مدیر پرستاری بیمارستان قائم گفت: بیمارستان قائم در زمینه سنجه‌های اعتبارسنجی موفق به کسب درجه یک شده است و هدف ما به دست آوردن درجه یک عالی است.

بر اساس سنجه‌های اعتبارسنجی، بیمارستان قائم درجه یک است
به گزارش قدس آنلاین ، علی گلستانی ، در طی بازدید از بیمارستان قائم اظهار کرد: بیشترین تمرکز ما در بیمارستان، رسیدگی به بیماران اورژانس است که در اولویت کاری قرار دارند. ما در راستای سنجه‌های اعتباربخشی و در جهت افزایش کیفیت بیمارستان قدم برداشته‌ایم و امید داریم که در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش کیفیت کار در تمام سطوح کاری بیمارستان باشیم. یکی از اهداف مهم بیمارستان، کسب درجه یک عالی است. درواقع درجه یک عالی نهایت درجه ارزشیابی است که تعداد اندکی از بیمارستان‌ها به این درجه می‌رسند.
وی افزود: درحال حاضر بیمارستان قائم دارای درجه یک است. برای دست‌یابی به سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان قائم باید حداکثر امتیاز را به‌دست آورد. 1200 سنجه‌ اعتباربخشی وجود دارد، اما از مهمترین این سنجه‌ها می‌توان به کنترل عفونت، کنترل زخم بستر، رضایت‌مندی بیمار، رضایت‌مندی ارباب رجوع و بهداشت و تمیزی بیمار اشاره داشت. وزارت بهداشت برای نخستین بار در چهار سال گذشته سنجه‌های اعتباربخشی را به بیمارستان‌های خصوصی و دولتی ابلاغ کرده و سالی یک بار به‌وسیله اعضای سازمان وزارت بهداشت ارزیابی می‌شود.
رسیدگی به بیماران بخش اورژانس، نخستین رسالت ما است
گلستانی در رابطه با تعداد کارمندان پرستاری خاطرنشان کرد: با توجه به این که هدف، رسیدن به درجه یک عالی است بنابراین در این راستا نیازمند به پرسنل، کمک‌بهیار و تکنسین‌های مختلف هستیم و نامه‌نگاری‌هایی برای دست‌یابی به این تعداد پرسنل انجام شده است. درواقع برای ایجاد تناسب میان هر تعداد بیمار با پرستار ضریب‌هایی مشخص شده که در بخش‌های گوناگون بیمارستان متفاوت است. در چیدمان خود به بخش‌ اورژانس بیمارستان که دارای بیماران بدحال بوده و کاربری پرسنل بیشتر است، توجه خاصی داشته‌ایم. معتقدیم که رسیدگی به بیماران اورژانس، نخستین رسالت بیمارستان است. در مراقبت‌های بخش پرستاری توجه خاصی به کنترل عفونت، پیشگیری از زخم بستر، رضایت‌مندی و... برای هر کدام از این مؤلفه‌ها برنامه گذاشته‌ و میزان زیادی پیروز بوده‌ایم.
وی در رابطه با موفقیت بیمارستان در دست‌یابی به برخی از سنجه‌های اعتبارسنجی توضیح داد: سه ماه اول سال جاری نسبت به سه ماه آخر سال گذشته توانسته‌ایم در زمینه کنترل و پیشگیری از زخم بستر تا 50 درصد میزان زخم بستر را کاهش دهیم. نکته اینجاست که ضریب اشتغال تخت‌های بیمارستان در بخش‌های اورژانس معمولا بالای 100 درصد است، حداقل درصد اشغال تخت در بیمارستان 80 درصد است. درواقع  بیشتر تخت‌ها در 24 ساعت شبانه‌روز پر است، بنابراین درتلاشیم با مدیریت تخت، بیماران را جابه‌جا کنیم تا بتوانیم پاسخگوی بیماران اورژانس باشیم. 
مدیر پرستاری بیمارستان قائم تصریح کرد: بیمارستان قائم تنها بیمارستان شمال شرق ایران است که پاسخ‌گوی بیماران نورولوژی است. بیماران نورولوژی بیمارانی هستند که نیاز به اقدامات سریع، به‌موقع، کیفی و علمی هستند. بنابراین تلاش کرده‌ایم تا از تمام بیمارستان‌هایی که دارای بیماران نورولوژی هستند پذیرش داشته باشیم.
