سنگ فرش اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

زمان‌بندی پیش‌بینی شده برای اتمام سنگ‌فرش باب‌القبله چقدر است؟

بتن‌ریزی قبل از اربعین به طور کامل اجرا خواهد شد و سنگ فرش پروژه بعد از اربعین سید و سالار شهیدان در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.