مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با بیان اینکه «مراجعات مردم به دستگاه‌های حمایتی افزایش یافته است»، گفت: برآوردها نشان می‌دهد مراجعات مردم به دستگاه‌های حمایتی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

افزایش دوبرابری مراجعات مردم خراسان رضوی به دستگاه‌های حمایتی
 به گزارش قدس آنلاین، حبیب‌الله آسوده امروز در نشستی خبری که در محل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان برگزار شد، اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی شرایط عادی نداریم و مراجعات مردم به دستگاه‌های حمایتی افزایش یافته است. برآوردها نشان می‌دهد مراجعات مردم بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است. همه ما باید انسجام پیدا کرده و کمک کنیم پاسخ‌گوی مطالبات  مردم نیازمند باشیم. گلایه‌های اجتماعی و سیاسی مشکلی را حل نمی‌کند، مردم می‌خواهند همه مسئولان صادقانه، جهادی و با تکیه بر مبانی دینی به کمک آنها بیایند.
وی ادامه داد: در این راستا چهار اصل مهم است؛ در شرایط این چنینی نیاز داریم که همه مسئولان به خط شوند. وحدت رویه مناسب، فرماندهی واحد می‌خواهد. دومین نکته هم‌بستگی و انسجام در خدمت است. باید بدانیم هر نهاد، گروه، سازمان و... که در خصوص محرومیت زدایی کمک می‌کند در جایی منسجم شوند و هدفمند خدمت کنند تا از هم‌پوشانی جلوگیری شود.چهارمین نکته این است که گرفتار سوء تدبیر در مدیریت خدمت به محرومین نشویم. در چنین شرایطی نیاز به حسن تدبیر در مدیریت خدمت به محرومین داریم.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی افزود: علی رغم فشارهای اقتصادی مضاعف باز هم همراهی، قناعت و کمک طبقات پایین جامعه ستودنی است.امیدوار هستیم بتوانیم قرارگاه عملیاتی حمایت و خدمت را در کمیته امداد  استان ایجاد کنیم تا از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و مردم در رفع محرومیت‌های خاص استفاده کنیم.
آسوده تصریح کرد: اگر در شرایط  اقتصادی جدید مردم به کمک مردم نیایند کار برای مجموعه‌های دولتی سخت است. مردم باید به افراد نیازمند اطراف خود کمک کنند. اگر مردم پای کار  بیایند به راحتی از این شرایط اقتصادی می‌گذریم. بخشی از شرایطی که در حال حاضر داریم مربوط به سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌هاست اما بخشی از آن مربوط به برنامه‌ریزی دشمن است. مردم پای کار بیایند این توطئه‌ها خنثی می‌شود.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در خصوص تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد استان عنوان کرد: در چند ماه اخیر 6 هزار خانوار  به خانواده‌های معیشت بگیر کمیته امداد استان اضافه شده است. بنابراین تا پایان مردادماه  129 هزار خانوار معیشت بگیر داشته‌ایم. این تعداد رشد حدود 4.7 درصدی را نشان می‌دهد. حدود 65 تا 70 درصد خانوارها را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند..
آسوده  در خصوص تسهیلات اشتغال‌زایی عنوان کرد: در خصوص ایجاد اشتغال امسال شرایط خاص داریم و باید بیشتر تثبیت اشتغال را انجام دهیم. پرداخت تسهیلات  تبصره  16 که حدود 100 میلیارد بوده است، آهنگ پرداخت  خوبی دارد اما در تسهیلات روستایی اینگونه نیست؛ 126 میلیارد سهمیه ما بوده است که تاکنون  3200 پرونده را در استان تشکیل داه‌ایم و بیش از 120 میلیارد پرونده به سیستم بانکی  تحویل داده شده است اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است. در خواست ما این است که  در بخش حمایتی بانک‌ها و دستگاه‌ها این موارد را جدا از کل ببینند، اگر با سهمیه کل استان  تلفیق شود امکان اینکه  نتوانند جذب کنند زیاد است در خواست ما این است که دستگاه های حمایتی جدا دیده شوند. 