وی افزود: حدود یک سوم از تخت‌های بیمارستان به بیماران نورولوژی اختصاص داده شده است. بخش اعصاب بیمارستان، دارای 48 تخت است. بخش جراحی اعصاب دارای 24 تخت است. تعداد زیادی بیمار نورولوژی نیز به‌وسیله مدیریت تخت در شیفت‌های عصر و شب در بیمارستان جابه‌جا و منتقل می‌شوند. باوجود برخی از کمبودها در زمینه تخت هر بیمار نورولوژی که به اورژانس آید از طرف بیمارستان پذیرفته می‌شود.
بیمارستان قائم دارای کدهای 724 و 247 است
گلستانی با بیان اینکه «کدهای 724 متعلق به بیماران سکته کرده اورژانس مغزی هستند و براساس هماهنگی‌های انجام شده رسیدگی و درمان به‌موقع برای آن‌ها درنظر گرفته شده است» خاطرنشان کرد: براساس این کدها رسیدگی به بیماران زیرمجموعه این کدها کمتر از چهار ساعت انجام می‌شود و درمان‌های لازم برای آن‌ها ارائه می‌شود. کد 247 متعلق به سکته‌های قلبی است. پرسنل بیمارستان در راستای این کدها آموزش‌های لازم را دیده‌اند و به محض اینکه بیماری با عنوان کد معرفی ‌شود، کد بیمار در سامانه بیمارستان ثبت می‌شود و پیش از آنکه بیمار به بیمارستان برسد پرسنل در حالت آماده‌باش هستند. 
وی در رابطه با پروژه‌های بیمارستان قائم توضیح داد: پروژه حامد دبیری یک از طرح‌های برنامه‌ریزی شده برای بیمارستان قائم است که مربوط به مرحوم دکتر حامد دبیری است. مهمتر از آن پروژه اورژانس بزرگ بیمارستان  در خیابان کوهسنگی است و قرار است تا در نخستین فرصت یکی از طبقات آن، مورد بهره‌وری قرار گیرد. بنابراین با انتقال اورژانس فعلی به اورژانس جدید فضای بهتری برای بیماران فراهم خواهد شد.   
مدیر پرستاری بیمارستان قائم تشریح کرد: برای رسیدگی به مشکلات بیماران بستری شده در بیمارستان یکی از پرسنل وظیفه دارد تا هر روز صبح از اورژانس متمرکز بازدید کرده و از بیماران جدید مصاحبه بگیرد تا از مشکلات آن‌ها جویا شود. درواقع این افراد، رابط صدای بیمار است و هر روز صبح بایستی گزارش بازدید خود را در اختیار مسئولان مربوط قرار دهد.
رابطان حاضر در بیمارستان قائم، پیگیر مشکلات بیماران هستند
گلستانی ادامه داد: برای توجه بیشتر به مادران باردار و پرخطر نیز رابطانی وجود دارند تا با زنان باردار بستری در بیمارستان مصاحبه بگیرند و پیگیر مشکلاتشان باشند. همچنین بر روند انجام اقدامات پاراکلینیک آن‌ها  نظارت کند. گفتنی است که با این طرح، میزان رضایت‌مندی بیماران در طول زمان بیشتر خواهد شد. از سویی دیگر صندوق‌هایی در بخش‌های گوناگون نصب شده تا بیماران یا همراهان آن‌ها بتوانند نظرات خود را بنویسند و بدون واسطه با مدیران بیمارستان ارتباط برقرار کنند. درواقع ابتدای ورودی بخش، تصویر رئیس، سرپرستار و مسئول رسیدگی به شکایات بخش را به همراه شماره تلفن آن‌ها نصب کرده‌ایم تا به‌راحتی بتوانند نظرات خود را به گوش مسئولان برسانند.
   
وی با باین اینکه «بایستی رضایت‌مندی بیماران بستری در بیمارستان در زمینه زخم بستر به بالای 80 درصد برسد» تصریح کرد: دو سال است که طب اورژانس در بیمارستان ایجاد شده و متخصصان این طب در اورژانس به صورت 24 ساعته حضور دارند. 
مدیر پرستاری بیمارستان قائم در رابطه با شیوه آموزش به دانشجویان توضیح داد: در بیمارستان‌های آموزشی نوعی گاردینگ وجود دارد. درواقع هر اقدامی که این دانشجویان پزشکی در بیمارستان انجام می‌دهند با همراهی مسئولان مربوط است. نکته مهم این است که یکی از سنجه‌های اعتباربخشی خطاهای 28 گانه است. برای جلوگیری از این دسته از خطاها، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. درواقع هر خطایی که در بخش اتفاق افتد گزارش می‌شود و آن‌ دسته از خطاهایی که نیاز به پیگیری دارد بررسی و فهرست می‌شود و در پایان ماه در کمیته مربوط پیگیری می‌شود. 
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.