سیدعباس صالحی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی با «رضا لنکرانی» پیشکسوت تعزیه دیدار کرد.

دیدار وزیر فرهنگ با پیشکسوت تعزیه در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی با رضا لنکرانی؛ پیشکسوت تعزیه دیدار کرد.

صالحی در این دیدار ضمن گفت‌وگو با استاد لنکرانی توجه به پیشکسوتان تعزیه را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید تلاش کنیم تا این هنرِ با قدمت به صورت اصولی و با رعایت آیین و اصول آن، به نسل‌های بعد منتقل شود.

وی ترکیب هنرها در تعزیه و گستردگی جغرافیایی اجرای آن را از جمله ویژگی‌های آن برشمرد و اظهار کرد: در تعزیه شعر، موسیقی و نمایش به کمک هم می‌آیند و هنری ناب و قابل توجه ارائه می‌کنند. این هنر در بیشتر نقاط ایران سابقه اجرا داشته و همچنان اجرا می‌شود که این گستردگی جغرافیایی نشان از مورد اقبال بودن آن دارد.

وی همچنین به تعزیه‌های غریب (غیر عاشورایی) اشاره کرد و بر معرفی و اجرای آن‌ها تاکید کرد. در این دیدار استاد رضا لنکرانی به یاد دوران تعزیه‌خوانی بخشی از نسخه «حارس» در تعزیه دوطفلان مسلم و نیز قطعه‌ای از سروده خودش در توصیف دیدار شمر با حضرت ابوالفضل (ع) و پیشنهاد ارائه امان‌نامه به آن حضرت را اجرا کرد.

* نامه هیئت مدیره خانه تئاتر به وزیر ارشاد

هیئت مدیره خانه تئاتر برای سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای ارسال کردند.

این هیئت بدون اشاره به هنجارشکنی‌های نمایش «رویای شب تابستان» و انجام رقص بانوان روی صحنه، نوشته است: «با توجه به اتفاقات ناگواری که به سیاق گذشته در حیطه هنر تئاتر رخ داده، توجه آن وزیر محترم را به نکات مطروحه‌ زیر جلب می‌کنیم:

کلیه نمایش‌های به صحنه رفته با مجوز مرکز هنرهای نمایشی اجازه اجرا می‌یابند. پس صیانت از مجوزهای صادر شده با آن وزارتخانه است. در جهت خواسته‌ تاریخی امنیت شغلی و روانی هنرمندان، مسئولیت‌پذیری جای خود را با مصلحت‌اندیشی شورای نظارت و ارزشیابی برای سختگیری، ممیزی و یا حذف آثار عوض نکند.

برخورد دور از شأن با هنرمندان تئاتر را موضوعی ساده و شخصی تلقی نکنید. این امر ارتباط مستقیم با وظایف عرفی، مدنی و قانونی آن وزارتخانه داشته و شایسته است نسبت به آن حساس باشیم.

حمایت و مسئولیت پذیری حضرتعالی در دفاع از هنرمندان قابل ستایش بوده و خانه تئاتر ضمن حمایت معنوی و مادی از حقوق هنرمندان، حسن توجه آن وزیر محترم را در آینده نیز خواستار است.»

*اعضای بازبین بخش «صحنه‌ای» تئاتر مقاومت معرفی شدند

محسن سلیمانی، حمیدرضا راوش، خیرالله تقیانی پور، مهدی بذرافشان و آرمان طیران به‌عنوان اعضای بازبین بخش «صحنه‌ای» شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شدند.

مطابق با جدول زمان‌بندی اعلام‌شده در فراخوان جشنواره زمان بازبینی آثار دهه اول مهرماه است.

همچنین اعضای بازبین بخش خیابانی و محیطی نیز سعید نجفیان، جهانشیر یاراحمدی، بهمن صادقی، آرش ساربان و محسن اردشیر انتخاب شدند.

شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیر امیر نصیر بیگی باهمت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح آذرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.