 وی با اشاره به اینکه «امسال در موضوع اشتغال برنامه جدیدی را اضافه کردیم»، گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار استارت‌آپ کارآفرینی در شهرهای فیروزه، تربیت حیدریه، نیشابور و قوچان برگزار کرده‌ایم  که بیش از 300 نفر در قالب گروه‌های  6 الی 10 نفره ایده‌های خود را مطرح کردند. این استارت آپ‌ها با همکاری مراکز علمی شهرستان‌ها برگزار شده است. می‌خواهیم این استارت‌آپ‌ها را در شهرستان‌هایی که قابلیت دارند، برگزار کنیم.امیدوار هستیم مراکز علمی و همچنین ما به برگزیدگان این استارت‌آپ‌ها تسهیلات بدهیم تا طرح‌ها فقط در مرحله ایده نمانند. 
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی اضافه کرد: برگزاری استارت‌آپ‌های کارآفرینی که برای اولین بار در کشور از خراسان رضوی آغازشده جهشی در جهت ایجاد اشتغال‌های دانش‌بنیان خواهد بود. با این اقدام می‌خواهیم تحریک فکر و اندیشه را در بین جوانان داشته باشیم. یکی از اهداف کمیته امداد  فرصت دادن برای رشد و شکوفایی استعدادهای افراد است.
آسوده در خصوص برگزاری جشن عاطفه‌ها گفت: مرحله اول جشن عاطفه‌ها در 11 شهریور ماه جاری برگزار شد.  در این مرحله 30 میلیارد ریال کمک جمع‌آوری شد که 15 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است. مرحله دوم این جشن  در 11 مهرماه و در کلیه مدارس برگزار خواهد شد. همچنین 35 هزار بسته لوازم التحریر برای دانش‌آموزان نیازمند آماده کرده‌ایم. 25 هزار از این بسته‌ها برای دانش‌آموزان تحت پوشش خود ماست و 10 هزار بسته هم برای دانش‌آموزان نیازمند دیگر است. ارزش ریالی هر کدام از بسته‌ها در حال حاضر 70 الی 80 هزار تومان است اما به این دلیل که ما قبل از ماه رمضان این لوازم‌ها را خریداری کرده بودیم هزینه آنها  حدود 30 الی 40 هزار تومان درآمده است. آماده کردن این بسته‌ها را با همکاری قرارگاه ثامن‌الائمه  انجام داده‌ایم.
وی در خصوص نحوه جمع‌آوری صدقات تصریح کرد: هزینه جمع‌آوری صندوق‌های صدقات بالاست. به دنبال استفاده از روش‌های نوین  در جمع‌آوری صدقات هستیم. نرم‌افزار سنا را در این راستا راه‌اندازی کرده‌ایم که مردم می‌توانند صدقات خود را از این طریق پرداخت کنند.در صدقات  و سایر کمک‌ها تاکنون رشد منفی نداشته‌ایم. در ایام نذر و قربانی  40 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی  افزود: در اطراف حرم حدود 8 تا 10  پایگاه‌ طرح اکرام داریم. ماه محرم و عاشورا و تاسوعا فرصت مناسبی برای حامیان طرح اکرام است. سرانه هر حامی 50 هزار تومان در ماه است. 
آسوده در خصوص برنامه ساخت 5000 مسکن برای مددجویان کمیته امداد استان که قرار بود در سال جاری انجام شود، یادآور شد: با این اوضاع اقتصادی تصور نمی‌کنم بتوانیم این کار را انجام بدهیم. همچنین به نظر می‌رسد در این شرایط  اولویتی که مردم در حال حاضر نیاز دارند مسکن نیست و موارد دیگری است.
وی در خصوص این موضوع که مسئولین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند کارت رایانه 10 میلیون نفر سه یا چهار بار در ماه به مبلغ 100 هزار تومان در قالب خرید کالا شارژ می شود، تصریح کرد: این جامعه آماری از دستگاه‌های حمایتی اخذ خواهد شد. حدود 500 هزار نفر در کمیته امداد استان شامل این طرح می‌شوند اما  تا کنون دستورالعمل خاصی در خصوص این موضوع اعلام  نشده است.  
منبع: ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.