ماه محرم فصل شکفتن لاله‌های مقاومت خونین اسلام است؛ محرم تاریخ است، اما نه تاریخ عادی و روز مره زندگی، کار، فعالیت، مصرف و معامله، محرم تاریخ یک تحول عمیق و یک انقلاب تاریخ ساز است.

شعر خوب پایه و اساس مداحی است/سبک‌های قدیمی روز به روز کمرنگ‌ و به سمت فراموشی می‌رود

به گزارش قدس آنلاین،محرم و صفر تاریخ شروع اصلاحات در نظام اجتماعی منحرف شده و تعلیمات فراموش شده اسلام است.یعنی تاریخ یک انقلاب مکتبی برعلیه فرهنگ منحرف و نظام سیاسی فاسدی است که به نام خلافت اسلامی بر اریکه قدرت اسلام تکیه زده بود. این تاریخ نه متعلق به گذشته که شروع یک نهضت تاریخ ساز است.
 
در ماه محرم شیعیان جهان سیاه پوش می‌شوند و در غم شهادت امام حسین (ع) و یارانش به سوگ می‌نشینند، مداحان و سخنرانان هم از جمله افرادی هستند که در آشنایی مردم با این واقعه عظیم و جانسوز عاشورا نقش بسزایی دارند، در این گزارش با یکی از شاعران و مداحان خراسان رضوی گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.
خودتان را معرفی کنید.
سید حجت بحرالعلوم هستم که از کودکی افتخار نوکری امام حسین (ع) را دارم.
*از چه سنی مداحی را شروع کردید؟
من از دوران کودکی یعنی تقریبا اوایل دهه هفتاد در مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) حضور داشتم و از همان دوران شروع به مداحی کردم.
*چگونه وارد مداحی شدید؟
در سال‌هایی که کودک بودم پدرم جلسه‌ای داشتند که از جلسات سنتی مشهد بود که در آن دعای ندبه قرائت می‌شد؛ صبح‌های جمعه پدرم مرا از خواب بیدار می‌کرد و به دعا می‌رفتیم؛ با رفتن به آنجا کم کم علاقمند به مداحی و روضه خوانی و دعا خوانی شدم و پدرم هم دوست داشت تا وارد این مسائل شوم و دنبال کنم؛ از دعای فرج امام زمان (عج) کارم را آغاز کردم؛ در ادامه نیز پدرم شعر می‌نوشت و من این‌ها را تبدیل به دکلمه می‌کردم و می‌خواندم؛ در اواخر دهه هفتاد با آمدن سبک‌های جدید در مداحی بسیار ترغیب شدم و زمینه‌ای پیش آمد تا وارد مداحی شوم.
 
*اساتید شما چه کسانی بودند؟
در جلسه‌ی دعای ندبه ما پیرغلامی به اسم حاج آقای نادی حضور داشت و در مشهد هم مطرح بود؛ ایشان خیلی در این راه به من کمک کردند؛ حاج احمد واعظی هم بشدت مرا در این امر یاری کردند و در حال حاضر به این مداح ارزشی کشور نزدیک هستم.
*تاثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟
شعر خوب پایه و اساس مداحی است؛ شما اگر صدای خوبی هم برای خواندن نداشته باشید، ولی شعر خوبی بخوانید باعث می‌شود مردم از شعر زیبای شما لذت ببرند و به همین دلیل ارزش بسیار زیادی دارد.
برای کدام روضه‌ها بیشتر می‌سوزید؟
*روضه‌های امام حسین (ع) تماما جگرسوز و جانسوز است، اما یکی از روضه‌هایی که خودم بشدت به آن علاقه دارم روضه حضرت قاسم ابن الحسن (ع) است.
آیا به چشم خود کرامتی از اهل بیت (ع) دیده اید؟ برای ما بگویید.
زندگی مداحان به سیدالشهدا گره خورده است و گذران زندگی ما سراسر معجزه و کرامت است؛ در زمانی و در جاهایی اتفاقاتی افتاده است که قطعا به دست اهل بیت (ع) گره گشایی شده است.
*از شهدای کربلا کدامیک را بیشتر دوست دارید؟
حضرت قاسم ابن الحسن (ع) را دوست می‌دارم و ارادت خاصی به ایشان دارم.
*ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟
یک مداح باید از نظر ظاهری به خودش برسد، چون مردم او را منتسب به اهل بیت (ع) می‌دانند.
*یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟
انتظارات از مداح سیدالشهدا (ع) بالاست؛ قطعا هنگامیکه مردم مداحی را می‌بینند آمده اند تا اخلاق و رفتار خوب از او بیاموزند و این امر باعث جذب مخاطب می‌شود؛ گاهی اوقات رفتار اشتباه و یا ناشایستی که از مداحی سر می‌زند باعث می‌شود ذهنیت منفی در مردم ایجاد شود و خدای نکرده این اشتباه را به دستگاه امام حسین (ع) ربط می‌دهند
 
*آیا گرفتن پول برای روضه خوانی اشکال دارد؟
سوال بسیار سختی است!
بنظرم آن مبلغی که صاحب مجلس به مداح یا روضه خوان می‌دهد قطعا خیر و برکت بسیار زیادی دارد و از پاک‌ترین پول هاست؛ حتی در این رابطه روایت‌های زیادی از اهل بیت (ع) داریم که سخنان ارزشمندی فرموده اند؛ از طرفی خدای نکرده اگر مداحی در جلسه یا هیئتی که می‌رود مبلغی به عنوان حق الزحمه طی کند بنظرم اجر و قرب کارش کمتر می‌شود.
*بنظر شما عزاداری امام حسین (ع) چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟
در حال حاضر سبک‌های مختلفی وارد عزاداری‌ها و هیئت‌ها شده که کار سخت شده است؛ البته نمی‌گویم اشتباه است یا نه، چون این‌ها همه عزاداری سیدالشهداست و ارزشمند است؛ نکته‌ای که خیلی مهم است و همیشه به آن فکر می‌کنم زنده نگه داشتن سبک‌های قدیمی است، چون در حال حاضر دارد روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و به سمت فراموشی می‌رود و نیاز است جامعه مداحان در راستای بهتر برگزار شدن مجالس عزاداری دل بسوزانند و مسائل ارزشی را زنده نگه دارند.
 
*نقش مداحان در دعوت و جذب جوانان به هیئت‌ها به چه میزان است؟
یک مداح با رفتار و کردار خودش و حتی نوع مداحی و روضه خوانی اش باعث جذب افراد مختلفی می‌شود مداحی با سبک‌های جدیدتر باعث می‌شود جوانان جذب شوند چرا که آن‌ها بدنبال شور حسینی هستند و این باید در کنار شعور حسینی باشد.
*سخن پایانی
تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) دعایی است که همیشه می‌کنم و در این ایام عزیز هم جز اولویت‌های دعاهایم است؛ ان شالله خداوند به حق اباعبدالله الحسین مشکلات معیشتی و اقتصادی را رفع کند و زمینه‌ی اشتغال و ازدواج جوانان عزیز و باغیرت کشورمان ایجاد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.